• Aniiee

11 frågor till religiösa och ateister och alla däremellan

Efter att ha försökt posta den här tråden i religionsforumet i nästan två veckor  så läggar jag upp den här istället. Jag vet inte om det är min webläsare det är fel på eller forumet. Om någon moderator får syn på den här tråden och har lust att flytta på den så blir jag glad.

Jag älskar att försöka förstå. Jag vill höra alla sidor, alla förklaringar och alla orsaker. Kunskapstörstig, kan man väl kalla mig. Så jag har 11 viktiga saker jag vill förstå hur ni andra tänker om, vilken religion eller icke-religion ni än har. Jag kommer använda begreppet "den andra sida" i en del av mina frågor. Om du är troende så betyder det icke-troende och vice versa.

1: Varifrån kommer din moral? Tror du att du skulle ha samma moral om du "tillhörde andra sidan"? 

2: Tror du att "den andra sidan" har mer eller mindre livsglädje och mening med livet än du själv?

3: Kan du bevisa eller motbevisa gud? Kan du bevisa eller motbevisa några andra gudar folk har trott på? (Tor eller Zeus eller Amaterasu, till exempel)

4: Ponera att du har fel. Gud finns/finns inte. Vad händer då? Hur skulle du reagera?

5: Vad tror du får personer från "den andra sidan" att byta sida?

6: Har du någonsin läst någon av "den andra sidans" böcker/heliga skifter från pärm till pärm? Har du någonsin läst din egna sidas böcker/heliga skrifter från pärm till pärm?

7: Tror du att personer på "den andra sidan" har valt noga eller blev det bara så? Eller kanske gjorde tonårsuppror eller nåt?

8: Har du hört talas om Pascal's Wager? Vilka är dina tankar om det?

9: Vad tror du att "den andra sidan" tror om döden och vad som händer därefter?Vad tror du själv? Eller vet du, rentav?

10: Varifrån kom vi människor? Evolution eller kreationism eller vad? Vad tror du att "den andra sidan" tror?

11: Hur tror du att "den andra sidan" (religion eller icke-religion) uppstod? Hur tror du att din sida uppstod? Varför uppstod den? (Bonusfråga till religiösa: VARFÖR uppstod just exakt DIN exakta religion (till exempel kristendomen eller hinduismen), tror du?)

Om något är oklart så fråga gärna, så svarar jag i tråden + uppdaterar TS. Tack för att ni tar er tid.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Svar på tråden 11 frågor till religiösa och ateister och alla däremellan
  • jashrinah

1: Varifrån kommer din moral? Tror du att du skulle ha samma moral om du "tillhörde andra sidan"? 

från min uppfostran om rätt och fel , från empati och känsla. 

nej det tror jag inte , jag har alltid upplevt det som att religösa gör onda gärningar och rättfärdigar det med att "gud vill det" 

2: Tror du att "den andra sidan" har mer eller mindre livsglädje och mening med livet än du själv?

aningen mindre. 

3: Kan du bevisa eller motbevisa gud? Kan du bevisa eller motbevisa några andra gudar folk har trott på? (Tor eller Zeus eller Amaterasu, till exempel)

nej , men jag känner inte att det behövs heller =) 

4: Ponera att du har fel. Gud finns/finns inte. Vad händer då? Hur skulle du reagera?

inget händer nog , eller jo det blir nog ett jävla liv när det visar sig att alla gudar existerar hahah :D 

vetenskap

6: Har du någonsin läst någon av "den andra sidans" böcker/heliga skifter från pärm till pärm? Har du någonsin läst din egna sidas böcker/heliga skrifter från pärm till pärm?

ja och jag var inte imponerd

7: Tror du att personer på "den andra sidan" har valt noga eller blev det bara så? Eller kanske gjorde tonårsuppror eller nåt?

jag tror att de flesta växte in i det pga föräldrarna

nej

9: Vad tror du att "den andra sidan" tror om döden och vad som händer därefter?Vad tror du själv? Eller vet du, rentav?

den andra sidan är alla religioner och jag har inte koll på exakt vad alla tror händer. 

10: Varifrån kom vi människor? Evolution eller kreationism eller vad? Vad tror du att "den andra sidan" tror?

evolution :) 

11: Hur tror du att "den andra sidan" (religion eller icke-religion) uppstod? Hur tror du att din sida uppstod? Varför uppstod den? (Bonusfråga till religiösa: VARFÖR uppstod just exakt DIN exakta religion (till exempel kristendomen eller hinduismen), tror du?)

-

• mycketsaft

Jag sparar så ska jag svara senare..

• MiniEgo

1. Min moral kommer från empati. och skulle förmodligen varit den samma oavsett om jag skulle vara född i det motsatta könet eller i ett annat land.

2. Jag tror att folk i varmare länder har mer livsglädje då det kan vara ute mer :D fast det kanske bara är en inbillning jag har.

3. ja och nej. det beror på vad man definierar som gud.

4. det skulle inte spela nån roll alls.

5. personliga erfarenheter. om man vill ända sig så sker förändringen inifrån.

6. nej. har inga heliga skrifter och har inte läst andras heller.

7. Jag tror det beror på uppfostran och då blev det bara så. sedan finns det ateister som blir troende och troende som blir ateister och muslimer som blir kristna och kristna som blir muslimer.

8. har inte hört talas om den. vad jag vet. kanske borde jag kolla upp? :)

9. Det finns 3 olika sett att se på vad som händer efter döden, paradis/helvete, återfödelse eller ingenting. det spelar ingen roll vad jag tror men jag tror på återfödelse/reinkarnation.

10. Evolution

11. uppstod av flera anledningar. svårt att peka ut enbart 1 anledning. både ateism och gudatro.

• Anonym (Ateist)

Jag är ateist.

Jag är intelligent och behöver således ingen religiös vägvisare moraliskt. Med logik, empati, sympati etc kan jag tänka själv. Svaret är alltså: Moralen är en produkt av min intelligens + friskt psyke.

Ja det tror jag, de religiösa lever ju i en låtsasvärld. Jag tror inte livet har någon mening eller att det finns något öde. Den insikten får mig att ta ansvar för min egen tillvaro istället för att skylla ifrån mig på sagor. 

Nej, det kan väl ingen? Isf skulle debatten inte finnas. Jag är helt övertygad om att skulle det finnas en gud så skulle vi människor veta om det med råge, men det gör vi inte och därmed finns det inget sådant. 

Jag är öppen för nya intryck. När det finns vetenskapliga bevis är inte jag den som stretar emot. 

Utbildning! Klarsynthet, mognad, mod att våga tänka egna tankar, minskat behov av att vilja vara medlem i en grupp. 

När jag var 14 år gick jag till biblioteket och lånade en bok om varje religion för att bestämma vilken som passade mig bäst. Tyvärr var den boken om satanism som stämde bäst då den förespråkade den fria människan med ansvar för sitt eget liv, utan gudadyrkan. Har läst delar av Bibeln och är mycket kunnig om var de olika traditionerna vi firar kommer ifrån och vad våra riter betyder.

Muslimer och katoliker som jag har mött verkar ha med sig religionen hemifrån. Kristna protestanter verkar söka efter gemenskap och föreningsliv. En kristen som jag känner verkar använda religionen som en moralpekpinne att foga sig efter då hen verkar ha en empatistörning. 

Nej inte direkt. 

Jag bryr mig inte om vad andra tror. Jag tror att det blir svart och att tiden tar slut. 

Darwin förklarade det hela mycket väl. 

Det är ganska uppenbart att religioner har uppstått ur människans sökande efter mening med tillvaron. Om man inte kan acceptera att vissa delar av livet (eller allt) är meningslöst så kan det vara skönt att ha religionen som en snuttefilt. Religioner har alltid använts som ett maktinstrument mot stora grupper av människor. Om man inte kan förstå och analysera ovanstående har man något intelligensmässigt problem tycker jag. Har svårt för att umgås med troende då de har brist på kritisk tänkande. Vid de tillfällen då jag har fått chans att utmana religiösas tankar kring olika frågor så kommer de med ogrundade argument såsom "Gud vill" eller "Jag har inte tänkt så noga på det där".

• En stund i solen
    Från min uppfostran. Jag skulle ha samma moral oavsett. 

Jag tror att det är ganska jämt fördelat med livsglädje oavsett om man är troende eller inte. 

Nej. Kan varken bevisa eller motbevisa något. Men mot bakgrund på allt det man vet kring vår egen existens är det för mig självklart vilken grupp jag sällar mig till. Mer bevis behöver jag inte :).  

Om gud finns lär jag få klarhet i hur sanningshaltig bibeln är. Hur jag skulle reagera? Med viss besvikelse och ett uns av förväntan. 

Människor är nyfikna av naturen. Vi vill ha svar. Vissa söker svaren i religion, andra söker dem i vetenskap. För att byta sida tror jag helt enkelt att något måste övertyga en om att svaren är tydligare (eller passar ens syften bättre) på den ena eller andra sidan.

Jag försökte vid ett tillfälle och kom ett par 300-400 sidor innan det blev för tradigt och jag la ner det projektet. 
    Jag följer vetenskapliga rön och reportage med stort intresse. 

Antingen kommer det med uppfostran, eller så tror jag att man får de svar man söker på "den andra sidan" helt enkelt.

Nepp.

De allra flesta tror väl på någon himmel som man kommer till. 
    Jag tror inte på nått. När jag dör blir det klipp i filmen och jag upphör att existera. Mitt medvetande upphör i samma stund. Lika lite som jag  har något medvetande från innan min födsel, lika lite kommer jag vara medveten om något efter min död.

Jag är en sann evolutionist. Människan kom ifrån apor.  
    Det finns många "andra sidor", men sammantaget för de flesta är att människan är skapad av en gud. 

Människan söker svar. I en tid där de enda svaren som fanns att tillgå endast var sådant man kunde se, måste allt annat vara övernaturligt eller bero på högre makter.

Med ökad kunskap och utveckling kan man få andra (mer logiska?) svar på frågor som tidigare betraktades som övernaturliga eller gudomliga. 

Det enkla svaret till båda frågorna är väl helt enkelt: Människans nyfikenhet.
  • Aniiee

Hej!

Tack för svar, mycket intressant. Hoppas att fler trillar in =)

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Johan75
    Aniiee skrev 2014-01-02 16:54:16 följande:

Jag är ateist. 

1. Min moral är sannolikt en blandning av "instinkter" och miljö. Jag misstänker att min moral skulle vara väldigt lik den jag har nu ifall jag var troende, beroende givetvis på hur annorlunda min uppväxt skulle ha varit ifall jag nu var troende istället. Men med allt annat lika förutom min tro/icke-tro så skulle skillnaderna nog varit minimala.

2. Jag tror inte att det skiljer så mycket i "livsglädje" rent generellt. 

3. Jag kan inte motbevisa vare sig Gud, Jultomten eller att Elvis lever.

4. Om Gud finns och visar sig för mig så är risken givetvis stor att jag skulle börja tro, om nu "tro" är rätt ord.

5. Vad som får troende att tappa tron? Misstänker att det ofta handlar om en känsla av att det man "tror" inte känns rimligt. Även studier (både vetenskapliga och teologiska) kan säkerligen också göra att man börjar ställa frågor som inte besvaras på ett tillfredsställande vis av religionen. 

6. Ja, jag har läst religiösa skrifter från pärm till pärm. Min sida har dock inga skrifter på det viset.

7. För mig är det uppenbart att de allra flesta föds in i sitt trossystem. Annars vore det väldigt konstigt att det bor flest kristna i kristna delar av världen, flest muslimer i de delar av jorden som domineras av islam och flest ateister i de sekulariserade delarna. Hade jag föds i en fattig familj i Afghanistan, hade jag då varit ateist? - Kanske inte. Sannolikheten att jag varit muslim är stor. 

8. Ja jag känner till Pascals funderingar. Det är nog relativt många som lever med dessa men för mig känns de ganska bleka ifall och jag ifrågasätter om det verkligen kan kallas "tro" att leva efter denna princip. Det är inte ett aktivt val att inte tro - jag tror bara inte. 

9. Jag tror att döden är slutet på din existens i mig själv. Delar av mig kommer finnas kvar i de avtryck jag lämnat på jorden men jag som individ är borta. Vad troende innerst inne känner är väldigt svårt för mig att avgöra och jag tror att det skiljer ganska mycket. Många känner nog en osäkerhet och rädsla inför döden trots sin tro.

10. Vi är här på grund av evolution. Troende verkar väldigt splittrade i denna fråga. De troende som jag känner accepterar evolutionen men det finns uppenbart de som inte gör detta. 

11. Religion uppstod väldigt tidigt i vår utveckling. Troligtvis uppstod den eftersom vi letar efter svar och försöker se mönster i vår omvärld. När vi var samlare och jägare så handlade religionen och gudarna om djur och växter. När vi blev jordbrukare handlade religionen och gudarna om väder och floder. När vi blev civilisationer så handlar religionen och gudarna om krig, makt och moral - go figure!
    Behold, i come as a thief.
  • mycketsaft

Jag är ateist, var kristen som barn men det gick inte tro på så ologiska och konstiga saker.

Från min uppfostran, erfarenhet och min personlighet.

Tror att jag är mer tillfreds med livet än vad många troende är, många troende får inte leva sitt liv fullt ut (tex homosexuella), de är rädda för vad som kommer att hända sen, att de själva eller deras nära och kära hamnar i helvetet osv.
    Samtidigt tror jag att många behöver sin tro för att känna att de har något värde och att det finns någon mening med livet. 
    Jag har massor med livsglädje och vet att jag är meningsfull för mina anhöriga och mina vänner. Jag är även meningsfull på mitt jobb.

Det är ju i princip omöjligt att bevisa att något INTE finns, och för mig som person är det inte så lätt, däremot finns det så otroligt mycket bevis för att det inte finns någon Gud så det är i princip bevisat, av andra, inte av mig.
    Jag skulle bli något så fruktansvärt förvånad. Jag skulle ha mååånga frågor.
    Jag har ju själv bytt sida, jag slutade tro för att det liksom inte fanns något att tro på. Jag kunde inte tvinga mig själv att tro att Eva fick barn med sina söner och även deras barnbarn och barnbarnsbarn(?) och att mänsligheten kom till den vägen. Redan vid barnbarnen vore de flesta ha varit utvecklingsstörda eller missbildade. Kan inte heller tro att Noa pressade in 2 djur av varje art i en båt (Den skulle ha behövt vara typ samma storlek som Sverige) och att även de djuren lyckades reproducera och deras ungar inte blev missbildade på samma sätt som Adam och Evas. Jag kunde inte tvinga mig själv att tro att Gud var så "god" att han skänkte sin son (var inte vi alla Guds barn?) till oss för att korsfästas för att rädda oss människor. Om Gud är allsmäktig hade han väl för det första inte gjort trädet med den förbjudna frukten så att människan skulle få egen vilja för då skulle han redan veta att de skulle äta av den.. Ja, jag kan hålla på i oändlighet.
    Jag har läst två olika sorters barnbiblar och så har jag läst nästan hela nya testamentet. Har inte läst någon ateistbok..
    Tror att de flesta troende är uppväxta i en familj som tror, att man får det den vägen. Sen finns det de som mår dåligt och kanske missbrukar och sedan blir upplockad av tex frälsningsarmén och på den vägen blir troende. En del behöver något att tro på för att inte bli galna.
    Min sambo berättade just vad det är, men det funkar ju inte riktigt, hur ska man veta vilken Gud man ska tro på för att det ska bli rätt? Alla?
    Det beror på vilken religion man har, en del tror att man kommer till himlen/helvetet eller liknande, en del tror att man återföds. Jag "vet" att medvetandet (själen) dör i och med att hjärnan lägger av, kroppen förmultnar och man blir till jord.
    Vi har utvecklats i miljontals år. Beroende på vilken religion man har så ser det väl lite olika ut, men de tror att vi skapats av någon.
    11: Hur tror du att "den andra sidan" (religion eller icke-religion) uppstod? Hur tror du att din sida uppstod? Varför uppstod den?

Människan vill kunna förklara allt och vill ha ett svar på varför saker är som de är. Att tro att det är något övernaturligt är inte så konstigt. Sen har religionerna till stor del skapats av folk som vill kontrollera samhället. Min sida har väl uppstått genom logik och vetenskap.

• JoBa

Här kommer ett gäng svar från en helt övertygad ateist.

---

Min moral kommer delvis från uppfostran, delvis från en övertygelse om att världen blir ett bättre ställe om folk är hyggliga mot varandra, delvis från ren empati. Kanske finns det fler delar som jag inte tänkt på.

---

Nej. Det är en fråga om person, inte om man har gudstro eller inte. Skillnaderna är avsevärt större mellan individer inom grupperna än mellan gruppernas genomsnitt.

---

Nej, jag kan inte motbevisa någon guds existens (vilket jag antar var frågan). Det finns ingenting som talar _för_ en guds existens, det räcker för mig.

---

Jag skulle reagera med äkta förvåning. Vad som i övrigt skulle hända har jag ingen aning om.

---

Förnuft och insikten om det orimliga i religionernas påståenden.

---

Från pärm till pärm, nej. Däremot har jag nog läst det mesta i Bibeln någon gång.

---

De är oftast uppfostrade att tro. En del väljer att ansluta sig till en religion själva, men jag har aldrig fattat varför.

---

Nej.

---

De flesta troende har en tro på att själen lever vidare på ett eller annat sätt. I ett himmelrike, ett helvete, eller återföds på jorden.

Själv är jag rätt säker på att man är slut när man dör. Borta. Finito.

---

Vi är en art bland andra på den här planeten, som blivit till vad den är idag genom årmiljonernas utveckling.

Troende människors uppfattning varierar starkt. En del skulle hålla med mig, andra tror att Gud gjorde allt på en vecka för 4000 år sedan.

---

11: Hur tror du att "den andra sidan" (religion eller icke-religion) uppstod? Hur tror du att din sida uppstod? Varför uppstod den?

Människan har alltid, och kommer alltid, att söka samband och förklaringar. En stor del sådana har missuppfattats genom årtusendena. Några av missuppfattningarna blev så småningom religioner som folk började samla sig kring.

Svar på tråden 11 frågor till religiösa och ateister och alla däremellan