• cutepoison

Lärare i Göteborg! Vad tjänar ni?

Hej, 

Jag behöver er hjälp. Jag ska flytta till Göteborg, har frågat facket vad jag kan begära i lön men det verkar inte alls överensstämma med vad rektorerna vill ge mig. Snälla berätta vad ni tjänar så jag vet ungefär. Har ni lång erfarenhet så speglas ju de också. 

Jag är svenska/SO lärare, har lärarlegitimation för 3-9 och gymnasiet (svenska), arbetat i 2.5 år. Vill veta både kommunala och privata skolor, vill veta skillnaden :) 

• Svar på tråden Lärare i Göteborg! Vad tjänar ni?
  • Emy88

Matte/No lärare, högstadiet/gymnasiet, har 1,5 års erfarenhet. Jag arbetar på en privat högstadieskola och tjänar 26400 kr.

• Emy88

Vad sa facket till dig och vad har rektorerna erbjudit?

• cutepoison
    Emy88 skrev 2014-01-03 14:44:52 följande:
    Vad sa facket till dig och vad har rektorerna erbjudit?
    Rektorn erbjöd 24500!!! Jag tyckte det lät sjukt. Facket sa 26 000 minst men det är ju inget man kan kräva. Din lön lät mer normal men då kanske man får söka sig privat. Tack för hjälpen !
  • Emy88

Varsågod! Tyvärr finns det väldigt många SO-lärare i Göteborg vilket drar ner lönerna. Frågade min kollega (som är SO-lärare) vad hon tjänar, hon har arbetat 8 år och har en lön på 26700 kr.

• cutepoison
    Emy88 skrev 2014-01-03 15:13:39 följande:
    Varsågod! Tyvärr finns det väldigt många SO-lärare i Göteborg vilket drar ner lönerna. Frågade min kollega (som är SO-lärare) vad hon tjänar, hon har arbetat 8 år och har en lön på 26700 kr.
    Ja i och för sig. Man skulle blivit matte/no lärare men jag tror det är viktigt ändå att inte lägga sig för lågt. Det verkar ändå som dem skriker efter lärare. Har blivit kontaktad av väldigt många och det är i alla fall långt fler än vad jag någonsin blivit kontaktad av här där jag bor nu. Man har ju flera kommuner runt om att höra sig för med också så jag ska göra det. Jag tjänar lite mer än 24500 idag så det är ingenting jag kommer anta ändå. 
  • tikki masala

är det inte å att alla över treårs yrkeserfarenhet har en minimilön? typ 26000kr? Efer de tre åren så spelar det tyvärr ingen roll hur länge du arbetat. Så även om du jobbat i 30 år har du lika hög lön som din kollega som jobbat i fem tex.  Så är det med minimilöner för butik i alla fall. Så ts om jag vore du säg till rektorn att du vill ha 26000kr om facket säger att det är minimilön så är det så.

• alagema

Är behörig bildlärare med 25 år i yrket. Min lön är 28.200:- Inte mycket att hänga i granen. I det här yrket spelar det ingen roll hur mycket arb.livs erfarenhet du har,när en nyutexaminerad lärare får en ingångslön på 25.000:- och du inte har mer än 3.000:- till efter 25 år.

Sen hoppar man inte direkt högt när man läser vad man ska klara sig på när man blir pensionär.

Har sagt till min dotter att hon kan bli vad som helst utom lärare. Som lärare i dagens skola blir du stressad, kränkt och ifrågasatt av föräldrarna. Lärarna status är lika med noll.

Mina vänner från europeiska och utomeuropeiska länder häpnar och blir chockade när jag berättar hur en del elever beter sig i skolan.

Jag hoppas bara att jag ska orka arbeta till 65.

Desilludionerad

• Bästa jobbet

Jag är Sv/MA lärare f-6 och har jobbar i 5 år och tjänar 35300::-. Är nöjd med min lön och har bytt arbetsplats o då oxå fått upp lönen vid varje byte samt haft givande lönesamtal. Äskar mitt jobb och har hittills inte upplevt negativa föräldrar eller respektlösa elever och jag har jobbat i olika områden, socioekonomiska svaga kontra starka.. visst jobbar man rumpan av sig men alla underbara elever kollegor och föräldrar, och långa lov gör det helt klart värt allt! Jag rekommenderar alla till att läsa till lärare????????????????

Svar på tråden Lärare i Göteborg! Vad tjänar ni?