Inlägg från: lennartsdotter |Visa alla inlägg
  • lennartsdotter

Hur förklara skillnaden mellan bonus- & moderskapet

Jag håller med om att det måste vara upp till pappan och bonusmamman hur de har det hemma i vardagen, även om det innebär att bonusmamman tar på sig kanske en större föräldraroll än pappan. Är det så de vill ha det så måste det få vara så, även om det såklart vore väldigt tråkigt om pappan backar undan och "tappar föräldraskap".

Däremot tycker jag att du ska vara tydlig med, till båda, att du inte uppskattar att hon följer med på utvecklingssamtal, besök hos skolsköterskan och annat som är vårdnadshavarnas områden utan ditt medgivande. Detta behöver du tydligen förtydliga för skolpersonalen också, det är helt vansinnigt att de har låtit henne vara med utan att du har gett ditt medgivande. Kanske måste du även förtydliga för skolpersonalen att du ska kontaktas om de inte kan få tag i pappan, inte hans flickvän. Det borde också vara en självklarhet för skolpersonalen även om det inte är det för pappan.

Om någonting händer och det blir aktuellt med sjukhusbesök så har bonusmamman ingen som helst rätt att ta några beslut alls om behandling. Det är läkare och vårdnadshavare som beslutar om behandling. Därför är det ju jätteviktigt att just du eller pappan är den som följer med till sjukhuset så att inte vård försenas.

Jag är uppvuxen med föräldrar på olika håll och med en bonuspappa och pappas fru. Min bonuspappa blev verkligen en extrapappa. Han var min pappa på alla sätt och vis hemma i vardagen MEN han var inte med på utvecklingssamtal, sjukbesök osv. Han var noga med att skilja på sitt bonusföräldaskap och på vårdnadshavarnas uppgifter. 

• lennartsdotter
    Brumma skrev 2014-01-03 18:54:32 följande:
    Håller med dig i stort - dock gör skolan inget fel när de följer pappans instruktioner om att ringa bonusmamman på pappans veckor. På pappans veckor bestämmer pappan sådant o på mammans gör mamman det.
    Sedan att jag tycker att det kanske är en konstig sak att bestämma är en annan sak. Men vi vet inte varför pappan begärt detta. Oavsett så gör skolan inget fel just med det..
    Fast om någonting händer med barnet är det väl självklart att man kontaktar vårdnadshavarna? Inte någon ställföreträdande person. För barnet gör det ofta stor skillnad om det är mamma, pappa eller någon annan som kommer och barnet är sjukt/har skadat sig/är upprörd eller vad det nu kan handla om.

Skulle min pappas fru kommit istället för min mamma eller pappa en sådan gång hade hon inte gjort någon nytta, möjligen gjort situationen värre. Detta för att vi inte hade en "förtroenderelation".
Svar på tråden Hur förklara skillnaden mellan bonus- & moderskapet