• Anonym (nm)

Besviken

Anonym (besviken) skrev 2013-12-31 04:36:16 följande:
    Min enda vän önskade mig inte en god jul. Själv har hon familj och vänner. Är det inte illa att hon inte ens kunde önska mig en god jul? Borde man inte tänka lite extra på ensamma människor kring jul?
    '
    I normala fall brukar vi höras av ca 1-2 gånger per vecka. 
    Jo verkligen! Är hon väldigt stressad, glömsk, svårt att komma ihåg saker? Eller tror du hon markerar, har ni en konflikt på gång?

Jag tycker det är ett allvarligt fel av en som har stort nätverk att glömma bort en vän som har litet nätverk. 

Gott slut, gott nytt år, god fortsättning, hoppas ditt 2014 innebär lite nya bra vänner!
  • Anonym (nm)
    Anonym (r) skrev 2013-12-31 06:50:40 följande:
    Fast bara för att det är viktigt för dig kanske det inte är viktigt för henne.
    Det kanske inte är där som vänskapen ligger för henne?
    Jag tycker personligen att det låter som en baggis, jag skulle kunna missa en sån sak, för jag skulle utgå ifrån att min vän är lika trygg i vår vänskap som jag är och därför skulle veta att jag bara vill henne väl och önskar henne självklart den finaste av jular.
    Det skulle inte ens falla mig in att hon skulle kunna reagera som du gör, för mig är det lite att ställa orimliga krav på vänskapen, att hon kräver att jag ska fungera på precis samma sätt som hon gör och prioritera samma saker som hon gör.
    För mig är inte vänskap så kravfylld.
    Tycker helt tvärtom. För mig är inte vänskap så slapp och likgiltig.

Hur jobbigt är det att skicka ett sms? OM man nu öht tänker en tanke på sin vän, som man vet är ensam?
  • Anonym (nm)
    Anonym (besviken) skrev 2013-12-31 07:51:54 följande:
    Nu är det ju knappast hon som ligger i underläge. Det är jag som får genomlida varje jul i total ensamhet. Du verkar inte riktigt förstå hur hemskt det är att vara ensam.

Denna "vän" kan sitta och berätta i sms allt hon gör med familjen och vänner, men är aldrig intresserad av hur jag har det. Hon har ju ingen fingertopkänsla.
    Men då är ju denna vän ingen vän. Jag tycker du ska se 2014 som året då du gick ut  och tog nya kontakter, kontakter som bryr sig om dig på allvar! Börja med att ge själv. Finns det något du kan hjälpa andra med? Kanske volontärarbete, engagera dig i någon ideell förening, hjälpa någon som är sjuk/ensam/gammal? Läsa tidningen högt för åldringar på vårdboende? När folk får en chans att se att du är en generös och bra person kommer du att få nya kontakter, tror jag. Såna som är värda något på riktigt och inte såna som din nuvarande "vän" som ger dig allmosor ifall hon kommer ihåg....

Lycka till!
Svar på tråden Besviken