Inlägg från: Anonym (Tina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tina)

Orimligt att behöva veta om sommarumgänge redan nu?

Jag har ett barn på  4 år med min fd man.   Han har ett barn på 6 år sen tidigare.  Jag har ett barn på 8 år sen tidigare. 
    Vi skilde oss för nästan exakt ett år sen, och har haft barnet varannan vecka sen dess, jag jämna veckor och han ojämna.

I sommar hade jag tänkt hyra en stuga i Danmark, tillsammans med några vänner med barn i samma ålder som är kompisar med mina barn.   Skulle vara så kul för barnen.
    Stugorna blir alltid fullbokade i januari, så jag står på tårna nu...

Frågade barnets pappa om vi skulle ha det som vanligt under sommaren, om det var ok att jag bokade stuga nu en jämn vecka, och att det var ont om tid.   
    Men ånej, han måste vänta till sista mars, då hans ex ska bestämma  sig hur hon vill ha sommarumgänget...   Sen måste jag helt sonika anpassa mig till det.   

Är detta rimligt?    Eller är det orimligt att boka semester redan i januari, som han säger?

Är kluven och vet inte hur jag ska göra!   Begär bara att få reda på en enda vecka redan nu, så jag kan boka, men nej..   

• Svar på tråden Orimligt att behöva veta om sommarumgänge redan nu?
  • Anonym (Tina)

Han vill inte riskera att stå där på semestern och ha ett barn, men inte det andra...
    Men jag tycker det är helt orimligt att jag inte ska kunna "reservera" en enda vecka under sommaren, då jag vill ha barnet.  Jag går ju med på alla andra påhitt under semesterumgänget...

• Anonym (Tina)

Vi har varit på familjerätten ang detta att jag måste anpassa umgänget efter han och hans ex avtal och nycker.
    Det verkade som att hon på FR tyckte det var helt rimligt att jag bör anpassa mig efter deras umgänge, eftersom det är fastställt i domstol, och han har noll möjlighet att påverka detta.

• Anonym (Tina)
    hallontroll skrev 2014-01-02 22:30:44 följande:

Och? Varför skulle han inte kunna spendera 1 vecka med bara ena barnet?
    Han tycker inte det känns bra.
  • Anonym (Tina)
    hallontroll skrev 2014-01-02 21:54:23 följande:

Varför går du med på alla hans påhitt? Det är nog därför han tar för givet att han bestämmer och du gör som han vill.
    Han hotar med en del saker.
    Idag är barnet folkbokfört hos mig, går på en friskola här som är bäst i länet, och svår att komma in på.  
    Han hotar att ta barnet från skolan.  
  • Anonym (Tina)
    Anonym (så mkt enklare) skrev 2014-01-02 22:08:11 följande:
    Se till att få en skriftlig överenskommelse där semesterveckor är bestämda. Det var det enda sättet jag kunde få ett vettigt besked tidigare äb veckan innan midsommar från den andra föräldern till mitt barn.

Nu vet jag precis vad jag har att utgå från år från år. Självklart kan vi jämka och ändra, men om vi inte kommer överens vet vi båda två vad som gäller.
    Vi var på FR för att göra det, men hon på FR verkade tycka att eftersom han hade ett domstolsbeslut att rätta sig efter, fick jag helt enkelt hänga efter det...
  • Anonym (Tina)
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-02 22:53:30 följande:
    Han och hans ex har alltså ett reglerat avtal som bestämts i rätten? Se till att även ni får ett då

Hur är det med era semestrar? Kan du/han bestämma veckor själva eller är det reglerat tex att man ena året får första halvan och andra året så får man andra halvan?
    Om i inget har bestämt skriftligt mer än jämna v för dig och udda för honom så kan du kräva att det fortsätter under sommaren har jag för mig. 
    Kolla upp det.

Se till att ni får det skriftligt reglerat sen, så slipper du detta tjafs varje sommar.
    Vi har inget särskilt bestämt under sommaren, men han och mamman till hans andra barn har bestämt att de ska bestämma varannan sommar.    Och eftersom detta är "hennes" sommar, så känns det helst sjukt att jag ska behöva anpassa min ledighet till henne...   Särskilt som hon saboterat så oerhört mycket för mig genom alla år.
  • Anonym (Tina)
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-02 23:40:32 följande:
    Det är helt absurt ja. Men eftersom inget är bestämt om sommaren kan du meddela pappan att då gör ni på som annars, varannan vecka. (Antar att ni har bestämt om det?) Och så bokar du en v i stuga.

Boka också in samarbetssamtal i höst dit du har med dig ett förslag om hur NI ska göra för ERT barn. Kräver de att du ska rätta dig efter hans avtal om hans tidigare barn så får du stämma honom helt enkelt för att få till ett vettigt avtal. Alt att ni gör så att de åren hans ex bestämmer, så bestämmer du med och han får rätta sig efter er båda och lösa sin sommar bäst han kan, så får han bestämma om båda barnen varannan sommar.
    Vi var på samarbetssamtal och för att skriva avtal om umgänge i höstas,  och då verkade det som att hon på familjerätten tog mycket hänsyn till att mitt ex var tvungen att rätta sig efter domstolsbeslut.
    Men jag då?
    Är livrädd för att mitt ex ska ta boendet och skolan ifrån oss, och det vet han...   
  • Anonym (Tina)

Ja, risken finns att han i så fall hamnar i en kommunal skola, antingen hos mig eller hos pappan, och dessa skolor är inte bra alls!    Skolan han tillhör när han är skriven hos mig, är inte bra, och skolan som ligger närmast hans pappa är ännu sämre....
    Är så tacksam att han är inskriven i den skola som är bäst av alla skolor i länet,  så jag kan gå hur långt som helst för att han ska få fortsätta gå där, och det vet mitt ex om...

• Anonym (Tina)
    hymafr skrev 2014-01-03 11:53:55 följande:
    Men om hans avtal om andra barnet är fastställt så bör han ju veta redan nu vad som gäller? Då får han ju säga till det barnets mamma att han inte kan ändra i sommar utan måste följa avtalet.
    För övrigt måste jag säga att jag inte är det minsta förvånad att det är just en pappa som inte kan tänka sig en semestervecka utan båda barnen samtidigt.
    Deras avtal säger att vartannat år bestämmer mamman sommarumgänget, och vartannat år pappan...

Men när ska jag ha något att säga till om?  
  • Anonym (Tina)

Pappan är inte intresserad av egentid med något av barnen, utan han totalvägrar ha ett av dem ensamt.
    Finns inte på kartan...   

• Anonym (Tina)
    Anonym (så mkt enklare) skrev 2014-01-03 09:46:10 följande:
    Vad är viktigt och vad är viktigt egentligen? En resa till Danmark, umgänge med sin pappa, att få en nära relation till ett till syskon? 
    Vi har lika mycket umgänge, pappan och jag...
    Och barnet har ett till syskon hos mig, som han träffar lika ofta som syskonet hos pappan...  
    Så barnet har precis lika nära relation till pappan och syskonet på den sidan, som mig och syskonet här...
  • Anonym (Tina)
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-03 21:52:02 följande:
    Då kan du totalvägra gå med på annat än varannan v i sommar också eftersom det är det enda ni har avtal på.
    Då kommer han skriva barnet hos sig, och sätta det i en skola nära honom.
    Och det är helt omöjligt för mig, eftersom jag inte har bil, och att åka kommunalt till honom tar 1,5 timmar i rusningstrafik. 
  • Anonym (Tina)
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-03 21:59:07 följande:
    Har han ensam vårdnad? Om inte så kan han inte göra det nämligen, inte utan att du godkänner det.
    Inte?
    Han säger att han det har kommit en ny lag nu vid årsskiftet som säger att föräldrar kan välja ar deras barn ska vara skrivna.
    Och att han har lika stor rätt som jag att ha barnet på en skola nära honom...
  • Anonym (Tina)
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-03 22:48:42 följande:
    Han ljuger. Båda vårdnadshavarna ska vara överens om vart barnet ska vara skrivet. Kommer de inte överens så skrivs barnet där det har sin huvudsakliga dygnsvila, men ni har 50/50 som jag förstår, alltså kommer de inte ändra folkbokföringen om inte ni båda är överens Jag har aldrig hört talas om en sådan lag som han påtalar. Ang skolan så ska båda vara överens, annars skrivs barnet in i den skolan som ligger närmast barnets folkbokföringsadress. MEN, eftersom ert barn redan börjat så kan det vara så att pappans vägran att låta barnet gå kvar i sin invanda skola ses som samarbetssvårigheter.
    Ok, tack! 
Svar på tråden Orimligt att behöva veta om sommarumgänge redan nu?