Inlägg från: Cecilia H |Visa alla inlägg
  • Cecilia H

Kosmetisk tatuering. Behöver tips och information!

Jag hittade denna tråd via google, och vill dela med mig av min erfarenhet utifall någon mer googlar. Tycker det behövs fler trådar om kosmetisk tatuering eftersom det är så populärt just nu.

Jag gjorde 3D-bryn / microblading (ej med maskin) på en välkänd salong i Årstadal, Stockholm för drygt två år sedan. Jag hade googlat dem, kollat upp betyg på facebook och följt dem på instagram och sett flera efterbilder och tyckte allt såg bra ut.

Vid första besöket gick allt bra, förutom att jag kände lite att mina önskemål om formen på brynen blev lite "överkörda" av det tatueraren tyckte. Men jag litade på henne, tänkte lite naivt att hon är proffset och att jag ju faktiskt valt just henne för att jag gillar brynen på hennes instagram.
    I början efter besöket var jag nöjd, även om det inte kändes helt hundra. Jag tänkte att jag bara behövde några dagar för att vänja mig. Men insåg efter ett tag att när jag tex såg mig själv på bild så kände jag inte riktigt igen mig längre. Brynen satt väldigt högt upp och formen gjorde att jag såg arg ut.

Vid återbesöket förklarade jag hur jag kände försökte ge förslag på justering men jag upplevde tatueraren nonchalant och att hon hade bråttom. När jag väl fick se mig i spegeln (när allt var klart, hon visade inget under själva proceduren). Så var det bara värre! Det var som att hon inte alls hade hört vad jag sagt. När jag påpekade att "det var inte riktigt såhär jag hade tänkt mig", så svarade hon bara att "det kan vi rätta till nästa gång".
    Jag fick panik och ville såklart INTE gå tillbaka, utan åkte hem med ojämna bryn som inte alls var som jag önskat. Tänkte att brynen kommer ändå blekna inom något år.

Efter ett år hade mina bryn börjat bli röda och det som en gång var tatuerade strån var nu bara en sörja, inte ett enda strå gick att urskilja. jag sminkade dem varje dag för att de skulle se jämna och naturliga ut.
    Till slut lasrade jag bort större delen av dem och hittade en annan salong efter lång och intensiv "stalking". Den salongen korrigerade mina bryn så de idag ser NORMALA ut. Hon förklarade även att brynen blir röda efter ett tag om färgen innehåller järnoxid samt att de tatuerade stråna flyter ut i huden om man tatuerar dem för djupt.

Lärdom 1 - Se till att få se bilder på LÄKTA bryn, gärna ett år gamla. För att se så inte brynens färg börjat slå över i rött (beror på järnoxid) eller att stråna börjat "flyta ut" / migrera. Det är lätt att visa bilder på ett par snygga, nygjorda bryn.
    Lärdom 2 - Lita på dig själv vad det gäller form och våga stå på dig. Särskilt om du som jag fyllt i dina bryn varje dag i flera år och faktiskt bör veta bäst själv vilket form du är bekväm i och tycker passar ditt ansikte.
    Lärdom 4 - Känns det fel så säg NEJ, man är inte skyldig att låta någon tatuera en i ansiktet bara för att man bokat en tid.

Tyvärr är jag rätt godtrogen och vågar inte vara den som är tuff och lite "jobbig kund", men det kommer jag verkligen försöka vara hädanefter!

Svar på tråden Kosmetisk tatuering. Behöver tips och information!