• JA77

Barnmorskan så hårdhänt på ul igår, idag blöder jag! Hjälp!

Det hände mig också, så jag ringde mottagningen och frågade vad det berodde på. Barnmorskan sa att det sannolikt var därför. Man måste trycka hårt för att få en bra bild. 

• JA77
    Fjärilslarv skrev 2013-12-31 12:38:51 följande:
    jag vet inte vad UL står för ;), men jag har inte fött några barn eller varit gravid, men jag har gjort ultraljud genom att en stav förs upp "där nere" när jag har gjort undersökningar.

Jag tycker absolut att du ska säga till, det är ju faktiskt din kropp! Jag har morrat åt både barnmorskor och gynetkologer när de tagit i för hårt. 
    UL = ultraljud
  • JA77
    miamaria777 skrev 2013-12-31 11:56:20 följande:
    Menar du att du fick en blödning som barnmorskan sa berodde på undersökningen? 
    Jag hade väldigt ont i ena delen av magen och fick en blodig flytning, vilket barnmorskan kopplade ihop med undersökningen. 
  • JA77
    Fjärilslarv skrev 2013-12-31 09:56:56 följande:
    Jag tycker att du ska kontakta barnmorskan och tala om vad som hänt, det är inte ok att vara så pass hårdhänt!
    Ibland så måste man vara det, tyvärr. Är kvinnan fet är det ännu vanligare eftersom det är svårt att få bra bilder annars. 
  • JA77
    Fjärilslarv skrev 2013-12-31 14:59:55 följande:
    då kanske man ska byta jobb, alt förklara varför man "måste" vara hårdhänt?
    Man är ju inte ens hårdhänt vid en rättsundersökning efter en våldtäkt (som gör skitont i alla fall eftersom man inte kan använda glidmedel), och till och med då så förklarar doktorn varför man inte kan använda glidslem osv.

dessutom så vet ju varken du eller jag om ts ÄR fet.
    Ta det lugnt! Ett abdominalt ultraljud är annorlunda än ett vaginalt. 
  • JA77
    miamaria777 skrev 2013-12-31 15:28:55 följande:
    Gick det bra sen? Det var inte en blödning som ledde till missfall eller skador på fostret?

Jag får nog ta och ringa och prata med mottagningen när de öppnar på torsdag. Om tidiga ultraljud kräver att man trycker hårt och kan resultera i blödningar tycker jag att de ska upplysa om det innan. Då hade jag nog valt att avstå, ultraljudet är ju frivilligt. 

Jag är inte fet (160 cm, 59 kg), så det kan inte vara därför hon tryckte hårt. 
    Ja, det gick bra sedan. Barnet ligger skyddat!
Svar på tråden Barnmorskan så hårdhänt på ul igår, idag blöder jag! Hjälp!