• TessanTess

Sköldkörteln Ultraljud

Jag var idag på vårdcentralen för att ta prover för att kolla upp min sköldkörtel. Jag blev undersökt genom att läkaren kände på halsen, tog blodtryck och lyssnade på hjärta/lungor. Jag fick också ta blodprov. Men sen så skulle läkaren skicka en remiss för ultraljud på sköldkörteln till sjukhuset. Är detta UL standard vid undersökning av sköldkörteln? Eller görs det bara om läkaren tror det kan vara något? Jag försökte fråga läkaren om hon trodde det var något men fick inget rakt svar. Förlåt för ihoptryckt text, skriver från ipaden.

• Svar på tråden Sköldkörteln Ultraljud
  • Pson1977

Jag gjorde en isotopröntgen (har jag för mig att det hette) i samband med att jag fick diagnosen Hypotyreos.

• TessanTess

Okej, men den gjordes när du fått diagnosen? För kan förstå att andra tester görs när blodproverna visat något som kan tyda på något fel med sköldkörteln, men kanske inte innan man fått svar på testerna (blodproverna).

• Blivande sköterska

Blodproverna kan vara missvisande så därför brukar man göra ytterligare undersökningar om man misstänker att sköldkörteln är förstorad...

• TessanTess

Okej, så det skulle kunna tyda på att läkaren trodde att det var något med sköldkörteln?

• kvinnan03

Ja de röntgade min med
    långsamämenomsättning

• Blivande sköterska

Ja att läkaren vill se/utesluta att den är förstorad skulle jag tro...

• kvinnan03

Ja dem trodde min var förstorad och det är den lite

• TessanTess

Okej, då får jag se om de ringer nästa vecka eller om jag får brev hem angående ultraljud :)

Svar på tråden Sköldkörteln Ultraljud