Ingen csn under sommaren, vad gör jag om jag inte får något jobb?
I sommar så får man ju inget CSN och vad gör jag om jag inte får något jobb? Har inte råd att spara pengar till sommaren heller pågrund av litteraturkostnader.
I sommar så får man ju inget CSN och vad gör jag om jag inte får något jobb? Har inte råd att spara pengar till sommaren heller pågrund av litteraturkostnader.
du kan studera på sommaren också och då få csn, eller så kan du söka försörningsstöd.
När jag pluggade (och det är väl ännu värre idag) var man tvungen att söka sommarjobb redan nu. Minns att jag brukade skicka ut omkring 50 ansökningar i december.
Kan du inte läsa några kurser över sommaren och få studiemedel?
Om du inte kan läsa sommarkurser, jobba extra, spara undan pengar nu eller låna av/leva på en anhörig så är det nog din kommun och socialbidrag som är sista utvägen. Att få socialbidrag är alltid svårt, det krävs att du är mer eller mindre utblottad. De kommer kräva att du använder alla sparade pengar och de kan även kräva att du t.ex säljer din bil.
Var pluggar du någonstans? I Uppsala så kan man jobba på de sommaröppna nationerna för att få in pengar, det kanske finns liknande möjligheter i andra städer.
Hur studerar man på sommaren? Jag går på högskolan och kurserna slutar i juni och börjar sen igen i augusti. Spara pengar kan jag inte göra som sagt. Blir aldrig pengar över i månaden till det.. Jag har sökt jobb för att kunna jobba vid sidan av, men får inget. Leva av någon kan jag inte göra heller då jag bara känner folk som själva har det svårt ekonomiskt.
Jag har sökt jobb till sommaren, men det är ju OM jag inte skulle få något.
En bil har jag inte.
Jag studerar i Norrköping. Får kolla upp det där med nationerna. Har du tips vart man kan kolla upp det?
Hur många jobb sökte du och vilken typ av jobb? Lite nyfiken, bara. Du kan studera på distans vid annan högskola under sommaren, tror att Gävle har en hel del distanskurser (kan vara värt att kolla olika distansuniversitet) men tänk då på att helst välja något som du kan ha nytta av i din examen/jobb så det inte blir bortkastat. Minns att en kamrat till mig (när jag pluggade) sökte jobb som servitör på Sandhamns hotell, då ingick boende i jobbet minns jag.
Har du riktig tur så kanske det går en liknande kurs på sommaren som den som kommer terminen efter eller på våren så att du kan tillgodoräkna dig den och då läsa en kurs som går året efter när kursen går som du tillgodoräknat.