• Solsken78

Salem / Rönninge

Hej,

vi håller på att kolla på hus/radhus söder om Stockholm, vi har kollat mycket på Salem / Rönninge, är det bra områden att bo i, hur är förskolorna, finns det någon förskola som är att rekommendera eller någon som man absolut inte borde vända sig till?
    För och nackdelar tas gärna emot.
    Vi kollar även på Tullinge, men det är ju lite dyrare.
    Tumba har vi oxå funderat på men tyvärr inte hört så gott om, hur ser ni på Tumba, vilket av dessa ställen skulle ni välja om ni skulle flytta?

Vi ska på några visningar nästa helg, vore jätte tacksam för lite tips och råd,med mera.

• Svar på tråden Salem / Rönninge
  • Matlat

Botkyrka kommun har högre skatt än Salems kommun.

Min upplevelse var att det inte var särskilt nära till de områden du nämner, dvs. Alby osv. Inte särskilt mycket närmare än räknat från Tullinge i alla fall. Man kunde visserligen ta buss 728 till dessa områden (en halvtimmes färd genom delar av Salems glesbygd bland annat) men nära var det inte. Men Tullinge villastad är som du säger ett trevligt område, men fastigheterna är dyrare skulle jag tro.

När jag skulle kolla upp att jag mindes bussnumret 728 rätt, fann jag av en slump denna blogg som du, TS, kan kika närmare på. Den kanske kan ge lite värdefull information om området.

• phillipha

Vi bor i Salem. Maken är född här och bodde här tills han flyttade hemifrån, han bodde i Södertälje i 15år innan vi flyttade tillbaka hit (när vi planerade barn) nu bor vi i kedjehus i ett lugnt område med mycket blandade boende?unga par, gamlingar, barnfamiljer, medelålders par med tonåringar/vuxna barn.

Vi trivs jättebra! Tycker det är lugnt och inte speciellt stökigt. Visst förekommer det stök och bråk men det gör det häl överallt... Vi har inte märkt av droger någonstans.

Det är nära till stan, nära till pendeltåg - vi bor mitt emellan Tumba och rönninge station. Bra med bussar, BVC är jättebra och även mvc, tycker vi har en bra vc överlag. Centrum är helt ok, Ica supermarket med bra öppettider, Systembolag, blomsteraffär, pizzeria, korvkiosk, kinakrog, café och en mysig affär med barnkläder. Det finns gym, simhall, ishall och bibliotek.

En annan bra sak år att det finns gångvägar i hela kommunen som gör att man aldrig behöver korsa en stor väg för att ta sig runt.

Med bil tar det ett par min att köra till Tumba centrum där det finns Ica kvantum, hm, Kappahl, Lindex, optiker, Systembolag, smycka mm. Ett bra centrum. Om man vill storhandla finns Ica maxi bara 10 min med bil längs motorvägen.

Skolor och förskolor finns det ganska många av. Tyvärr är de kommunala i så jättebra med det finns jättemånga bra val. Finns flera olika friskolor och privata förskolor samt dagmammor. De kommunala skolorna i rönninge är bättre än de i Salem. Vår son går på Vilhelmsdals förskola som är är ett föräldrakooperativ. Vi är supernöjda!

Vår son är snart 3 och lillasyster kommer vilken dag som helst :) om du har frågor så är det bara att hojta!

• Solsken78

Vad roligt att höra så mycket positivt om Rönninge/Salem Philipha, vi har oxå en treåring, en dotter, vi har kollat lite på Jägarens förskola ( tror jag att den hette) och på Galaxen, båda är kommunala, vet du något om dom, hört nåt speciellt?
    Var inne och kikade på Vilhelmsdals förskolas sida, verkar jätte bra. 

Matlat, jag ska genast in och kolla bloggen.

Englat: Skulle gärna bo i Tullinge Villastad, men det är helt andra priser. Vi har kollat lite på radhusen Tullinge Trädgårdstad, men vi får mer och större ytor i Salem/Rönninge. Dock så tycker jag att det är mysigare i Tullinge absolut.

• phillipha

[quote=72134765][quote-nick]Solsken78 skrev 2014-01-05 10:26:15 följande:[/quote-nicgårdenroligt att höra så mycket positivt om Rönninge/Salem Philipha, vi har oxå en treåring, en dotter, vi har kollat lite på Jägarens förskola ( tror jag att den hette) och på Galaxen, båda är kommunala, vet du något om dom, hört nåt speciellt?

Var inne och kikade på Vilhelmsdals förskolas sida, verkar jätte bra. 

Matlat, jag ska genast in och kolla bloggen.

Englat: Skulle gärna bo i Tullinge Villastad, men det är helt andra priser. Vi har kollat lite på radhusen Tullinge Trädgårdstad, men vi får mer och större ytor i Salem/Rönninge. Dock så tycker jag att det är mysigare i Tullinge absolut.[/quote]

Galaxen har jag hört massa bra om, känner flera som har sina barn där. Dock är jägargården en av de absolut sämsta förskolorna vi har i kommunen.

Var är det ni ska kolla på hus?

• Matlat
    Solsken78 skrev 2014-01-05 10:26:15 följande:
    Vad roligt att höra så mycket positivt om Rönninge/Salem Philipha, vi har oxå en treåring, en dotter, vi har kollat lite på Jägarens förskola ( tror jag att den hette) och på Galaxen, b....
    Tänk att dom driver Jägargårdens förskola fortfarande... där gick jag 1969!
  • Solsken78

Det är fyra olika stigar utspritt lite här och var. Tror att Galaxen ligger närmast de flesta husen.
    Då ska jag inte välja Jägargårdens förskola :=/
    Vi har haft utkik på radhus i Salem/Rönninge i över ett år nu, verkar vara rätt poppis bland barnfamiljer, husen blir sålda snabbt.

• Solsken78

Phillipha, grattis förresten till er dotter som jag hoppas ploppar ut väldigt snabt då:=)

• GummiGutta

Att påstå att Salem/Rönninge ligger nära Norsborg/Hallunda/Fittja/Alby är ungefär som att säga att Kungsholmen ligger nära Tensta/Rinkeby, dvs inte särskilt relevant.

Jag är själv uppvuxen i radhus i Salem och jag kan faktiskt inte komma på nåt bättre ställe att växa upp på. Nästintill bilfria radhusområden med garage och parkeringsplatser vid sidan av gjorde det lätt att leka ut och springa över till kompisar själv, gång- och cykelvägar nästan överallt. Dagis och skolor vet jag inte hur dom är nuförtiden, min mamma är pensionerad förskollärare men då får man ju mest höra det som är dåligt. Jag skulle gärna bo i Salem/Rönninge, men min sambo jobbar norr om stan och jag mitt i så det blir för långt att åka, men mina föräldrar bor kvar så ibland får man åka hem och uppleva hembygden lite :) Mycket natur, både Mölleskogen/Uttran, landsbygden mot Södertälje till (cykla och bada i Tullarn tex), Bornsjöområdet, osv.

Jag och min sambo bor med våra barn i ett villaområde nordväst om Stockholm och det är inte lika optimalt att ha barn här, kompisarna bor utspritt och det är först nu som åttaåringen på nåder får gå till kompisar en bit bort. Och det är bilvägar ofta utan trottoar.

• Katja86

Jägargården har varit dåligt, har jag hört. Men nu är det jättebra, har en son som går där. Vi är jätte nöjda!

• Jojile

Jag är uppvuxen i Rönninge och bor nu i Salem. Det är jättelugnt och mysigt här. Finns inte många andra ställen jag skulle vilja ha mina barn. Att säga att det flödar av droger här är totalt bs och överdrivet. Skulle snarare tro att det beror på umgänget man har. Att det ligger "nära" Norsborg är förvisso sant. Nu vet jag inte vad det farliga är med det men det är inget som varken stör eller förstör. Fördelen med salem vs tullinge är att det är nära motorvägen!!! Tumba skulle jag aldrig flytta till med barn.

Parkskolan är utan tvekan den bästa förskolan i kommunen men har en rätt lång väntetid. Hoppas ni hittar/hittat något :)

• Jojile

Jägargården skulle jag aldrig sätta mina barn på förresten. Galaxen har jag hört personal prata positivt om men jag har dålig erfarenhet av deras förskolechef. Men tror hon skulle sluta iof :)

• Jojile
    GummiGutta skrev 2014-01-07 11:18:38 följande:
    Att påstå att Salem/Rönninge ligger nära Norsborg/Hallunda/Fittja/Alby är ungefär som att säga att Kungsholmen ligger nära Tensta/Rinkeby, dvs inte särskilt relevant.

Jag är själv uppvuxen i radhus i Salem och jag kan faktiskt inte komma på nåt bättre ställe att växa upp på. Nästintill bilfria radhusområden med garage och parkeringsplatser vid sidan av gjorde det lätt att leka ut och springa över till kompisar själv, gång- och cykelvägar nästan överallt. Dagis och skolor vet jag inte hur dom är nuförtiden, min mamma är pensionerad förskollärare men då får man ju mest höra det som är dåligt. Jag skulle gärna bo i Salem/Rönninge, men min sambo jobbar norr om stan och jag mitt i så det blir för långt att åka, men mina föräldrar bor kvar så ibland får man åka hem och uppleva hembygden lite :) Mycket natur, både Mölleskogen/Uttran, landsbygden mot Södertälje till (cykla och bada i Tullarn tex), Bornsjöområdet, osv.

Jag och min sambo bor med våra barn i ett villaområde nordväst om Stockholm och det är inte lika optimalt att ha barn här, kompisarna bor utspritt och det är först nu som åttaåringen på nåder får gå till kompisar en bit bort. Och det är bilvägar ofta utan trottoar.

• Solsken78

Vi har hittat hus i Salem och har nu bott här i 1 månad, vi trivs jätte bra redan :=)

• Jojile
    Solsken78 skrev 2014-05-09 18:55:41 följande:
    Vi har hittat hus i Salem och har nu bott här i 1 månad, vi trivs jätte bra redan :=)

Vad roligt! Välkomna! =)
Svar på tråden Salem / Rönninge