• dominguina

8 månader hög feber ???

Hejsan

Min dotter har pendlat hela eftermiddagen mellan temp. 37,5 och 39 grader. Två tänder håller på att komma fram så jag tänker att det är orsaken till febern, hon har dock inte varit lös i magen. Vilket jag hört att man bör vara när tänderna kommer. Är det tänderna eller bör jag kontakta läkare? Kan det vara något allvarligare? När är febern farlig? Vi försöker dämpa febern genom att badda panna med våta trasor. Har paracetamol men vet inte när man bör ge det? Obs de tänderna som kommer fram är "vampyrtänderna" och de bredvid  (som sitter närmast framtänderna, vet inte om det har någon betydelse...) Hon är som sagt 8 månader.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden 8 månader hög feber ???
  • Minza83

Man bör kontakta vc vid feber som hållit i sig i mer än 4dygn, och det är ju i gen skyhög feber ditt barn har.. Inget ni behöver söka akut för, då ska tempen ligga på över 41!

Det är vanligt med feber vid tandsprickning och alla barn blir inte lösa i magen.. Det är individuellt ..

• Syster C

Paracetamol ger du i dos som passar barnet , vid smärta och/eller feber.

Febern i sig är inte farlig- den är ju bara ett symtom på att kroppen arbetar. Hög feber är över 39.5

Mer än 3 dygn med feber över 38 utan andra klara symtom som tex snuva , så brukar man rekommendera kontakt med vården t.ex via sjukvårdsrådgivningen. För att utesluta bakteriell infektion.

Viktigast är att barnet dricker och kissar bra så att det inte blir uttorkat.

Lycka till!

• dominguina

Hej och tack för svar. Hon har som högst haft 39,1. Vi har gett paracetamol två gånger under gårdagen men det verkade inte hjälpa alls så vi har baddat med våta trasor och så fått ner febern lite grann iaf. Hon har fortfarande feber kring 38,5. Tycker även att fontanellen är mer utåtbuktande än den brukar vara (men bara fontanellen mitt på huvudet, de andra är som vanligt). Har såklart läst om meningit men det ska vara väldigt ovanligt. Hon verkar inte ha ont i nacken och har inga andra symptom än allmän gnällighet, lite extra känslig. Så där man brukar vara när man har feber. Får avvakta och se helt enkelt.

• dominguina

Kan uppdatera att min dotter haft feber hela dagen också, som högst 39 grader. Har gett paracetamol för att sänka febern. Hon var lös i magen på förmiddagen och det hör ju till nör tänderna är på väg. Bör jag kontakta vårdcentral om hon har feber imorgon igen? Det skullle ju vara tredje dagen. Tacksam för svar.

• Lamcn

Hej! Tänkte bara säga att vid hög feber så buktar fontanellen uppåt, va upp enkomt för de å då sa läkaren att det är vanligt vid feber, men bra att ha koll på nacken osv:) ville bara säga de :) hoppas hon snart blir bättre å tänk på att de e baskilusker som gör sjukan så ha svalt i rummen, det är bra med frisk luft, de är bra mot febern:)

• dominguina

Tack för svar. Lilla har knappt vart feberfri idag. Nu när jag bytte blöja såg jag att hon har fått utslag på baken, där blöjkanten går. Det är samma blöjor som vi brukar använda så nu börjar jag oroa mig lite. Vad kan utslaget bero på? Det är stort som en handflata Tacksam för svar!

• dominguina

uppdaterar ännu en gång. utslagen igår verkar ha vart nässelutstag som nu försvunnit helt. dock har hon fått knotter över nedre delen av ryggen och vid nacken, även i ansiktet. tror inte att detta har med tänderna att göra, verkar snarare vara en allergisk reaktion mot ngt. kan inte komma underfund med vad det kan vara. någon som vill komma med tips eller kommentarer? 
    tacksam för svar 

• gilmore

Det kan vara värmeutslag, det fick mina barn när de var bebisar och blev varma. Men jag kommer inte ihåg om det var knottror eller platta.
    Hur har febern varit idag(igår)?

• Flickan och kråkan

Vid tredagarsfeber så kommer utslagen när febern gått ner. Utslagen brukar sitta överallt utom på armar och ben. Börjar som småprickar och brukar sedan flyta ihop och så blekna bort efter 2-3 dygn.

• gilmore
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-02 05:19:52 följande:
    Det är inte tredagarsfeber hon har/har haft?
    Det var det här jag tänkte på också!
  • dominguina
    gilmore skrev 2014-01-02 04:11:04 följande:
    Det kan vara värmeutslag, det fick mina barn när de var bebisar och blev varma. Men jag kommer inte ihåg om det var knottror eller platta.
    Hur har febern varit idag(igår)?
    Hon har varit feberfri sedan nyår, 
  • dominguina
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-02 05:22:34 följande:
    Vid tredagarsfeber så kommer utslagen när febern gått ner. Utslagen brukar sitta överallt utom på armar och ben. Börjar som småprickar och brukar sedan flyta ihop och så blekna bort efter 2-3 dygn.
    Kan vara det. men vi smorde in tandköttet med en kräm (som inte säljs i Sverige och nu vet jag varför) som ska bedöva så att det inte kliar/gör ont för barnet. Läste i efterhand att en av biverkningarna är just utslag. Så den krämen slängde vi med en gång. Hade fler läskiga biverkningar som lillan tack och lov inte drabbades av. 
Svar på tråden 8 månader hög feber ???