• AnneMie

Bröllopslekar

Hej!
    Har ni tips på roliga bröllopslekar - alltså lekar för brudpar och/eller gäster, så vore jag jätteglad om ni ville dela med er av dem. TACK!!

• Svar på tråden Bröllopslekar
  • Jennie Brunflo

Jag var med om många töntiga lekar när jag var på bröllop sist, men EN var faktiskt rolig.

(Jag insåg då att lekarna inte är så tråkiga/löjliga...utan det är snarare stämningen på festen och brudparets inställning som avgör om det blir kul eller töntigt.)

Den klassiska leken:
    Brudparet sitter på varsin stol med ryggen mot varandra. Paret tar av sig sina skor och ge varsin sko till varandra. Alltså ska både ha en dam och en herrsko.
    Sedan ställer lekledaren frågor och brudparet håller upp den sko som är "rätta svaret".
    Ex. Vem diskar mest? Vem bäddar oftast? Vem dammsuger oftast? Vem har valt blommor på bröllopet? Vem friade? Vem har bjudit på frukost på säng oftast? osv

Fortsättningslek.
    Bruden har ett block och penna. Lekledaren frågar en fråga, bruden skriver svaret...och sedan säger brudgummen svaret...och så får bruden hålla upp svaret och se om det är rätt. Sedan byter man så brudgummen får skriva.
    ex. Var träffades ni första gången? Vad hade hon på sig? När träffade du hennes föräldrar? Vad var ert första gemensamma telefonnummer?
    osv.

Kanske är det jättevanliga lekar, jag vet inte! Men det är ett tips allafall!

• Angla

Ja mycket hänger på stämningen och om brudparet bjuder till....

Skoleken är kul! Oss frågade de vem som tar intiativet i sängen var på maken blev stolt som en tupp och började kråma sig.

En annan lek kan vara att bruden ska känna på fem mäns ben varav en är brudgummen (hon har förbundna ögon så klart). Och hon ska då hitta rätt ben...svårt emn kul.
    Man akn sen vända på det att brugumen tex ska lukta på fem kvinnor och känna igen bruden.

Slå in paket med varsin hans och tävla mot svärföräldrarna.

• Smillas och Mauritz mamma

Vårt värdpar - den eminenta Tinna här på familjeliv - lät oss göra en hel del kul grejor.
    * Vi lekte också skoleken - jättekul med frågor om fjärrkontrollen, disk, fisar mm
    * Sedan fick vi baka sockerkaka inför gästerna, eftersom Jonas älskar sockerkaka och jag säger att jag är såå bra på det Naturligtvis fick vi inte använda några mått eller recept
    * Vi fick också välja 5 personer var att komma fram. Alla tio personerna fick en ballong var, som de fick smälla i tur o ordning. ur ballongen ramlade det ur en lapp som det stod en uppgift på att göra för oss på vårt datum varje månad i ett år. T ex på 1 månadsbröllopsdagen ska du skicka ett vykort till brudparet och gratulera, eller ta ut brudparet på en bowlingkväll, bjud brudparet på en vårpicknick osv.

Vi som brudpar och alla gäster uppskattade dessa lekar! De var ett roligt inslag under middagen som lockade till många skratt MED oss. Allt var lagon "pinsamt".

Hoppas du fått lite hjälp o egna idéer!
    //Maria

• AnneMie

Tack! Jättebra lekar!! Fler??

Svar på tråden Bröllopslekar