Hur förklara skillnaden mellan bonus- & moderskapet
Jag har två små barn tillsammans med en ganska vanlig kille. Vi separerade när den minsta var knappt 2år, nu är hon 4. Mitt x har träffat en ny, vilket gladde mig då jag fortfarande bryr mig om honom. Efter en tid i den nya relationen flyttade de ihop. Då satte vi oss alla ned för att prata om barnens framtid. De bor v.a.v hos oss. Flickvännen bad mig då att ta ett kliv tillbaka för att ge dem utrymme att bygga ett eget liv i huset som jag tidigare bott i. Detta kändes rimligt. Jag och pappan var ju inte tvungna att träffas två kvällar i veckan, tillsammans med barnen, som vi gjort i mer än ett år efter separationen. Barnen var lugna och trygga ändå. Nu tunnades kontakten ut mer och mer tills den i nuläget innebär att jag känner mig besvärlig om jag behöver prata med den andra föräldern till mina barn ens när det är nödvändigt (inför läkarbesök tex.). Min äldsta dotter berättade för mig att pappas tjej vill bli kallad mamma. Det verkade lite lustigt så jag tog upp det med pappan som försäkrade att så inte var fallet. Utan att det var dottern som ville säga så. Hur förklarar jag skillnaden mellan att vara bonusförälder och bioförälder för dem? De ville bygga sitt eget liv, vilket är förståeligt. Men nu säger pappan att om något skulle hända barnen på dagis och personalen ringer till honom så skulle han hänvisa till sin tjej om han inte kunde komma. Inte till mig. Hon har följt med på utvecklingssamtal för barnen utan att någon bemödat sig att ens tala om det för mig. Vi möttes där. Likadant vid första mötet med skolsyster. Inte frågat om jag tycker det är ok att hon tar med sig något av mina barn till vårdcentralen när de är sjuka. De tycker båda att hon har en föräldrarroll varannan vecka och att det ger henne samma rättigheter som en biologisk förälder. Jag blir helt förvirrad!!! Jag vill ha en bra relation med dem båda. Inte bråka. Men jag känner ett starkt behov av att förklara att det finns en skillnad. Som må vara subtil men som kräver respekt. Hur ska jag förklara?!! Hjälp mig!