Mar14 skrev 2014-01-07 11:23:51 följande:
Håller med alla andra om att alla kommentarer av typen "sluta tänk på det så går det" är rent BS. Blir alltid jättesur för sådant.
Men du TS, om jag förstår din trådstart rätt så har ni nu bara försökt tre gånger sedan senaste MF? Det är inte särskilt mycket, även om det förstås känns så. I snitt sägs det att det tar 7 försök för att bli gravid, och det betyder ju att för vissa går det på ett försök och för andra på tjugo.
Jag tror att du skulle ha nytta av att läsa på mer om din kropp och allt som händer där. Två MF på ett år är en jättepåfrestning för kroppen, inte bara just rent läkningsmässigt utan det tar också tid innan hormoner och sådant stabiliserats som det skall. Låt din kropp få lite tid nu att faktiskt normalisera sig och må bra igen. I vissa länder rekommenderas att man väntar 6 månader efter ett missfall för att låta kroppen hämta sig. Det kanske är länge, men det är viktigt att du ger kroppen en chans att läka och få balans på hormonerna igen.
Här är några tips:
- Cystan du hade, vad var det för cysta? Om det var en chokladcysta finns det risk att du har endometrios. Kolla med läkarna om de testade för detta, för det är viktigt. Endometrios kan göra det svårare att bli gravid, men man vet inte exakt varför - vissa teorier säger att det beror på att det blir en ogästvänlig miljö (pga inflammation) runt livmodern. Alltså, kolla upp vad cystan var. En vanliga vattencysta borde inte ha påverkat graviditeten alls.
- Det finns flera naturläkemedel/kosttillskott som hjälper till att reglera hormonbalansen i kroppen. Vad som kunde passa för dig är omöjligt att säga utan att veta mer om hur du mår i övrigt, men googla lite på bland annat agnus castus/munkpeppar/vitex (samma sak, olika namn), rosenrot, bupleurum, dong quai, black cohosh mfl.
- Akupunktur kan hjälpa. Försök hitta någon som är riktigt duktig och som kan se på hela din kropp och se om det är obalans i den.
- Se över hur du lever. Oklart hur mycket det hjälper, det beror ju förstås på var man börjar, men det finns studier som visar på att koffein ökar risken för alkohol. Likaså finns det många kemikalier (framförallt i plast) som påverkar kroppens hormoner, och därmed kan påverka fertiliteten.
- Som regel måste man ha tre missfall innan det görs en utredning. Trots det kan det vara värt att kontakta vården och se vad de kan göra. Ett VUL bör i alla fall kunna ge lite svar på om livmodern ser normal ut, att där inte finns några ärr, eller utväxter som kan göra det svårare för ett foster att fästa.
- Googla och läs massor. Det finns otroligt mycket kunskap där ute - vissa saker skall man ta med en stor nypa salt, andra saker har bara inte kommit till Sverige än.
Lycka till!!
Visst har det bara varit tre försök sedan senaste besvikelse, men det känns som att vi har ju faktiskt försökt sedan mars 2013. Man tror att det skall vara då lätt, alla blir gravida till höger och vänster. Och min förra graviditet gick hur lätt som helst, hade till och med bara 1 veckas illamående!
Har en väninna som lever med endomentrios så är väldigt insatt i vad det tillståndet innebär. Jag har inga som helst besvär eller smärtor av den sorten, vilket jag är tacksam för :).
Vid operationen så tittade läkarna även på min andra äggledare och dom sa att den såg bra ut :) och dom hittade inget konstigt runt om.
Oj det var många nya ord som jag inte hört om förut, superbra! Skall kollad upp :)
Försöker intala mig att det är inte något fel, det är bara höjden av otur jag haft på kort tid.
Tack :)