• wi80

Hjälp till inköpslistan innan BF

Hej! Vi väntar en dotter som kommer i mitten av maj 2014😉 Underbart spännande, inköpslistan fylls på kan ni hjälpa oss att välja rätt i denna djungel? Bästa spjälsäng? Behöver man bröstpump? Bästa badbaljan? Måste ni inte klarat er utan? Tusen tack för hjälpen😉

• Svar på tråden Hjälp till inköpslistan innan BF
  • alynda

Vad man behöver är ganska individuellt men vi valde så här: Säng: Brio cot two, eftersom den har en långsida som kan skjutas ner, så att det är lättare att mjukt lägga ner ett sovande barn då botten är i lägsta läget. Ikea har inte såna sängar och många tycker att det är onödigt, kanske satsar man hellre på en säng som man kan ta bort sidan på när barnet blir större. Köper du säng hos ngn av de större kedjorna så vet du att spjälorna har godkänt mellanrum, för att minimera risken för att små armar, ben eller huvuden ska riskera att fastna. Långt ifrån alla behöver en bröstpump, dock kan det bli akut när man väl behöver den. En helt OK handpump, formad som ett rör. finns att köpa på Apoteket för ca 200kr. Visar det sig att man behöver pumpa ofta kan man då investera i en elektrisk pump (jag har o gillar Medela Swing), men även då kan det vara bra att ha en handpump för resor eller son reserv. Mitt tips är att titta ut vilken pump du vill ha om du behöver den sen och köpa ett par flaskor som passar den och som du kan hälla över bröstmjölk i från din handpump. Vi har en badbalja från Rotho. Märket är eg ointressant, men för oss var det viktigt att det fanns glidskydd i botten och propp, så att jag med min onda rygg lätt kan tömma den utan att behöva lyfta den med vatten och allt. Dessutom passar sådan balja bra i stativ som vi placerar över toaletten så att vattnet töms däri efter bad. Ett badstöd för småbebisar kostar ca 150kr och är nog en bra investering när man själv ska bada hal nyföding., så det ångrar jag lite att vi inte skaffade.

• ApanApansson

Mitt enda tips är att man behöver inte ens hälften av all skit affärerna vill få oss tro att vi behöver, så tänk efter fem gånger innan du köper något!
    Vi köpte detta:
    Spjälsäng från IKEA som man kan byta från spjälsida till gavel (men barnen har mestadels sovit hos oss ändå)
    Skötbord från IKEA ett stort rejält med byrå för kläder under
    Kläder
    Blöjor
    Barnvagn
    Bärsjal
    Vanlig rapsolja till blöjbyte och tvätt
    Tvättbara amningskupor för läckage

Badbalja tex är en helt onödig plastpryl, det går precis lika bra att duscha bebisen eller bada den i badkaret eller handfatet.
    Lycka till!

• Natulcien
    wi80 skrev 2014-01-01 19:22:22 följande:
    Hej! Vi väntar en dotter som kommer i mitten av maj 2014😉 Underbart spännande, inköpslistan fylls på kan ni hjälpa oss att välja rätt i denna djungel? Bästa spjälsäng? Behöver man bröstpump? Bästa badbaljan? Måste ni inte klarat er utan? Tusen tack för hjälpen😉
    Spjälsäng använde inte vi över huvud taget, så där kan jag inte hjälpa till...mer än att jag tycker att det är en onödig pryl.
    Bröstpumpen använde jag mycket. Satsade på en elektrisk. Medela Swing. Den var bra.
    Badbalja är också onödigt. Vi badade lilleman i diskhon i början, och sen i det vanliga badkaret.

Bästa köpen var en ergonomisk bärsele (Manduca) och en barnvagn med rejäla lufthjul och skönt gung. Och vi hade inte klarat oss utan massor av små frottelappar för mjölkspill, kräk etc.
    Skötbord struntade vi i, och bytte istället på en flyttbar skötbädd på golvet.

Utöver det; lite kläder, blöjor, BH-inlägg mot läckande bröst, ett antal babyfiltar och babyskydd.
  • EllisBell

Tycker Natulciens råd är bra. Kläder, en bra bärsele och elektrisk pump. En bra vagn är också klokt. Vi har en Bugaboo Cam och liggdelen är stor+lätt så att man kan ha barnet sovande i den inne på dan och bära med sig från rum till rum. Byta går fint på en handduk och bada går bra i handfatet.

• EllisBell

Ett till tips är en gallerfilt och en inte allt för tjock fleeceoverall som är toppen kyliga vårdagar och sommarkvällar. Tex Molos lurvoveraller. Finns många på rea nu.

• Lena

Tio uppsättningar kläder fördelade på 50, 56 och 62, blöjor, babyskydd, vagn, sjal, mjölkuppsamlare och amningskläder vad allt vi behövde första månaden.

• SuzR

Ett annat tips: köp inte för mycket innan. Ex: jag har aldrig använt eller behövt en amningspump. Mina bröst har heller aldrig läckt så skydd har jag heller inte använt till något av mina barn. Bärsele, vagn, babysitter och skötbord är saker jag inte klarat mig utan.

• Alexi

Köp inte någon pump! Till första barnen använde jag det i början men då hade jag fått hyra med mig en hem från BB. Till andra barnet använde jag inte alls. Dvs det kan man skaffa om man behöver en!

• mammalovis

Spjälsäng och skötbord med byrå under har fungerat alldeles utmärkt för oss. Med andra dottern har vi en gammal hårdlift emellan oss i början och den sover hon fortfarande i. Nu när hon snart är 7 månader ska vi ta bort den då det börjar bli trångt, men har varit ombonat. Vill man lägga mer pengar på käcka finesser så visst, det är inte ens säkert att barnet sover där. Skötbädd med handduk över för att suga upp kissolyckor.

Pump använde jag efter 6 månader med första för att överleva då jag jobbade, men med andra inte alls ännu. Hon ammar några gånger per dygn så det vore väl efter natten då.

Badbalja tycker jag är praktiskt då vi bara har dusch. IKEA har med halkränder.

Många småhanddukar för kräks. Plastad frotté i sängen om vattnet går och sedan får bebisen ta över så skyddar man mot kräks och blöjor som läcker både det ena och det andra ibland. I och för sig bra om bebisen överskottskräks i sängen med.

En kudde och flera filtar. Några långärmade koftor i 56,62 om det blir lite kyligt.

Barnvagn och babyskydd är praktiskt för transport. Bärsele/sjal OM man får en bebis som vill bli buren. Testa gärna innan, men vänta med köpet.

Till mamma: amningskupor och tjocka bindor, extra matlådor i frysen.

Vi kör på Liberos babyolja, Bepathen vid lätt röd rumpa, Inotyol vid större problem, men den luktar och färgar av sig. En febertermometer för rumpan är alltid bra att ha.

Få set i 50 då en del knappt har det en vecka, andra 1,5 månader även som normalfödda. Jämför storlekar på kläder då t ex en stor 56 och en liten 62 kan vara lika stora. Några pyjamasar är praktiskt då bebisar oftast sover mycket. Kör på omlottbodies i 50-56 tills den blir stark i nacken. Byxor med uppvikt mudd motsvarar 2 storlekar om man vill minska antalet plagg. Med första var det tufft att gå runt på 10 bodies med en kräkis, även om vi hade tvättmaskin, men det är olika bebisar ...

• Rosa rugosa

En sak som jag inte hade en aning om innan jag fick barn är att i början gör det skitont att amma. Kanske inte för alla men jag tror det är ganska vanligt. Finns bröstvårtsskydd på apoteket, himla bra uppfinning, slipper man få blödande såriga bröstvårtor.

Badhjälp/stöd, heter kanske lite olika, är också väldigt praktiskt och bra hjälp i baljan, badkaret, handfatet, var man nu badar bebisen. Underlättar mycket.

Dessa två saker hade jag missat och önskat jag haft från början.

Saker jag däremot ångrade att jag köpte var spjälsäng med alla tillbehör som sängkläder i ministorlek osv, stod mest och samlade damm och blev en stor förvaringshög i sovrummet.

Amningskudde är också väldigt bra!

Svar på tråden Hjälp till inköpslistan innan BF