• Fairy of the Valley

När började ni lära ert barn att tända ett ljus med tändsticka?

När började ni lära ert barn att tända ett ljus med tändsticka?

# Son 2006 # BF mars 6/3 2014 MaDe In DeNmArK #
  • Svar på tråden När började ni lära ert barn att tända ett ljus med tändsticka?
  • Badfantasten

Mina barn är 6 och 7 år och får inte tända. Ser ingen anledning till att lära dom det!

• Meebo

Har aldrig tänt något med tändsticka.
    Tänder alltid ljus med tändare, en sån där lång med barnsäkerhets grej på sidan trots att jag i nuläget är 26 år.

• En blå giraff

Min 6-åring har fått prova det tillsammans med en vuxen. Så länge barnet förstår att hen inte får tända ljus eller experimentera med eld själv så ser jag inget hinder.

• Dr Mupp

Det har jag aldrig gjort. Vi använder aldrig tändstickor. 

Gissar att de fått tända i skolan.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Mrs Green

Vi har aldrig tändstickor hemma (använder en lång gaständare till allt) så jag har inte funderat på att lära henne (hon är 8 år nu), men hon tänder ju med tändaren. Men det är möjligt att hon har använt tändstickor hos mormor eller någon annan. 

• Fairy of the Valley
    En blå giraff skrev 2014-01-03 21:32:13 följande:
    Min 6-åring har fått prova det tillsammans med en vuxen. Så länge barnet förstår att hen inte får tända ljus eller experimentera med eld själv så ser jag inget hinder.

Ja så tänker jag också. Min son på 8 år ville tända ljus nu till lucia och jul osv och jag tyckte att det var ok. Han gjorde inte helt själv, men jag höll i hans hand och hjälpte till. Jag själv lärde mig när jag var 12 år (!)... lite sent tycker jag..jag var livrädd... men jag var tvingad att lära mig för jag skulle tända ett ljus i en teateruppvisning på skolan.

Tror att det blir säkert, om man KAN.

• Liljan77

Ser ingen anledning att låta min snart 8-åring lära sig tända med stickor eler med tändare.

• Kina79

Stora tjejen har precis lärt sig, hon fyller 10 i feb.
    Mellantjejen vågar inte testa, hon fyller 8 i april

• KimPossible

Tror de var runt fyra. Då fick de vara med och lära sig hur man tänder en brasa, både ute och inne. Eller, de kan ha varit yngre också, men då med hjälpande hand. 

Sen har naturligtvis inte tändstickor funnits tillgängliga fritt för dem alltid efter det, med de har fått börja öva då. 

Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
  • Fairy of the Valley
    KimPossible skrev 2014-01-04 01:34:07 följande:
    Tror de var runt fyra. Då fick de vara med och lära sig hur man tänder en brasa, både ute och inne. Eller, de kan ha varit yngre också, men då med hjälpande hand. 

Sen har naturligtvis inte tändstickor funnits tillgängliga fritt för dem alltid efter det, med de har fått börja öva då. 

Nej inga tändstickor som ligger tillgängligt här heller.

Intressant att läsa om hur fler föräldrar tänker om detta. Tack för svaren =) x

• L1ndizz

Ser ingen anledning i att lära barnen att tända med varken tändstickor eller tändare.

Barnen är 4 och 6.

• tikki masala

Min dotter har fått lära sig tända från ca 5 års ålder. (Nu är hon sju) Hon får alltid tända när vi ska tända i brasan och mysljus. Men hon vet också att hon får absolut inte tända utan uppsikt från en vuxen. Hon har stor respekt för eld. (tack o lov) Och vi har aldrig behövt gömma undan tändaren.

Men jag vet häromdagen min brorsdotter som är sex år gammal hade tagit mormors tändstickor som låg framme och låst sig inne på toaletten och tänt. Och bränt sig på fingret så hon fick sig en lite smärtsam läxa. Tack o lov att inget började brinna, typ hennes hår eller papperskorgen eller nåt.

• Fairy of the Valley
    tikki masala skrev 2014-01-04 13:51:53 följande:
    Min dotter har fått lära sig tända från ca 5 års ålder. (Nu är hon sju) Hon får alltid tända när vi ska tända i brasan och mysljus. Men hon vet också att hon får absolut inte tända utan uppsikt från en vuxen. Hon har stor respekt för eld. (tack o lov) Och vi har aldrig behövt gömma undan tändaren.

Men jag vet häromdagen min brorsdotter som är sex år gammal hade tagit mormors tändstickor som låg framme och låst sig inne på toaletten och tänt. Och bränt sig på fingret så hon fick sig en lite smärtsam läxa. Tack o lov att inget började brinna, typ hennes hår eller papperskorgen eller nåt.

läskigt =S tur att det gick bra
  • Tow2Mater

En del verkar inte se nån anledning att lära barn att tända med  tändstickor, men en anledning kan vara att stilla nyfikenhet, så att de får experimentera under overvakning istället for att de kanske provar på egen hand när vuxna inte är i direkt närhet....

Svar på tråden När började ni lära ert barn att tända ett ljus med tändsticka?