Inlägg från: SupersurasunkSara |Visa alla inlägg
  • SupersurasunkSara

Orimligt att behöva veta om sommarumgänge redan nu?

Han och hans ex har alltså ett reglerat avtal som bestämts i rätten? Se till att även ni får ett då

Hur är det med era semestrar? Kan du/han bestämma veckor själva eller är det reglerat tex att man ena året får första halvan och andra året så får man andra halvan?
    Om i inget har bestämt skriftligt mer än jämna v för dig och udda för honom så kan du kräva att det fortsätter under sommaren har jag för mig. 
    Kolla upp det.

Se till att ni får det skriftligt reglerat sen, så slipper du detta tjafs varje sommar.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Tina) skrev 2014-01-02 23:17:04 följande:
    Vi har inget särskilt bestämt under sommaren, men han och mamman till hans andra barn har bestämt att de ska bestämma varannan sommar.    Och eftersom detta är "hennes" sommar, så känns det helst sjukt att jag ska behöva anpassa min ledighet till henne...   Särskilt som hon saboterat så oerhört mycket för mig genom alla år.
    Det är helt absurt ja. Men eftersom inget är bestämt om sommaren kan du meddela pappan att då gör ni på som annars, varannan vecka. (Antar att ni har bestämt om det?) Och så bokar du en v i stuga.

Boka också in samarbetssamtal i höst dit du har med dig ett förslag om hur NI ska göra för ERT barn. Kräver de att du ska rätta dig efter hans avtal om hans tidigare barn så får du stämma honom helt enkelt för att få till ett vettigt avtal. Alt att ni gör så att de åren hans ex bestämmer, så bestämmer du med och han får rätta sig efter er båda och lösa sin sommar bäst han kan, så får han bestämma om båda barnen varannan sommar.
  • SupersurasunkSara

Kan tillägga att min mans barns mamma antagligen är rätt grinig på oss efter förra sommaren då vi inte kunde säga ja till de v hon erbjöd, vi visste då inte om vi fick semester just då, och eftersom vi har helgumgänge har vi inget dagis här där vi bor så vi fick säga nej då istället. Tur, för sen fick inte min man semester och det är ju honom barnet vill träffa.
    Men vi lät ju iaf henne bestämma då, inte komma med någon slags uppgörelse om att hon fick vänta och se och anpassa sig till oss.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Tina) skrev 2014-01-02 23:48:05 följande:
    Vi var på samarbetssamtal och för att skriva avtal om umgänge i höstas,  och då verkade det som att hon på familjerätten tog mycket hänsyn till att mitt ex var tvungen att rätta sig efter domstolsbeslut.
    Men jag då?
    Är livrädd för att mitt ex ska ta boendet och skolan ifrån oss, och det vet han...   
    Boendet kan han inte ta hur som helst. Inte skolan heller tror jag, eftersom barnet redan är inskrivet med hans godkännande. Jag TROR att han då måste ange ett bra skäl som visar varför han anser att skolan helt plötsligt inte är det bästa. Ta kontakt med en bra advokat kring detta, kolla vad hemförsäkringen täcker.

Stäm honom i första hand för att få ett beslut på hur era somrar ska se ut, i andra hand för ensam vårdnad. Men kontakta advokat först så du inte gör något galet, jag är inte ås insatt i sådant här annat än att arslen ska synas när de hotar (ja man är ett arsle om man hotar på det viset som en annan barnrumpa).
  • SupersurasunkSara
    veronicaq skrev 2014-01-03 00:17:13 följande:
    Vet du vad?
    Ingen får byta skola utan att BÅDA vårdnadshavarna skrivit under på det. 

Har man gemensam vårdnad, kan ingen göra någonting själv.... på gott och ont i fall till fall.
    Nej, men om föräldrarna inte är överens kan barnet skrivas in skolan som det tillhör. Det är den biten jag är osäker på, om barnet får gå kvar i sin gamla skola om en vill byta, eller om det då tvingas byta till skolan som det tillhör. Barnets bästa ska ju gå först, men eftersom TS ex beter sig som han gör så finns ju risken att han inte bryr sig om det.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (så mkt enklare) skrev 2014-01-03 09:46:10 följande:
    Bra, självklart ska du göra allt du kan inom lagens ramar för att han ska fortsätta få gå i en den bra skolan

Ett samarbetsavtal som registrerats i tingsrätten äger en tingsrättsdoms giltighet. Det betyder att det är ett domstolsbeslut som du, pappan, barnets mamma och familjerätten måste följa.

Det går inte att komma undan, du måste ställa dig i ledet och anpassa dig efter ditt barns pappas förutsättningar för att gynna ditt barn så mycket du kan. 

Så enkelt är det, trots att det självklart kan kännas svårt. Men om du anpassar dig till de spelregler som ni nu har så blir det enklare.

Varför vill du inte  anpassa dig och erat barns umgänge med pappans villkor? Med tanke på att det finns ett domslut på umgänge för hans andra barn så måste ju allt vara relativt enkelt att förutse.

Sista mars ska alla arbetstagare ha fått sina semestrar utlagda enligt lag, det är först då de allra flesta vet något över huvud taget om sina semestrar. Det verkar vara den verklighet som pappans ex måste anpassa sig till, som pappan måste anpassa sig till, som det andra barnet måste anpassa sig till, som du måste anpassa dig till, som erat barn måste anpassa sig till.

Vad är viktigt och vad är viktigt egentligen? En resa till Danmark, umgänge med sin pappa, att få en nära relation till ett till syskon? 

Ett av skälen till att jag och mitt barn har ett i domslut på umgänge är för att mamman inte klarar av att ge klara besked om när hon kan och vill ha semester med barnet, när jag ska ha umgänge ville hon ändra fram och tillbaks - för att det skulle passa hennes liv, inte för att det skulle passa vårat barn.

Ett år var det veckan innan midsommar som hon kom på att hon skulle ha barnet på sin semester också. Ett annat år var det omöjligt att få besked om när hon skulle ha barnet på sin semester. Nu hade jag alla möjligheter att planera min semester ganska fritt så det gick ihop ändå. Ett år krävde hon att jag skulle skjutsa barnet (då 6 år) 50 mil t.o.r en dag för att hon skulle få träffa barnet en dag under det som var min semester. Inte för att hon hade tid att vara med barnet, utan för att hon ... ja jag vet inte.

På den tiden hade vi vv,nu efter att hon flyttat är hon boendeförälder och jag har haft barnet alla helger utom en varje månad. Allt reglerat i ett avlat med tingsrättsdoms giltighet för att ge barnet ett förutsägbart liv. Mamman är inte så glad över det, det begränsar hennes frihet.
    Jo, hon vet vad som avtalats. Att mamman och pappan helt självsvådligt bestämmer om varannan sommar och denna sommar är det mammans tur att bestämma och pappan som får rätta sig efter det. Enligt mig ett helt vansinnigt avtal som jag aldrig skulle gått med på att tvingas följa som tredje part.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (så mkt enklare) skrev 2014-01-03 12:41:27 följande:
    Det är inte alla som vet när de har semester före den 31 mars  - och det är då mamman eller pappan ska ha bestämt hur det ska vara

Ja, du har rätt -  avtalet funkar inte så bra då det finns fler särkullsbarn med föräldrar.

Men oavsett avtalet är bra eller inte är det fastställt i domstol och det är det som gäller för barnets pappas andra barn

På samma sätt som TS vill ge sina barn en vecka tillsammans i Danmark måste hon också förstå att hennes fd vill att hans barn ska få tid tillsammans - sen kanske han har andra grunder för sin vilja än TS har, jag vet inte om det gör någon skillnad för barnen.

TS stora jobb ligger i att försöka få till en fungerande överenskommelse med sitt barns pappa.
    Nej, jag vet, vi vet tex inte det, min man vet ännu senare och han kan inte alltid få sommarsemester.
    TS vill ge EN v av 10. 5 var om de delar rakt av. Jag tror nog att pappan och syskonet kan klara av det, att bara få 4 v ihop med TS barn. 
    Eftersom pappan gått med på ett vansinnigt dumt avtal så får ju han inse att han måste vara lite smidig när det nu dykt upp detta med att TS vill kunna ge sitt barn en v i Danmark tillsammans med andra. Om TS har barnet den v, oavsett om pappan då har sitt andra barn den v eller inte så fr ju pappan, om han vill, ha barnet en v själv, utan det andra barnet. Alltså får båda barnen egentid med pappan om det nu är det som pappan tycker känns konstigt.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Tina) skrev 2014-01-03 21:51:11 följande:
    Pappan är inte intresserad av egentid med något av barnen, utan han totalvägrar ha ett av dem ensamt.
    Finns inte på kartan...   
    Då kan du totalvägra gå med på annat än varannan v i sommar också eftersom det är det enda ni har avtal på.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Tina) skrev 2014-01-03 21:47:21 följande:
    Deras avtal säger att vartannat år bestämmer mamman sommarumgänget, och vartannat år pappan...

Men när ska jag ha något att säga till om?  
    När du står på dig och kräver ett umgängesavtal för loven.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Tina) skrev 2014-01-03 21:57:27 följande:
    Då kommer han skriva barnet hos sig, och sätta det i en skola nära honom.
    Och det är helt omöjligt för mig, eftersom jag inte har bil, och att åka kommunalt till honom tar 1,5 timmar i rusningstrafik. 
    Har han ensam vårdnad? Om inte så kan han inte göra det nämligen, inte utan att du godkänner det.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Tina) skrev 2014-01-03 22:05:05 följande:
    Inte?
    Han säger att han det har kommit en ny lag nu vid årsskiftet som säger att föräldrar kan välja ar deras barn ska vara skrivna.
    Och att han har lika stor rätt som jag att ha barnet på en skola nära honom...
    Han ljuger. Båda vårdnadshavarna ska vara överens om vart barnet ska vara skrivet. Kommer de inte överens så skrivs barnet där det har sin huvudsakliga dygnsvila, men ni har 50/50 som jag förstår, alltså kommer de inte ändra folkbokföringen om inte ni båda är överens Jag har aldrig hört talas om en sådan lag som han påtalar. Ang skolan så ska båda vara överens, annars skrivs barnet in i den skolan som ligger närmast barnets folkbokföringsadress. MEN, eftersom ert barn redan börjat så kan det vara så att pappans vägran att låta barnet gå kvar i sin invanda skola ses som samarbetssvårigheter.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Tina) skrev 2014-01-04 22:36:45 följande:
    Ok, tack! 
    Kom bara ihåg att inte du bli barnslig och 'ge igen'. Försök vara saklig och tala om att du vill ha ett fungerande avtal för att slippa träta om detta varje sommar. Kan sen pappan inte ha bara ett barn en v eller hur det blir, ja då är det HANS problem att lösa, inte ditt.

Svar på tråden Orimligt att behöva veta om sommarumgänge redan nu?