Anonym (så mkt enklare) skrev 2014-01-03 09:46:10 följande:
Bra, självklart ska du göra allt du kan inom lagens ramar för att han ska fortsätta få gå i en den bra skolan
Ett samarbetsavtal som registrerats i tingsrätten äger en tingsrättsdoms giltighet. Det betyder att det är ett domstolsbeslut som du, pappan, barnets mamma och familjerätten måste följa.
Det går inte att komma undan, du måste ställa dig i ledet och anpassa dig efter ditt barns pappas förutsättningar för att gynna ditt barn så mycket du kan.
Så enkelt är det, trots att det självklart kan kännas svårt. Men om du anpassar dig till de spelregler som ni nu har så blir det enklare.
Varför vill du inte anpassa dig och erat barns umgänge med pappans villkor? Med tanke på att det finns ett domslut på umgänge för hans andra barn så måste ju allt vara relativt enkelt att förutse.
Sista mars ska alla arbetstagare ha fått sina semestrar utlagda enligt lag, det är först då de allra flesta vet något över huvud taget om sina semestrar. Det verkar vara den verklighet som pappans ex måste anpassa sig till, som pappan måste anpassa sig till, som det andra barnet måste anpassa sig till, som du måste anpassa dig till, som erat barn måste anpassa sig till.
Vad är viktigt och vad är viktigt egentligen? En resa till Danmark, umgänge med sin pappa, att få en nära relation till ett till syskon?
Ett av skälen till att jag och mitt barn har ett i domslut på umgänge är för att mamman inte klarar av att ge klara besked om när hon kan och vill ha semester med barnet, när jag ska ha umgänge ville hon ändra fram och tillbaks - för att det skulle passa hennes liv, inte för att det skulle passa vårat barn.
Ett år var det veckan innan midsommar som hon kom på att hon skulle ha barnet på sin semester också. Ett annat år var det omöjligt att få besked om när hon skulle ha barnet på sin semester. Nu hade jag alla möjligheter att planera min semester ganska fritt så det gick ihop ändå. Ett år krävde hon att jag skulle skjutsa barnet (då 6 år) 50 mil t.o.r en dag för att hon skulle få träffa barnet en dag under det som var min semester. Inte för att hon hade tid att vara med barnet, utan för att hon ... ja jag vet inte.
På den tiden hade vi vv,nu efter att hon flyttat är hon boendeförälder och jag har haft barnet alla helger utom en varje månad. Allt reglerat i ett avlat med tingsrättsdoms giltighet för att ge barnet ett förutsägbart liv. Mamman är inte så glad över det, det begränsar hennes frihet.
Jo, hon vet vad som avtalats. Att mamman och pappan helt självsvådligt bestämmer om varannan sommar och denna sommar är det mammans tur att bestämma och pappan som får rätta sig efter det. Enligt mig ett helt vansinnigt avtal som jag aldrig skulle gått med på att tvingas följa som tredje part.