För lite fostervatten i v 21, hjälp!
Hej,
Jag fick veta i vecka 12+5 att jag inte hade något fostervatten alls. (Största fickan 1,7 cm) Hade enligt läkaren som gjorde ultraljudet bara blod och hematom i livmodern, förmodligen sedan en stor blödning i vecka 9+5. Därefter hämtade fostervattenmängden upp sig till som mest största ficka 5 cm i vecka 27+0 och nu (vecka 29+0) 3 cm. I vecka 20 märkte jag att det plötsligt rann lite vatten längs med benen, vilket inträffade ca en gång i veckan i tre veckor och därefter både oftare och större mängder. Fostervattenläckage har aldrig kunnat fastslås med undersökning eller prover utan vattenavgången anses nu vara verifierad pga att det som rann blev rött för någon vecka sedan. Jag har nu fått veta av läkare att jag förmodligen har läckt fostervatten sedan blödningen men det var så lite före vecka 20 att jag inte märkte det.
Det jag läst om lite fostervatten på engelska websidor är att det kan bero på uttorkning hos modern (om man inte hittar någon av de vanliga orsakerna) och att intag av ca 3 liter vatten om dagen kan hjälpa. Stevia har jag också läst kan ha en fostervattenökande effekt. Jag drack själv de mängderna och det blev ju bättre. Såvitt jag har fått veta och läst är djupaste ficka fostervatten på 2 cm minsta normalnivå. Tycker att det är väldigt konstigt att prata avbrytande med en nivå på 3 cm om inga avvikelser på barnet kan ses. Kan nog vara bra att prata med fler läkare. Själv har jag träffat ca 14 under denna graviditet och alla har sina teorier utom vissa som inte har någon alls… Verkar dock generellt som att kunskapen om fostervatten inte är enorm inom svensk vård. Lycka till!