• mellimalli

Nyttiga enkla soppor!

Någon som har något tips på nyttiga, enkla, fettsnåla soppor? Helst utan potatis och pasta! Förutom spenatsoppa! Tack :) 

• Svar på tråden Nyttiga enkla soppor!
  • Momalicious

Köttsoppa, gulaschsoppa, grönsakssoppa, fisksoppa osv osv. Bara fantasin sätter gränser.

• Alla hemma

Soppa på linser är gott! Jag har svårt för konsistensen men brukar mixa de.

• Nyfiken gul

Kålsoppa!  
    Tomatsoppa!

Alla soppor som är buljongbaserade är fettsnåla . 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • PrinsessanLeia

Jag gör på blomkål, fräs blomkål och lite hackad gul lök, häll på vatten och mjölk och släng i geönsaksbulgong. Koka tills blomkålen är lagom mjuk.

• Förväntanstid

Enklast är nog att ta ett par påsar nudlar (helst chilismak), en liten burk bönor och champinjoner, lite uppskuren paprika och kanske lök (eller valfritt man hittar i kylen). Jag kokar snabbt ihop det i en blandning av smaksatt (havre)grädde, chilikryddan och lite vatten. Det är min snabb-middag idag :)

• Capt Janeway

Soppa på röda linser och gul lök. Om nom nom!

• flygarhund

Rivna morrötter, röda linser, lök, lite curry och grönsaksbuljong. Koka ihop och stavmixer sen!

• Madraykin

Broccoli- och blomkålssoppa! Hacka och koka i lite vatten med grönsaksbuljong tills det blir mjukt. Mixa till en slät puré. Häll på vatten/mjölk till önskad konsistens, en skvätt grädde är ju inte fel men kan uteslutas. Låt sjuda ihop sig några minuter, smaka av med salt & peppar och eventuellt smula ner lite ädelost som får smälta.

Eller thaikycklingsoppa - skär kycklingen i fina bitar och fräs upp i kastrull ihop med lite vitlök, koriander, citrongräs och röd currypasta. På med vatten/mjölk, låt puttra ihop några minuter. Salt & peppar, smaka av. Servera gärna med ett gäng halverade körsbärstomater i soppan. Kycklingen kan också ersättas med t.ex. vit fisk, eller kräftstjärtar och räkor (som dock ska ner Sist i kastrullen och bara puttra någon minut, annars blir de sega). 

Eller en superenkel räksoppa: en burk créme fraiche paprika & chili. Späd ut med lika delar vatten. Koka upp. Smaka av med salt & peppar, lägg i räkorna, servera.

Svar på tråden Nyttiga enkla soppor!