11 frågor till religiösa och ateister och alla däremellan
Efter att ha försökt posta den här tråden i religionsforumet i nästan två veckor så läggar jag upp den här istället. Jag vet inte om det är min webläsare det är fel på eller forumet. Om någon moderator får syn på den här tråden och har lust att flytta på den så blir jag glad.
Jag älskar att försöka förstå. Jag vill höra alla sidor, alla förklaringar och alla orsaker. Kunskapstörstig, kan man väl kalla mig. Så jag har 11 viktiga saker jag vill förstå hur ni andra tänker om, vilken religion eller icke-religion ni än har. Jag kommer använda begreppet "den andra sida" i en del av mina frågor. Om du är troende så betyder det icke-troende och vice versa.
1: Varifrån kommer din moral? Tror du att du skulle ha samma moral om du "tillhörde andra sidan"?
2: Tror du att "den andra sidan" har mer eller mindre livsglädje och mening med livet än du själv?
3: Kan du bevisa eller motbevisa gud? Kan du bevisa eller motbevisa några andra gudar folk har trott på? (Tor eller Zeus eller Amaterasu, till exempel)
4: Ponera att du har fel. Gud finns/finns inte. Vad händer då? Hur skulle du reagera?
5: Vad tror du får personer från "den andra sidan" att byta sida?
6: Har du någonsin läst någon av "den andra sidans" böcker/heliga skifter från pärm till pärm? Har du någonsin läst din egna sidas böcker/heliga skrifter från pärm till pärm?
7: Tror du att personer på "den andra sidan" har valt noga eller blev det bara så? Eller kanske gjorde tonårsuppror eller nåt?
8: Har du hört talas om Pascal's Wager? Vilka är dina tankar om det?
9: Vad tror du att "den andra sidan" tror om döden och vad som händer därefter?Vad tror du själv? Eller vet du, rentav?
10: Varifrån kom vi människor? Evolution eller kreationism eller vad? Vad tror du att "den andra sidan" tror?
11: Hur tror du att "den andra sidan" (religion eller icke-religion) uppstod? Hur tror du att din sida uppstod? Varför uppstod den? (Bonusfråga till religiösa: VARFÖR uppstod just exakt DIN exakta religion (till exempel kristendomen eller hinduismen), tror du?)
Om något är oklart så fråga gärna, så svarar jag i tråden + uppdaterar TS. Tack för att ni tar er tid.