Hur upplever du din sociala situation som rödhårig man?
God afton!
Jag är naturligt rödhårig men valde för ett par år sedan att börja färga mitt hår då bemötandet jag upplevde som rödhårig inte var det mest optimala för mitt välmående, om man säger så.
Poängen med tråden är att jag vill ta del av andra rödhåriga mäns erfarenheter, är mina upplevelser ett helt individuellt fenomen eller är det en samhällsstruktur.
Jag har känt mig väldigt extremt otroligt jävla oprivilegierad som rödhårig vit man, ungefär som en andra klassens medborgare. Jag är van vid att höra hånfulla kommentarer om rödhåriga och jag har hört folk tala om rödhåriga som något vidrigt avskyvärt. Folk i min bekantskapskrets har lagt upp bilder på Facebook via en app som ändrar personens yttre egenskaper för att likna en rödhårig (hårfärg, fräknar) och kommentarerna på bilderna har varit typ "Usch fyfan" "Så jävla äckligt" "vidrigt :)" och så vidare.
Jag känner 100 % igen mig i diskrimineringen som ex. den asiatiske journalisten tog upp till debatt för något år sedan, gällande Kinapuffar och hur det är socialt accepterat och kutym att förlöjliga östasiater - på samma sätt upplever jag det som om det är socialt accepterat att bemöta oss.
Jag är 20, så självklart är det mer påtagligt bland unga människor som överlag är omognare. Men jag har även sett liknande inställningar till rödhåriga bland äldre, med skillnaden att de är mer subtila, typ "alla förstår att rödhåriga är fula äckliga människor, men man håller inte på med fjantiga appar som 35-åring".
Jag behöver väl inte ens nämna hur svårt det är med det motsatta könet när jag har min naturliga hårfärg, det är lönlöst. Med färgat hår lyckas jag dock hyfsat bra med tjejer.
Rödhåriga tjejer upplever jag som om de har det lättare, även om de också till viss del behandlas illa.