• Anonym (Slaktaren)

Hur upplever du din sociala situation som rödhårig man?

God afton!

Jag är naturligt rödhårig men valde för ett par år sedan att börja färga mitt hår då bemötandet jag upplevde som rödhårig inte var det mest optimala för mitt välmående, om man säger så.

Poängen med tråden är att jag vill ta del av andra rödhåriga mäns erfarenheter, är mina upplevelser ett helt individuellt fenomen eller är det en samhällsstruktur.

Jag har känt mig väldigt extremt otroligt  jävla oprivilegierad som rödhårig vit man, ungefär som en andra klassens medborgare. Jag är van vid att höra hånfulla kommentarer om rödhåriga och jag har hört folk tala om rödhåriga som något vidrigt avskyvärt. Folk i min bekantskapskrets har lagt upp bilder på Facebook via en app som ändrar personens yttre egenskaper för att likna en rödhårig (hårfärg, fräknar) och kommentarerna på bilderna har varit typ "Usch fyfan" "Så jävla äckligt" "vidrigt :)" och så vidare.

Jag känner 100 % igen mig i diskrimineringen som ex. den asiatiske journalisten tog upp till debatt för något år sedan, gällande Kinapuffar och hur det är socialt accepterat och kutym att förlöjliga östasiater - på samma sätt upplever jag det som om det är socialt accepterat att bemöta oss.

Jag är 20, så självklart är det mer påtagligt bland unga människor som överlag är omognare. Men jag har även sett liknande inställningar till rödhåriga bland äldre, med skillnaden att de är mer subtila, typ "alla förstår att rödhåriga är fula äckliga människor, men man håller inte på med fjantiga appar som 35-åring".

Jag behöver väl inte ens nämna hur svårt det är med det motsatta könet när jag har min naturliga hårfärg, det är lönlöst. Med färgat hår lyckas jag dock hyfsat bra med tjejer.

Rödhåriga tjejer upplever jag som om de har det lättare, även om de också till viss del behandlas illa.

• Svar på tråden Hur upplever du din sociala situation som rödhårig man?
  • alice85

Blir lite chockad här, är rödhåriga verkligen diskriminerade? Min sambo är rödhårig och jag har inte tänkt nåt om det. Hoppas vi får rödhåriga barn, det är snyggt ju!

• ledigidag
    alice85 skrev 2013-12-30 17:08:40 följande:
    Blir lite chockad här, är rödhåriga verkligen diskriminerade? Min sambo är rödhårig och jag har inte tänkt nåt om det. Hoppas vi får rödhåriga barn, det är snyggt ju!
    Jag gissar att det beror på om man har morotsrött hår (= mindre populärt) eller rödbrunt hår t ex (= mer populärt). Men med tanke på hur vanligt det är att färga håret i olika rödaktiga nyanser, är det lite konstigt, det har du rätt i. Men kanske anses rött hår vara snyggare på kvinnor än på män?

Skådespelaren Damian Lewis (Homeland) är ju naturligt rödhårig och han anses väl se bra ut.
  • Anonym (tjej)

Förstår att det är jobbigt för dig. Att vara elak mot rödhåriga verkar nästan vara socialt acceptabelt på internet på ett helt annat sätt än tex mot mörkhyade. Jag upplever också att rödhåriga tjejer anses heta medan rödhåriga killar anses betydligt sämre. Förstår inte riktigt varför det är så egentligen, konstigt. Kanske är det för att långt rött hår (som tjejer ofta har) anses exotiskt medan vissa andra delar av att vara rödhårig tex att ha ganska osynliga ögonfransar som kanske inte är så fint inte märks lika mycket på tjejer då de ofta har mascara? Och att ljus hy kan anses fint på tjejer men lite omanligt då det inte ser ut som någon som varit i solen och arbetat? Nej jag vet inte... :-S

• Loriyana

Oj! Själv så är jag VÄLDIGT svag för rött hår, tycker det verkligen är otroligt snyggt! Brukar själv färga håret rött ibland...och en man med rött hår gör mig knäsvag.

• Anonym (mamma)

Vi har en dotter med alldeles fantastiskt vackert illande mörkrött hår. Folk beundrar och kommenterar hennes hårfärg var vi än går. Många säger att de vill ha hennes hår. Men det är möjligt som någon ovanför skrev att det rödbruna är populärare, vad vet jag. Hon är inte blek, har inga fräknar och har mörka ögonfransar. Ögonbrynen är lika röda som håret. Ingen annan i vår familj är rödhårig och vi blev VÄLDIGT förvånade när hon föddes. Jag och min man brukade skämta om att vår brevbärare är rödhårig men folk blev obekväma och skruvade på sig, så vi fick sluta skämta om det. HAHA!

Det låter otroligt sorgligt att hårfärgen ska spela in i ens livskvalitet. Tror du inte där har mjukats upp lite nu? När jag gick i skolan sågs man som ful oavsett hur man egentligen såg ut om man var antingen tjock, rödhårig eller hade glasögon. Men jag jobbar i skolan nu och det verkar inte vara så längre.

• Seven Costanza

Sorgligt, men jag håller med om att det verkar vara samma fenomen som för östasiater - kvinnor med rött hår / asiatiskt utseende kan anses väldigt vackra medan många tycker att män med liknande utseende inte är så attraktiva.

• Anonym (tjej)
    Seven Costanza skrev 2013-12-30 20:36:31 följande:
    Sorgligt, men jag håller med om att det verkar vara samma fenomen som för östasiater - kvinnor med rött hår / asiatiskt utseende kan anses väldigt vackra medan många tycker att män med liknande utseende inte är så attraktiva.
    Jag visste inte att det gäller för östasiatiska män, vad jag vet så tycker många att de är attraktiva? Är det för att de är korta kanske? Dock håller jag med om att de inte anses lika attraktiva som östasiatiska kvinnor.
  • ledigidag
    Anonym (tjej) skrev 2013-12-30 19:41:15 följande:
    Förstår att det är jobbigt för dig. Att vara elak mot rödhåriga verkar nästan vara socialt acceptabelt på internet på ett helt annat sätt än tex mot mörkhyade. Jag upplever också att rödhåriga tjejer anses heta medan rödhåriga killar anses betydligt sämre. Förstår inte riktigt varför det är så egentligen, konstigt. Kanske är det för att långt rött hår (som tjejer ofta har) anses exotiskt medan vissa andra delar av att vara rödhårig tex att ha ganska osynliga ögonfransar som kanske inte är så fint inte märks lika mycket på tjejer då de ofta har mascara? Och att ljus hy kan anses fint på tjejer men lite omanligt då det inte ser ut som någon som varit i solen och arbetat? Nej jag vet inte... :-S
    Jag tänkte också på det, men även tjejer med kort rött hår (naturligt eller färgat) brukar ses som heta eller "exotiska". Iaf inte så att hårfärgen avskräcker. Ärligt talat förstår jag inte skillnaden mot rödhåriga killar.
  • ledigidag
    Anonym (tjej) skrev 2013-12-30 20:38:15 följande:
    Jag visste inte att det gäller för östasiatiska män, vad jag vet så tycker många att de är attraktiva? Är det för att de är korta kanske? Dock håller jag med om att de inte anses lika attraktiva som östasiatiska kvinnor.
    Möjligen anses rött hår - liksom östasiatiskt utseende - vara "feminint"? Själv håller jag inte med, jag tycker snarare att det beror på hur man ser ut i övrigt. Men visst stämmer det att rödhåriga kvinnor ofta anses vara heta, medan rödhåriga män sällan gör det. Dock finns som sagt undantag, som Damian Lewis t ex.
  • Elmocco

Fast stämmer det verkligen? Är inte rödhårig själv men har en rödhårig kollega med rött skägg, han går hem hos brudarna om man säger så. Men förstår att det är jobbigare kring 20, då är man oftare rätt komplexfylld.

Svar på tråden Hur upplever du din sociala situation som rödhårig man?