• camave

andningslarm!!!!!

vad är era åsikter om det?

• Svar på tråden andningslarm!!!!!
  • camave

finns det ingen som har en åsikt om ämnet? både bra och dåligt?

• Ida04Emma06Thea09

Jag hyrde ett hela min dotters första år, att ha i sängen på nätterna. (hon är ett prematurbarn född i vecka 29, så läkarna sa att hon låg i riskzonen för psd)

Och nu väntar jag mitt andra barn i sommar, och kommer att hyra samma larm igen! Även om denna bebis kommer på rätt tid. (Kommer inte på vad företaget hette, men det kosta 500 i deposition och sen 350kr i månaden, det tyckte jag var en liten summa för att få ha sitt barn levande. depositionen fick vi tillbaka när vi lämna igen larmet.)

Mvh Monica.

• Tussens mamma

jag hade det från att ebba var 3-9 månader. mest för att hon sov på magen. funkade för oss. 500 kr i depositionsavgift och sen 350 kr/mån. technomedica heter företaget. jag slutade för att ebba rörde sig så mycket i sömnen så det larmade hela tiden. jag var nöjd med technomedica...

• nina80

Vi har köpt ett 1700 kr från babysense.

Mitt bästa köp faktiskt! Jämför det med ett brandlarm. Varför vänta tills huset har brunnit ner innan man sätter upp ett brandlarm? Lika lite tänker jag vänta tills mitt barn har dött i PSD innan jag skaffar ett larm till nästa barn (föräldrar som förlorat barn i PSD, får med sig ett andningslarm från bb när de får nästa barn).

Det är så otroligt skönt att ha larmet, både jag och min dotter sover gott hela natten. Vaknar jag till är det bara att snegla mot spjälsängen så ser jag att en liten grön lampa blinkar varje gång hon andas/rör på sig och skulle det gå för lång tid från senaste rörelse så tjuter larmet (har aldrig gjort förutom när jag tagit upp tjejen och glömt stänga av larmet).

En del samsover med sina bebisar för att de lättare ska kunna kolla att allt är ok om nätterna, men även om du vaknar var 20 minut och hör efter att bebisen andas så kan det vara för sen när du vaknar upp nästa gång och upptäcker att den inte andas längre. Sen har du också kvävningsrisken för samsovande barn.

Andra är jätte noga med att inte låta bebisen sova på något annat sätt än rygg eller eventuellt sidan pga att risken för PSD minskar litegrann då.

Nä, bästa sättet att kunna försäkra sig mot PSD är andningslarm! Du blir varnad på en gång och har möjlighet att göra något åt saken. Ibland kan det räcka med att bara ruska om barnet lite och i värsta fall kan du alltid utföra första hjälpen som är mer effektiv 20 sekunder in i andningsuppehållet än 20 minuter.

• nina80

Babysense har 2 plattor och på så sätt täcker de upp hela spjälsängen om man har en rörlig bebis.

• Isabel04

nina80: Kunde inte sagt det bättre själv!!!!

• ia25

Vi har oxå ett andningslarm från Baby Sense. 2000 kr med frakt och allt. Maja är nu sju månader och vi använder larmet fortfarande. Det har aldrig fellarmat. Precis som Nina80 så jämställer vi andninglarmet med brandlarm och då känns det som en självklarhet att använda det.

• Ida04Emma06Thea09

Andningslarm är ju en toppen grej att ha speciellt på nätterna då kan man våga somna ordentligt eftersom larmet är så pålitligt och låter HÖGT om det är något.

• pluttan

Vi har också Babysense och är väldigt nöjda! Håller med nina80 till 100%

• mammamasken

En superbra livförsäkring. Jag är helnöjd. Vårat har heller aldrig fellarmat.

• Krümel

Tycker oxå det är jättebra med andningslarm. Vi har ett Angelcare som inte finns att köpa i Sverige. Köpte det i Tyskland. Vet andra som köpt över tyska ebay. På engelska ebay finns det också. Klart billigare än att hyra. Det funkar bra med två plattor i sängen. Har aldrig fellarmat fastän Lovisa rör sig jättemycket när hon sover. Det är bara när man tar upp henne och glömmer stänga av som man märker att det funkar...

• sundborn

Vi har ett Babysense som vi köpte för 2 000 kr, inkl frakt. Köpte det när sonen var 3 månader, innan dess samsov vi. Ångrar det inte en sekund, var så grymt orolig innan och kunde knappt sova alls.

När sonen vid 7-8 månaders ålder bestämde sig för att sova på mage kändes det ännu bättre.

• åsanissen

Hade ett hyrlarm fr. technomedica. Kanonbra, aldrig några problem.

Väntar nu två. Denna gång köper vi två larm. Blir billigare än att hyra. Så babysense lär det bli..

Skulle aldrig vilja vara utan.

• camave

verkar finnas en del som visste ändå =)
    någon som har någon negativ erfarenhet då?
    finns det några studier om larmen och har det hänt att barn dött trots larmet?
    har även lästa på vissa ställen att dom inte alls rekomenderar larm då det skapar en falsk trygghet....
    är det sant att barnet måste sova på mage för att larmet ska fungera?

• nina80

Barnet kan sova hur som för att larmet ska fungera.
    Självklart kan larmet inte förhindra andningsuppehåll, men får mitt barn andningsuppehåll så föredrar jag att få veta det så att jag kan försöka göra något åt det. Sen gäller det ju att kontrollera larmet då och då för att se att den inte plockar upp "vibbar" från något annat. Tex vinddrag eller något.

Svar på tråden andningslarm!!!!!