Inlägg från: julitrean |Visa alla inlägg
  • julitrean

Börja springa!

Kolla teknikövningar (löparskolan etc). Skor, skydd och stretch i all ära men med rätt teknik kommer du vilja fortsätta springa länge.

Hållning, lutning, fotisättning.. Tunga, gungiga steg gör att du blir trött och känner bläää. Hög frekvens på stegen.

Håll dig skadefri!

• julitrean

De som har träning som livsstil är de du ser springa på julafton och i ösregn :) Jag tävlar i multisport och vädret på tävlingsdagen går inte att styra över så det är bara att köra på.

Sätta upp mål är alltid bra. Det behöver inte vara en tävling, utan det kan vara små mål som att springa 5 km utan att stanna eller att cykla 100 mil på ett år. Målet ska vara realistiskt så man inte tappar motivationen. Sen efter man nått sitt mål kommer glädjen!

Jag frågade en cykeltränare hur jag skulle lägga upp min träning för att bli snabbare på kort distans, han sa: "det är bara att slita".

• julitrean

Om du har koll på pulsträning så kan man säga att träning som är upp till något ansträngande tränar din kondition och syreupptagningsförmåga. Men, då gäller det att hålla farten i minst 30 min. Mina distanspass är antingen 75 min löpning eller 2 timmar på cykel. Här lär du kroppen att bränna fett som energi.

För att träna hjärtat och mjölksyretröskel däremot så ska det vara ansträngande eller mycket ansträngande. Ofta tränar man i intervallform och max 60 min.

Svar på tråden Börja springa!