Inlägg från: Tirem |Visa alla inlägg
  • Tirem

Bo på gatan!

Hur hade ni planerat att försörja er?

Ni är ju vuxna nu när ni själva ska bli föräldrar och då är det ni som har skyldigheter?

Som föräldraledig har den som stannar hemma med barnet föräldrapenning, 225 kr per dag innan skatt om man inte har jobbat ihop en SGI. Detta blir ca5000 kr i månaden efter skatt. Sedan barnbidrag på 1050 kr. Detta har alla rätt till.

Om detta inte räcker får ni knalla ner till soc och be om bidrag vilket ni kan ha rätt till.

Hade ni inte tänkt på detta innan ni bestämde er för att leka vuxna?

• Tirem
    enibaS skrev 2014-01-03 10:21:38 följande:

Vi vet att vi kommer klara det utan bidrag också, pga att vi få hjälp av alla i släkten! Men de underlättar jävligt mycket med bidrag! :) Om alla skulle vänta på ett jobb innan som skulle få barn skulle många vara 30+ och vi ville inte vänta flera år, det är sjukt svårt att få jobb i denna stad. Så ja, bara man vill, klara man det! :) Vuxen kan man vara när man är 20, det bero på mognaden. Å vi känner oss mogen nog att fixa det med elr utan bidrag.

Fast man är inte mogen om man inte kan försörja er!

Varför ska ni åka gräddfil med bidrag när andra måste vänta tills de har inkomst? Vem avgör det?

Dina inlägg skriker omognad och rosa babylycka, men nu är saken gjord, ni är gravida och för barnets skull hoppas jag det går bra för er.
  • Tirem

Ni ville ha barn tidigt men så bra... Fixa det då själva och belasta inte samhället ekonomiskt tack!

• Tirem
    enibaS skrev 2014-01-03 10:29:19 följande:

Säger du som inte känner oss! :) men okej, säg vad du vill, tur jag inte ta åt mig. :) det avgör person till person. Och vi valde att skaffa fram ett barn, dock oplanerat. Men vill ej göra abort en gång till då jag redan gjort en för över 5 år sen. Så de är anledningen till att vi spara detta.

Men ser du inte skillnaden? Jag pratar inte om personlig mognad, jag pratar ekonomisk mognad. För att kunna avgöra din personliga mognad måste jag känna dig och det gör jag inte. Ekonomisk mognad är en helt annan sak och där måste jag inte känna dig. Ni saknar både boende och inkomst därför är ni inte ekonomiskt mogna att bilda familj.

Tyvärr krävs det mognad att se detta objektivt och det bevisar du i dina inlägg att du saknar.

Men, precis som du skriver, så spelar det ingen roll vad någon skriver för du har inte mognad att se din situation med andras ögon.
  • Tirem
    kvinnan03 skrev 2014-01-03 10:43:58 följande:
    :)

Ring socialen direkt.
    Man brukar få en summa till möbler och barnvagn också men allt ska handlas begagnat jag kan inte dem reglerna men detta hände min vän också och bostad fick dem fixa själva med mera men sen ordnade sig det för dem. Kommer inte ihåg allt
    Ja, eller så försöker man lösa det själva innan man ber om hjälp!

De är gravida i vecka 6 och har med andra ord ca 34 veckor att förslag lösa inkomst och boende.

Socialbidrag är sista utvägen, inte första! Hjälp istället Ts att försöka växa upp och ta ansvar innan hon blir vuxen. Att ta genvägen genom soc innan alla väger är prövade är inte att vara vuxen och mogen.
  • Tirem
    enibaS skrev 2014-01-03 15:48:00 följande:
    Om de är privat så hyr dom ut lilla du :) Har redan 2 hyresägare som vill & kan hyra ut så. :)
    för vi råkade ha samlag med vår partner och skyddet hjälpte tydligen inte!! Det var oplanerat för mig och jag gör inte abort ej gång till pga att jag gjort de en gång förr!! Tur jag bestämmer om jag vill ha barn elr inte. ingen annan kommer kunna ändra min vilja om barn, se3x, familj osv.
    Bli så jävla irriterad på folk som tro att dom vet bäst! Ibland händer de att människor skydda sig´, MEN ÄNDÅ BLI GRAVID! vi är vuxna, men man kan göra misstag! och nu blev de så, så va tyst å betala skatten bara :)
    Om du vill visa mognad kan du åtminstone lägga ner attityden, att lägga till "lilla du" bekräftar återigen viss avsaknad av mognad tyvärr.
  • Tirem
    enibaS skrev 2014-01-03 17:46:41 följande:

Haha men tyck va du vill, tar inte åt mig av dig. Säg att jag är omogen. Men desamma säger jag. Att du ens öppnar mun å fortsätter gnäller på mig, kommer aldrig ändra mina val här i livet. Man lever bara en gång, ha man drömmar, ska man uppleva dom å skita i folket som trycker ner på en.

Gnäller? Nej, jag ber dig komma till verkligheten. Jag har varit 21 och haft din mognad, har du varit 37?
  • Tirem
    enibaS skrev 2014-01-03 19:01:25 följande:
    Klart man blir spydig och otrevlig då alla tro att man inte gör ett jävla skit, alla ba men sök jobb, fixa utbildning, hur kan ni spara ett barn då ni inte ha jobb osv osv! Tycker inte att man ska uttala sig så mycket då man inte vet ett skit om personen, och vad jag och min sambo gjort/försöker göra! Vem vet om vi ha sökt över 100 jobb. Vi planerade inte. Vi ha sökt och söker jobb för fullt. har utbilning och extra jobba! Men folk uttalar sig om så mycket men vet ingenting! Denna tråd startade jag för jag hade frågor, inte för att bli nertryckt!

Jag misstror inte att ni inte försöker, inte alls. Men, ni har en bit kvar innan ni är i mål och mogna för att skaffa familj egentligen.

Att ni kommer älska ert barn och göra allt i er makt för det misstror jag inte heller men ni gör det inte lätt för er som väljer detta när ni varken har inkomst eller boende.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag vet hur det är att vara 21 och vara naiv, jag har varit det. Du tror dig veta hur det är att vara vuxen och med det behöva ta det ansvaret det krävs men du vet inte för du inte där ännu.

Tyvärr spelar det ingen roll hur eller att jag skriver detta för du väljer att inte lyssna, du väljer att vara en naiv 21 åring som tror sig ha svaret på allt.

Att ni sökt 100 jobb det är jättebra, men tyvärr har ni inget jobb. Ni har släkt som ställer upp, jättebra men hur länge gör de det? Ni är nu två lyckliga blivande föräldrar, jättebra, men vad gör du om killen drar med svansen mellan benen? Att vara vuxen och ansvarsfull innebär att man iallafall tänkt på detta och har en plan hur man löser det då om situationen uppkommer.

Och nej, vi känner inte dig men vi har mer insikt i dig än vad du tror. Din omognad lyser igenom i dina inlägg. Ditt tankesätt och attityd ökar dessutom misstankarna. Försök ta dig till det vi skriver, vi kan faktiskt hjälpa dig!

Du har 34 veckor på dig innan barnet kommer, hur ser din plan ut? Undersök dina möjligheter nu med en gång? Ring till försäkringskassan och be om hjälp med regler kring föräldrapenning. Kontakta din kommun och se om de har hjälp att erbjuda, inte bara ekonomiskt utan med råd kring ungdomar och familj. Kontakta ungdomsmottagningen om du har rätt att gå där och prata med dem, de har stor erfarenhet angående unga och gravida, de kanske har 1000 tips att ge. Kontakta kommunala bostadsbolag och se vad för regler de har angående lägenheter vid låg inkomst. Skriv in dig på varenda vikariepool som finns på orten och närliggande orter, försök jobba så mycket du kan, det kan vara så att du har möjlighet att jobba upp din SGI några kronor. Och det viktigaste av allt, se till att killen jobbar så mycket han kan, det är han som kan påverka er inkomst under tiden du är föräldraledig.

Så, inte bara moralpredikningar, snälla läs vad jag skriver... Genom att vara förberedd höger du dig större chanser till ett lyckat familjeliv! Det är ingen fans på rosor att skaffa barn och familj hela tiden, tro mig, jag har två skitungar! Jag har dock fördelen att inte behöva tänka på pengar, boende och arbete utan bara allt annat som rör barnen. Du får dessutom detta att tänka på.

Jag hoppas att du nu inser att vi inte bara är ute efter att klanka ner på dig och vara elaka så snälla ge oss iallafall chansen att hjälpa dig utan spydiga svar!

• Tirem
    Malla1 skrev 2014-05-01 15:39:58 följande:

Alltså jag säger bara herregud, snacka om att folk på den här tråden hoppar på ts. Varför vara så himla nedlåtande och trycka ner henne? Jag var 18 när jag fick mitt första barn. Vi hade varken jobb eller pengar. Sökte socialbidrag så vi kunde få en lägenhet, flyttade 2 månader innan hon föddes, vi levde på socialbidrag i ca 3 månader innan min man fick jobb. Nu har vi båda jobb och jag väntar vårat 4e barn och jag är bara 24år!! Förstår inte varför man sk trycka ner en person som bara ber om tips och råd hur hon ska gå till väga! Jag har lyckats och alla jag känner som varit unga har lyckats så varför skulle inte dom? Och som många här skrivit att hon inte är mogen att skaffa barn när hon är 21 år, jag va 21 år när jag blev gravid med min 3e och mina barn är dom underbaraste i världen! Snälla va lite medmänskliga och sluta trycka ner folk som ber om hjälp!!!

Många har försökt ge tips till Ts men hon valde att bemöta det som en omogen trotsig tonåring.
Svar på tråden Bo på gatan!