• MrsMikas

Smal loftsäng - var finns det?

Hej på er!

Nu har jag googlat massor och jag går bet, nu får vi se om nån är bättre än jag på det.

Jag är på jakt efter en loftsäng - och en SMAL sådan, till min 4-åring. 
    Helst en som är 80*200, 70*190 funkar också. De flesta jag hittar är 90 breda, det går inte in i våra smaaala rum utan att täcka antingen fönstret eller lampknappen.

4-åringen har bestämt att hon och lillebrorsan (1 år) ska sova tillsammans, så tanken är en loftsäng (inte fullhöjd) och sen ställa en juniorsäng under (har en ikea kritter). Ett sovrum och ett lekrum får de då. 

Så VAR hittar jag en sån säng. En smal loftsäng som inte är jättehög.. som jag inte behöver betala hur mycket som helst för. Nån som har hittat en?

Tipsa mig plz!

• Svar på tråden Smal loftsäng - var finns det?
  • MrsMikas
    Monchichier skrev 2014-01-02 12:32:44 följande:
    nej, jag tänker en säng från grunden, du kommer typ aldrig hitta en ribbotten på 70-80 cm bredd.
    Det är bara att snickra ihop en ram och lägga en mdf skiva som ribbotten.
    "Bara snickra ihop en ram" 
    Njä. Jag vet inte. Jag vågar nog inte lita på att om jag snor ihop nånting så håller det... Helt hopplös är jag inte med verktyg - men ändå. 

Håller en MDF verkligen som botten? Tänker för barn kryper, studsar lite (fast de inte får) o gör annat bus.. MDF är väl tänkt för vägg?
  • Monchichier
    MrsMikas skrev 2014-01-02 12:36:03 följande:
    Njä. Jag vet inte. Jag vågar nog inte lita på att om jag snor ihop nånting så håller det... Helt hopplös är jag inte med verktyg - men ändå. 

Håller en MDF verkligen som botten? Tänker för barn kryper, studsar lite (fast de inte får) o gör annat bus.. MDF är väl tänkt för vägg?
    Ja, mdf håller som botten, det finns ganska rejält tjocka skivor på de vanliga byggvaruhusen.
    Jag har för mig att vi hade 2-3 stödbrädor som gick tvärsöver sängen, bara för att vara p den säkra sidan.

Nej, mdf är inte enbart tänkt för väggar.
  • Griseknoen35

Miniloftsäng tänker du på. Googla miniloft så får du många svar. Finns i dom mått du vill ha om du googlar bra.

• Griseknoen35
    MrsMikas skrev 2014-01-02 12:36:03 följande:

Mdf är det riktigt många barnsängar som tillverkas i både mini och högloftsängar. Ofta har loftsängar bara en ordentlig robbotten. Googla på flexa, thuka, manis-h bland annat. Manis-h är bl.a. Mdf.
  • MrsMikas
    Griseknoen35 skrev 2014-01-02 19:47:54 följande:
    Miniloftsäng tänker du på. Googla miniloft så får du många svar. Finns i dom mått du vill ha om du googlar bra.
    Tycker jag HAR  googlat på miniloft, men alla är 90 breda eller kostar typ 10 000. 
    Nåja - googlar några varv till!
  • MrsMikas
    Cornellia skrev 2014-01-02 19:51:11 följande:
    Jag skulle ha köpt en Kura säng på ikea och kortat av kortsidorna. 
    Det är en idé. Kanske ska ta en tur till Ikea och kolla in hur den är konstruerad. Om det verkar enkelt. 
  • MrsMikas
    Griseknoen35 skrev 2014-01-02 19:51:17 följande:
    Mdf är det riktigt många barnsängar som tillverkas i både mini och högloftsängar. Ofta har loftsängar bara en ordentlig robbotten. Googla på flexa, thuka, manis-h bland annat. Manis-h är bl.a. Mdf.
    Ja, ser nu när jag googlar att MDF är vanligt.
    Men vad ÄR det egentligen.. Någon slags spånplatta? Jag har alltid förknippat med vägg, typ istället för gips. Kan man köpa i mindre bitar med, eller är det hela plattor som gäller?
  • SupersurasunkSara
    Kodia skrev 2014-01-02 23:55:36 följande:
    Den här våningssängen kanske kan vara något?
    www.farmhouseshop.se/sv/vaningssangar/hoppe-k...

Höjden är bara 150 cm, men om ni vill kan ni ju såga av benen någon decimeter, så underslafen kommer nära golvet.
    TS, denna eller en liknande fungerar utmärkt. Såga av benen på den understa, men såga också av 'mellanbenen' så att säga. Se bilden. Såga så mycket som ni känner att ni behöver.
    Om ni inte har en girsåg själva, fråga runt i er bekantskapskrets alt kolla med en snickare, troligen tar denne inte många kr för att hjälpa er såga av och fixa så att ni kan sätta ihop sängen igen.
  • MrsMikas

Trodde jag hade hittat en på blocket. Allt klart, bestämt tid, fixat barnvakt mm. När jag mailar och frågar efter adressen fick jag till svar att oj, nä, någon hämtar den i morgon bitti. Suck!!

Får nog bli den lösning du föreslår. Vanlig loftsäng och sen kapa lite. Dock en lite större modell, får bli 200 lång.

SupersurasunkSara skrev 2014-01-03 00:02:42 följande:
    TS, denna eller en liknande fungerar utmärkt. Såga av benen på den understa, men såga också av 'mellanbenen' så att säga. Se bilden. Såga så mycket som ni känner att ni behöver.

Om ni inte har en girsåg själva, fråga runt i er bekantskapskrets alt kolla med en snickare, troligen tar denne inte många kr för att hjälpa er såga av och fixa så att ni kan sätta ihop sängen igen.

• SupersurasunkSara
    MrsMikas skrev 2014-01-04 18:26:11 följande:
    Trodde jag hade hittat en på blocket. Allt klart, bestämt tid, fixat barnvakt mm. När jag mailar och frågar efter adressen fick jag till svar att oj, nä, någon hämtar den i morgon bitti. Suck!!

Får nog bli den lösning du föreslår. Vanlig loftsäng och sen kapa lite. Dock en lite större modell, får bli 200 lång.
    Den kan de ha längre också så Lycka till
Svar på tråden Smal loftsäng - var finns det?