Anonym (blåsan) skrev 2014-01-01 16:52:55 följande:
Både jag och min nya partner har herpes typ 1 i underlivet. Nu har han ett "skov" och jag undrar om vi kan trigga igång varandras herpes? Eller kan vi ha oskyddat sex utan att den andra måste få blåsor? Har googlat men hittar inget om hur man lever tillsammans med herpesen. Han fick sina blåsor för en vecka sen och vi har haft oskyddat fram tills han upptäckte första blåsan. Jag har inte ett enda litet symtom på att jag har blåsor på g. Är jätte tacksam för svar. Gärna av er som lever i "herpesförhållanden".
Hej,
Jag kände mig tvungen att svara då det är så tabubelagt med herpes att få vågar prata om det - även om jag inte är läkare och därför inte kan ge dig något säkert svar. Men, som jag har förstått det kan man inte smitta någon som har samma typ som en själv eftersom personen redan bär på antikropparna men det finns risk att ni sprider det till fler kroppsdelar på er själva eller varandra.
Såhär står det på 1177 Vårdguiden: "Har man en gång blivit smittad med munherpes så har man ett visst skydd mot att få underlivsherpes. Men de olika virustyperna ger inte någon fullständig immunitet mot varandra. Man kan också bli smittad på andra delar av kroppen. Vanligast är då att man får blåsor på fingrarna, men herpes kan också smitta till ögonen."
Jag själv har herpes typ 2 på handen och underlivet. Min sambo har också herpes, på ögonlocket ,men vet inte vilken typ han har. Vi är med andra ord extremt försiktiga då ingen av oss vill smitta den andra, om vi har olika typer, och inte heller sprida det till andra delar av kroppen (min har jag redan dykt upp på två ställen).