han är irriterad på mina barn hela tiden
Det kan inte vara trötthet o depression? Missförstå mig inte - det är INTE ok att vräka ur sig ngt sådant, men har ni nyligen fått barn så händer ganska mkt.. Både i förhållandet men även inom en själv. O även pappor kan få förlossningsdepression..
Sen kan det ju vara lite som många bonusmammor beskriver det - att i början går man "all in" o tror (o vill) att man kan klara av att plötsligt bli förälder. Att plötsligt bli förälder till tre tjejer är antagligen ganska omvälvande... Att sedan dessutom få ett biologiskt barn kan ha varit mer än han psykiskt klarar av...
Jag vet att jag fick en liten chock bär jag fick egna barn - o jag älskar bonusen. Men ändå - kärleken ÄR annorlunda, och den chocken gjorde mig lite rädd. Vad jag förstår har han inte varit med i bilden jättelänge o tro mig - det kan ta ÅR att hitta rätt i sina känslor...
Som sagt, det rättfärdigar inte vad han sa men kan vara en förklaring... Förstår att du reagerar som du gör - man blir som en tigermamma när det gäller barnen, men jag vill råda dig att INTE ta några beslut i ilskan (tvärtemot ovanståendes råd alltså), utan prata igenom det med din sambo - helst utan att "hoppa på". Att försöka se vad som jan ligga bakom - o försöka lösa den biten istället för att ge upp o lämna... Du skriver att han varit fantastisk fram till ni fick det gemensamma barnet - minns det men tänk även på att detta är HANS första o enda biologiska barn. Det är som sagt omvälvande. Minns hur DU reagerade första gången du fick barn. Antagligen förändrades hela världen o allt kretsade kring barnet.. Så är det för honom nu. Det är fortfarande inte ok, men det kanske kan vara en anledning till förändringen.
Kanske räcker värt att ge en chans? Ni HAR ju även ytterligare ett barn att ta hänsyn till nu.. O är han normalt bra med även dina barn sedan tidigare är det ju värt att jobba sig tillbaka till?
Kanske måste ni prata om hans roll till dina barn. På dig låter set som om han tagit på sig en papparoll o tagit fullt ansvar. Helt tydligt fungerar inte det just nu. Kanske aldrig. Det är DINA barn, inte hans, och kanske måste du ta huvudansvaret mer o han släppa. Att han ibland hjälper till men inte att det är självklart. Att du får sköta skola, läxor, tillsägelser, uppfostran osv. Inte han. Att han under en period får koncentrera sig på att vara pappa - för första gången. Han måste få plats att vara det oxå. Du får inte ta den biten ifrån honom. För även om ni i hushållet har fyra barn har han ett. Låter hårt men det ÄR ju så..
Önskar er lycka till o hoppas ni lyckas lösa detta..