• Anonym (maktlös)

pappan till mitt barn missbrukar

Hej ! Mitt barn och pappan har inte träffats på ett halv år nu, jag drog in umgänget när pappan blev gripen av polisen för olovlig körning och narkotika brott! Jag sa att jag vill att du kan bevisa din drogfrihet innan umgänge igen! 4 månader gick jag försökte ringa pappan utan resultat! Sen ringde han på barnets födelsedag och ville börja lämna prover vad bra sa jag men så tog det 1,5 månad innan jag hörde av honom igen! Nu kräver han Dag umgänge och vägrar lämna prover! vi bor 13 mil från varandra! Vet inte riktigt hur jag ska göra. Vad är bäst för barnet? han vägrar ses på familjerätten då han hatar allt med socialen! Han har blivit gripen 3 gånger på mindre en 6 månader! ge mej råd??

• Svar på tråden pappan till mitt barn missbrukar
  • Anonym (soc.)

Du kan erbjuda umgänge tillsammans med dig. Inget ensamt umgänge innan han visar drogfrihet. Du har en skyldighet att skydda ditt barn. Ingen myndighetsinstans kommer att kräva nåt annat heller.

• Anonym (maktlös)

Stämmer det? Isåfall kan jag känna mig lugn

• frappa
    Anonym (maktlös) skrev 2014-01-03 16:44:17 följande:

Eftersom han har fastnat i en myndighet, så blir sånt lättare.

SOC i sig kan inte tvinga någon till urinprov.
    Men kan utöva härskarteknik till att få som de vill ändå.

Som i detta fallet inte tillåta ett umgänge.

Dock så måste få en del på papper, innan du kan börja rita streck i sanden som inte skall krossas.

• Anonym (soc.)
    Anonym (maktlös) skrev 2014-01-03 16:44:17 följande:

Klart det stämmer. Faktum är att DINA föräldrarförmågor skulle ifrågasättas och utredas om det kom till socialtjänstens kännedom att du lämnade iväg ett barn till fadern trots att du känner till att det finns ett pågående missbruk.
  • Anonym (maktlös)

• Anonym (maktlös)

Oj råkade bli dubbelt! Pappans familj har nu även dom vänt sig emot mej och kan inte första hus jag kan bete mej såhär! Enligt dom skulle pappan aldrig göra något som skadar barnen! Nej det tror jag inte att han skulle göra med flit

• Anonym (soc.)
    Anonym (maktlös) skrev 2014-01-03 16:56:51 följande:
    Oj råkade bli dubbelt! Pappans familj har nu även dom vänt sig emot mej och kan inte första hus jag kan bete mej såhär! Enligt dom skulle pappan aldrig göra något som skadar barnen! Nej det tror jag inte att han skulle göra med flit

Skit i det. Däremot kan du ju som sagt erbjuda umgänge hos dig eller varför inte hos farföräldrarna. Det är ju ändå viktigt för barnet att barnet erbjuds kontakt med sin släkt och faktiskt även med pappan även om han inte visar rena urinprov. Så länge han inte är uppenbart påverkad såklart. Men som sagt INTE utan att du är med och övervakar innan han uppvisar drogfrihet.
  • frappa
    Anonym (maktlös) skrev 2014-01-03 16:56:51 följande:

Bara förklara situationen för föräldrarna.

Och att det inte är för att straffa.

Sen att om de kan ställa upp som förkläde och se allt är bra.

Så kanske du kan låta han träffa barnet.

Sen ska ett barn ha en närvarande farsa, det är rätt viktigt.

Speciellt för pojkar.

• Anonym (soc.)
    frappa skrev 2014-01-03 17:21:27 följande:
    Bara förklara situationen för föräldrarna.

Och att det inte är för att straffa.Sen att om de kan ställa upp som förkläde och se allt är bra.Så kanske du kan låta han träffa barnet. Sen ska ett barn ha en närvarande farsa, det är rätt viktigt.Speciellt för pojkar.

Viktigt för båda könen. Umgänge under trygga former är bra om möjligt. Tyvärr är det ju så att en person i aktivt missbruk knappast är "närvarande" även om han el hon är där rent fysiskt.
  • Anonym (maktlös)

Tack för svaren! ska låta dom träffar hemma hos barnets farfar men jag kommer vara med första gången! Dom har ju inte träffats på ett halvår. Så jag har sagt till pappan att han börjar med att ringa några gånger i veckan och börjar bygga upp en relation så sen om 2-3 veckor ska förstå umgänget ske! men om jag ser att han är påverkad åker vi där ifrån! Det här varit strul med umgänget ända sen vi gick isär för 2 år sedan.ställer ofta in då han inte har några pengar och så

Svar på tråden pappan till mitt barn missbrukar