• Anonym (Okunnig)

hur gör vi för att få ersättning?

Vet inte om jag lagt tråden rätt. Men hur som.
    Har försökt googla mig till svar, men hottar ingenting. Ingenting som gör mig/oss klokare iallafall.
    Detta handlar om ersättning efter en arbetsskada.

Jag ska försöka fatta mig kort.

I slutet av maj 2012 föll sambon på jobbet, han tog oturligt emot sig med handen, och handleden bröts.
    På sjukhuset konstaterade man att handleden är bruten. Man la benen rätt med varandra igen, och gipsade. Som man brukar.
    Vid återkontroll (tror det var efter någon vecka? För att se att benen fortfarande ligger rätt. Svårt att minnas exakt då det gått över 1,5 år sen detta). Iallafall, vid återkontroll såg man att benen åkt isär igen, och man är tvungen att operera in en platta för att hålla benen i handleden på plats.

Okej....nu börjar allt det röriga.
    Vi är nu i början av juni månad 2012. Beslut har tagits om att operera in en platta i sambons handled.
    Mitt i sommaren händer detta, och det finns ingen tid för sambon till operation. Vi väntar....väntar....och väntar. Efter en vecka ca ringer vi och tjatar på sjukhuset. (Hallå benen i handleden löner ju ihop! Fel dessutom!)....men ingen tid finns, gamla tanter med höftfrakturer går före....
    Det går ytterligare några dagar.
    Tillslut ringer dem. Dem säger att han ska få opereras.
    Det har nu gått ca 3 veckor efter att handleden bröts.

Han ska få operas på måndagen (ett exempel, minns inte exakt dag).
    Han får då inte äta någonting från midnatt på söndagen.
    Måndagen kommer, och sambon läggs in.
    Jag kunde tyvärr inte vara med han då kag själv jobbade.
    När jag kommer hem på måndag eftermiddag hittar jag där sambon i soffan.
    Eeeh....är funnits på sjukhuset? Frågar jag.
    "Nää....läkaren var för trött för att operera" fick jag till svar.

VADDÅ FÖR TRÖTT FÖR ATT OPERERA???
    Jaha???....Jaja....
    Vi får vänta ytterligare någon dag på att få operera handen.
    Tillslut får han en ny tid. En tid för att läggas in OM läkaren har tid.
    Han ska denna gång komma in en onsdag.
    Han äter Ingenting från midnatt på tisdag.
    Och klockan 08.00 på onsdagen åker både jag och sambon in till sjukhuset.
    Tiden går, timmarna går....ingenting händer. Vid lunch får sambon dropp inkopplat, eftersom han inte får äta något. I väntan på OM någon har tid att operera han.
    Dagen går....kvällen kommer.
    Klockan 20-21.00 någon gång kommer en läkare och säger att ingen tid finns....
    Sambon och jag har alltså suttit på sjukhuset i över 12 timmar, och han har inte ätit på över 18 timmar....

Dem erbjuder han att sova kvar, för att få en tidig operationstid morgonen efter.
    Han erbjuds även TVÅ små smörgåsar att äta. (Han måste ju fasta igen för eventuell kommande operation morgonen efter).
    Han får iallafall åka hem en snabbis, byta kläder och hämta laddare till telefonen.
    Sen åker han tillbaka för att övernatta. Jag själv kunde tyvärr inte följa med.

Morgonen efter tas han in kl 07.00 ca för operation. Han sövs ner.
    När han vaknar upp, kommer en sköterska fram till han. Hon SÄGER (detta är sååååå sjukt!!!!) att operationen har gått bra.

Bara ca 10 minuter efteråt, kommer läkaren fram till min sambo. HAN säger "tyvärr har vi inte opererat dig. Benen i handleden har redan läkt ihop så pass hårt att det var omöjligt att utföra operationen".

Ni kan ju tänka er min sambos raseriutbrott.
    Han spelade till och med in samtalet med läkaren. Med läkaren tillstånd givetvis. Där läkaren säger att dem inte har opererat. För att det gått får långt. Och de träningsmetod dem kan göra åt det säger han. Han är "ledsen".

Detta är alltså ca 4-5 veckor efter att handleden brutits.

Sambon har alltså nu en handled där benen ligger fel. Och läkaren kan inte göra något åt det....

Nu, 1 år och 8 månader senare.
    Sambon kan använda handen. Men han kan inte röra den alls lika mycket som den andra.
    Han kan tex inte klia sig på axeln. Eller ta på sig en ryggsäck med den "brutna" armen.
    Vi var även på ett möte eller något med läkaren ett tag efter detta.
    DÅ säger han att man KAN operera, genom att såga av benet igen och göra om allt.
    Detta säger han alltså MÅNADER efter att handleden är läkt!!!!.....men han rekommenderade det inte, då effekten av det kanske inte skulle hjälpa i längden eller vad han sa.
    Dessutom har inte heller sambon lust att bli sjukskriven igen, och gå igenom en läkningsprocess på 6-8 veckor IGEN.

Vi gjorde givetvis en anmälan mot sjukhuset.

Min fråga med detta ilägg är alltså....
    Man kan/får ju ersättning för men av skada. Tex ärr eller nedsatt funktion.

HUR GÖR MAN för att få denna ersättning?
    Och vart vänder man sig? Kommer ersättningen automatisk efter alla anmälningar och grejer man gjort?
    Har hört att man ska göra en prövning av skadan efter ca 1,5-2 år. För att se vilka men man fått. Och utefter det får man en ersättning. Vissa får ju en redig summa för tex ett ärr...

Vart, hur, och när ska vi vända oss?
    Allt min sambo fått är ju vanlig sjukersättning.
    Allt har gått via hans jobbs försäkring, eftersom det är en arbetsskada. Vi är båda så dåligt insatta i sånt här. Tycker mest det är komplicerat.

Och en annan fråga, borde vi inte få någon ersättning av sjukhuset? För denna behandling? Detta är ju helt klart inte okej! :s

• Svar på tråden hur gör vi för att få ersättning?
  • Anonym (Okunnig)
    kathen skrev 2014-01-02 22:51:31 följande:

Jag har jobbat som arbetsskadeutredare på Försäkringskassan i ca 2 år för ett år sedan. Om man har en arbetsskada så kan man bli beviljad något som kallas livränta. 2 grundvillkor måste uppfyllas för att få denna ersättning. Den ena är att man ska ha en bestående nedsatt ( minst 1 år framåt) arbetsförmåga pga skadan och det andra villkoret är att man ska göra en inkomstförlust med minst en femtondel. Om grundvillkoren inte är uppfyllda görs ingen utredning på om skadan är en arbetsskada eller inte.

Man kan även ansöka om ersättning för särskilda hjälpmedel som man behöver pga skadan.

Han har inte nedsatt arbetsförmåga. Han lider inte direkt av skadan idag. Men han kan inte böja och vrida armen alls lika mycket som den andra armen.

Men alla dem som får pengar av tex ärr? Stora ärr på tex benen?....dem kan ju få massa pengar för det? Och inte påverkar ju ett ärr ett arbete i normala fall?
  • kathen

I så fall är ersättning från FK uteslutet, om inte skadan bli värre i framtiden så att grundvillkoren uppfylls. Mitt tips är att höra med facket, han kanske har tecknat någon olycksfallförsäkring via facket eller privat?

• Anonym (Okunnig)
    Bestemor skrev 2014-01-02 22:50:22 följande:

Den klumpsumman du menar, är något man söker när det gått mer än ett år och det blivit bestående men.

Din man får ringa afa och säga att han tänker söka det. Invalitetsintyg heter det. Sen är det en ortoped som gör en undersökning av handen, vilka besvär han har, hur det påverkar honom i arbetet och på fritiden. Hur mycket värk han har och annat som blir när det blivit bestående skada.
    Invalitetsintyg hos afa...ska lägga det på minnet :) tack.
  • Anonym (Okunnig)
    Zizza skrev 2014-01-02 22:56:20 följande:

Har ni gjort en anmälan till ert försäkringsbolag då skadan skedde? Sedan ska man vänta 2 år för att se om det har blivit bestående men ( vilket det har blivit i ert fall) Nu när det har gått 2 år hör ni av  er till ert försäkringsbolag igen, så hjälper de er. Tror att han måste få en ny bedömning av en läkare innan ni kan få ersättning.

Är det inte via jobbets försäkringsbolag då som vi ska gå?

Vilken privat försäkring är det man annars skulle ha använt? Jag betalar endast för hemförsäkring hemma hos oss. Mina föräldrar står ännu för mon livförsäkring.

Sen vad sambon har för försäkringar vet jag inte.
  • Anonym (Okunnig)
    kathen skrev 2014-01-02 22:59:03 följande:

I så fall är ersättning från FK uteslutet, om inte skadan bli värre i framtiden så att grundvillkoren uppfylls. Mitt tips är att höra med facket, han kanske har tecknat någon olycksfallförsäkring via facket eller privat?

Jag frågar han vad han har för försäkringar. Men han vet knappt själv (typiskt karlar antar jag. Hehe). Men en olycksfallsförsäkring borde han ju ha via facket eller något tycker jag.

Men som någon skrev tidigare, så är det nog Invalitetsintyg hos afa som jag söker. För att få den där klumpsumman alla verkar få....
  • Bestemor

Afa har i alla fall ärendet sparat. Sen kan din man ringa facket så vet ju de vilket försäkringsbolag det är.

• Zizza
    Anonym (Okunnig) skrev 2014-01-02 23:01:48 följande:
    Är det inte via jobbets försäkringsbolag då som vi ska gå?

Vilken privat försäkring är det man annars skulle ha använt? Jag betalar endast för hemförsäkring hemma hos oss. Mina föräldrar står ännu för mon livförsäkring.
    Sen vad sambon har för försäkringar vet jag inte.
    Vi har anmält både och.... fast det var från vår privata vi fick pengarna
  • Anonym (Okunnig)
    Zizza skrev 2014-01-02 23:09:07 följande:
    Vi har anmält både och.... fast det var från vår privata vi fick pengarna
    Okej....men vilken privat ska man då ha använt?

Går väl knappast att anmäla via hemförsäkringen hehe....
  • Anonym (Okunnig)
    Bestemor skrev 2014-01-02 23:05:27 följande:

Afa har i alla fall ärendet sparat. Sen kan din man ringa facket så vet ju de vilket försäkringsbolag det är.

Jag får be han ringa afa och facket så fort han har tid :)
  • Anonym (Orvar)

Har ni kollat med patientförsäkring LÖF?

• Zizza

ACE olycksfallförsäkring, men den hade vi innan och betalt till i flera år.

• Zizza
    Anonym (Okunnig) skrev 2014-01-02 23:18:00 följande:
    Anonym (Okunnig) skrev 2014-01-02 23:18:00 följande:
    ACE olycksfallförsäkring, men den hade vi innan och betalt till i flera år.

• Anonym (Okunnig)
    Anonym (Orvar) skrev 2014-01-02 23:23:28 följande:

Har ni kollat med patientförsäkring LÖF?

Vi har skickat in någonting dit ja :p
Svar på tråden hur gör vi för att få ersättning?