Hjärtklappning efter måltid/dryck
Jag har ett återkommande fenomen som är rätt jobbigt.
En period på ett par dagar så börjar jag må dåligt ca en timme efter jag ätit, pulsen går från runt 60 till 120-180 i ca 10-20 minuter, känner mig smått obekväm under tiden, medtagen, smått illamående. Sen lägger det sig på ca 5 min, puls tillbaka till 60 och allt känns bättre igen. Det här kommer och går i perioder, tydligt samband i hur min mage mår i övrigt. Brukar vara max en gång om dagen efter måltid förövrigt, idag fick jag det två gånger. Jag brukar få såhär kanske några dagar, sen märker jag inte av det på ett par veckor, sen får jag det igen ett par dagar, osv, lite beroende på hur magen mår verkar det.
Det går snabbare om jag dricker, låt säga att jag sveper en shake, då sker samma sak efter en ca 15 min efter intaget. Jag har läst lite om "dumping syndrome", dvs en för snabb tömning av magsäcken vilket verkar ha liknande symptom, men det verkar vara nästan bara för folk som har opererat magen som får detta.
Jag blir "lätt medtagen" efter, en obehaglig trötthet i hela kroppen.
Känner någon igen det? Börjar tröttna.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-31 22:37
Lägger till: Jag har haft långtids-EKG , men tyvärr inte under en episod. Jag får arytmier som triggas av magen. Rätt ofta får jag dubbelslag som fastnar i en sån rytm, från "dunk.. dunk..dunk.." till "dunkdunk......dunkdunk......" i en kvart kanske, sen släpper det. Har gjort en rad undersökningar av hjärtat, ekg, ultraljud, arbetsprov, retlledningstest för att försöka trigga igång vilket misslyckades. Man har inte hittat något speciellt vid undersökningarna. För jag har också haft episoder där hjärtat rusar iväg i arytmier, "rundgång", dock rätt sällan, men obehagligt.