• Aspie

Vill dölja ärr i ansiktet med smink

Mina sminkkunskaper har aldrig sträckt sig längre än lite mascara, så när det gäller själva huden har jag ingen koll alls...

Jag har alltså ett litet område i ansiktet där jag saknar pigment (ett ärr) och skulle vilja sminka över det, samtidigt vill jag inte att det ska se ut som om jag går omkring med "ett lager" på ansiktet. Vissa människor lyckas ju få till det så med foundation att det faktiskt ser naturligt ut.

Misstänker att concealer kan vara en viktig del, eller? Kan man bara ha concealer för att täcka området och sen strunta i resten av ansiktet, eller ser man att det är en sminkad fläck då (och bör man då ha t.ex. ett lager foundation över)? Har verkligen inga förkunskaper alls (vet inte knappt ens vad för produkter det finns ute på marknaden), så alla tips uppskattas!

Kan kanske tillägga att jag är väldigt blek i hyn och något åt det rosa-aktiga hållet. Obestämd

• Svar på tråden Vill dölja ärr i ansiktet med smink
  • Tinto

Tycker att du ska gå till ett ställe som säljer smink och be dem hjälpa dig, då får du också se hur det blir på, om det ser naturligt ut eller ej. Personligen gillar jag MAC eller Clinique. Många tycker att mineralsmink (oftast puder) ser mer naturligt ut på huden.

• Zoja
    Aspie skrev 2013-12-30 09:39:43 följande:

Mina sminkkunskaper har aldrig sträckt sig längre än lite mascara, så när det gäller själva huden har jag ingen koll alls...

Jag har alltså ett litet område i ansiktet där jag saknar pigment (ett ärr) och skulle vilja sminka över det, samtidigt vill jag inte att det ska se ut som om jag går omkring med "ett lager" på ansiktet. Vissa människor lyckas ju få till det så med foundation att det faktiskt ser naturligt ut.

Misstänker att concealer kan vara en viktig del, eller? Kan man bara ha concealer för att täcka området och sen strunta i resten av ansiktet, eller ser man att det är en sminkad fläck då (och bör man då ha t.ex. ett lager foundation över)? Har verkligen inga förkunskaper alls (vet inte knappt ens vad för produkter det finns ute på marknaden), så alla tips uppskattas!

Kan kanske tillägga att jag är väldigt blek i hyn och något åt det rosa-aktiga hållet. Obestämd

Jag är också blek i hyn, jag använder fit me foundation 110 med tillhörande puder 115. Är ingen sminkexpert men tycker att det brukar bli rätt bra ändå. För att få en foundation som passar i färg får du gå och prova lite olika, be någon som jobbar i affären att visa dig var de har ljusa. Testa färgen i ansiktet, vid käklinjen har jag för mig är det bästa stället. Jag tycker dock att det är väldigt krångligt att göra det själv och se hur det ser ut. Men om du får hjälp så är det nog lugnt.

På bilden har jag använt foundation, puder, lite rouge tror jag, ögonskuggor, mascara, eyeliner och läppstift. Använder en kompakt borste för foundation och en fluffig för puder.

• Arbetsvegan

Om det är annat än en mikroskopisk fläck rekommenderar jag att du går till en butik som säljer teatersmink. Det går inte att jämföra ens en gång mellan det och vanligt smink. Med vanligt smink ser du sminkad ut och med teatersmink kommer du att se ut som att du är osminkad men utan ärr.De lär dig dessutom hur du ska göra för att få det bra.

Nackdelen är att det är mycket dyrare men det jämnar ut sig i längden eftersom kvaliteten är mycket högre.

• smys

Våga visa ditt ärr! :) Om det bara är ett litet område i ansiktet är det ingen större sak (tycker jag). 

Svar på tråden Vill dölja ärr i ansiktet med smink