• Solsken78

Salem / Rönninge

Hej,

vi håller på att kolla på hus/radhus söder om Stockholm, vi har kollat mycket på Salem / Rönninge, är det bra områden att bo i, hur är förskolorna, finns det någon förskola som är att rekommendera eller någon som man absolut inte borde vända sig till?
    För och nackdelar tas gärna emot.
    Vi kollar även på Tullinge, men det är ju lite dyrare.
    Tumba har vi oxå funderat på men tyvärr inte hört så gott om, hur ser ni på Tumba, vilket av dessa ställen skulle ni välja om ni skulle flytta?

Vi ska på några visningar nästa helg, vore jätte tacksam för lite tips och råd,med mera.

• Svar på tråden Salem / Rönninge
  • Malima

Jag har egentligen  bara hört gott om Salem och Rönninge. Jag bor där inte själv, men har en del kompisar och kollegor som bor där. I Salem är det mycket radhus medan det i Rönninge är mer villor( = dyrare). Det verkar lugnt och BVC har gott rykte och bra Öppen förskola. I Salem finns ett litet centrum med det nödvändigaste ( mataffär, frisör, blomsteraffär, systembolag o.s.v.) men vill man storhandla eller klädhandla får man ju åka en liten bit. Men så är det ju även i Tumba. Kommunikationerna är bra tycker jag, under rusningstrafik går tågen till och från Stockholm var 15:e minut. 
    I Salem/ Rönninge har de ungefär lika många privata förskolealternativ som kommunala. Personligen skulle jag välja en kommunal, mest för att jag vet att det har skett en enorm utveckling på dem de senaste åren, och för att privata inte alltid har samma förskollärartäthet. Ofta ( inte alltid!) får också kommunala mer kompetensutveckling än privata alternativ. MEN- vad som är bra är ju individuellt utifrån vad man själv söker och vill ha. Sen jobbar jag i branschen, vilket gör att jag har helt andra krav på vad en förskola ska erbjuda än om jag jämför med många andra av mina kompisar som inte jobbar inom branschen.  Vad tycker ni själva är viktigt? 

Hmmm.... det var det jag kunde komma på :) Hoppas det hjälper er litegrann! 

• Solsken78

Tack för ett bra svar:)
    Det viktigaste för oss är nog tryggheten, jag vill att mina barn ska växa upp i en trygg miljö där skolor och förskolor har ett bra och pedagogiskt lärande, att det finns mycket aktiviteter runt omkring.
    Vi har en helt enormt bra förskola där vi bor idag och jag får nästan lite ångest över och veta att vi måste byta när vi flyttar. Jag kan inte sätta fingret på vad som är så speciellt, men pedagogerna är underbara, ser till varje barns behov och ger ett enormt stöd.
    Jobbar du i Salem/Rönninge på nån förskola där eller?
    Blir nog att åka på de där visningarna och sen åka runt lite i området och Centrum, skönt att bo nånstans där det är nära till naturen också.

• Malima

Nej, jag jobbar inte i kommunen. Jobbar dock i en kommun i närheten och i förskolebranschen har man ganska bra koll på vad som händer i grannkommunerna, plus att jag har gamla kollegor som börjat jobba i Salem. 

Det jag har hört om de privata alternativen är att många har ganska stor personalomsättning, vilket ofta tyder på att något inte stämmer. Sen behöver ju inte alltid det påverka barnen. En kompis har också barnen på en privat förskola och hon har nu, när hennes dotter börjat bli äldre, insett att hon inte får de utmaningar som hon behöver, att det mest är "väldigt kompetent barnpassning". 

Engagerad personal är jätteviktigt- jag hoppas att du hittar en bra förskola om ni väljer att flytta till kommunen. Åk runt, ställ frågor och gå på magkänslan. Den brukar stämma ganska bra :)  Jag skulle inte enbart gå på den info som finns på hemsidan- det är ibland bara vackra ord! 

• rebeckah

Jag bor i Tullinge men "bodde" med/hos mitt ex några i Salem år sen, är snart 19 nu. Det förekommer vääldigt mycket droger där och det är inget ställe jag skulle låta mina barn (om jag nu skulle få några) växa upp på.

• Solsken78

Ok, är det specifikt i vissa områden eller är det i Salem överlag Rebeckah, vet du det? Tänkte om det är vissa områden som är bra att undvika så fall. Förekommer det på skolorna då också?

• Matlat

Är inte Salem en av Sveriges säkraste kommuner? Se artikel i DN här. Min pappa trivdes bra i alla år han bodde där (1968-2004). 

• Englia

Skulle inte flytta till Salem/Rönninge. Är säkert lugnt i radhusområdena men inte långt från Norsborg/Hallunda/Fittja/Alby där det är mycket skit.

Tullinge är fint, kolla på Tullinge villastad, jättemysigt område.

Vart jobbar ni?

Svar på tråden Salem / Rönninge