Nyttiga enkla soppor!
Någon som har något tips på nyttiga, enkla, fettsnåla soppor? Helst utan potatis och pasta! Förutom spenatsoppa! Tack :)
Någon som har något tips på nyttiga, enkla, fettsnåla soppor? Helst utan potatis och pasta! Förutom spenatsoppa! Tack :)
Köttsoppa, gulaschsoppa, grönsakssoppa, fisksoppa osv osv. Bara fantasin sätter gränser.
Soppa på linser är gott! Jag har svårt för konsistensen men brukar mixa de.
Tack för tips :)
Köttfärssoppa med sötpotatis gör jag ofta.
Kålsoppa!
Tomatsoppa!
Alla soppor som är buljongbaserade är fettsnåla .
Jag gör på blomkål, fräs blomkål och lite hackad gul lök, häll på vatten och mjölk och släng i geönsaksbulgong. Koka tills blomkålen är lagom mjuk.
Det här receptet är supergott! www.dn.se/mat-dryck/recept/linssoppa-med-grona-blad/
Obs, man kan använda fryst spenat (billigare + enklare att ha hemma).
Enklast är nog att ta ett par påsar nudlar (helst chilismak), en liten burk bönor och champinjoner, lite uppskuren paprika och kanske lök (eller valfritt man hittar i kylen). Jag kokar snabbt ihop det i en blandning av smaksatt (havre)grädde, chilikryddan och lite vatten. Det är min snabb-middag idag :)
Tomatsoppa med mascarpone och morotssoppa med ingefära
Måste prova :)
Soppa på röda linser och gul lök. Om nom nom!
Okej tack ;)
Rivna morrötter, röda linser, lök, lite curry och grönsaksbuljong. Koka ihop och stavmixer sen!
Tomatsoppa!!!
Broccoli- och blomkålssoppa! Hacka och koka i lite vatten med grönsaksbuljong tills det blir mjukt. Mixa till en slät puré. Häll på vatten/mjölk till önskad konsistens, en skvätt grädde är ju inte fel men kan uteslutas. Låt sjuda ihop sig några minuter, smaka av med salt & peppar och eventuellt smula ner lite ädelost som får smälta.
Eller thaikycklingsoppa - skär kycklingen i fina bitar och fräs upp i kastrull ihop med lite vitlök, koriander, citrongräs och röd currypasta. På med vatten/mjölk, låt puttra ihop några minuter. Salt & peppar, smaka av. Servera gärna med ett gäng halverade körsbärstomater i soppan. Kycklingen kan också ersättas med t.ex. vit fisk, eller kräftstjärtar och räkor (som dock ska ner Sist i kastrullen och bara puttra någon minut, annars blir de sega).
Eller en superenkel räksoppa: en burk créme fraiche paprika & chili. Späd ut med lika delar vatten. Koka upp. Smaka av med salt & peppar, lägg i räkorna, servera.