• strojes

2 år 3 mån - sova på dagen?

Det låter absolut som att det är dags att styra om vilan en del. När våra yngasta var knappt två år fick de sova max en timme på dagen och aldrig efter 13.30 (somnade de 13 fick de bara sova 30 min). När de var två och ett halvt år tog vi bort dagvilan helt. Under det halvåret var det ofta som de inte sov något alls när vi var lediga.

• strojes
    Xadime skrev 2014-01-27 20:32:31 följande:
    Fortsättning följer på sömnstrul... Vi ville dra ner på sömnen på dagis men de säger att det är 1h eller inget som gäller. Det passar inte in i verksamheten att barnen sover tex30 el 45 minuter. Jag har stor respekt för deras jobb men det här gillade jag inte alls! Nu har han varit sjuk ett tag och då är det ju upp och ner med sömn men varit frisk i helgen och sov 30 min på fredag hemma och inget lördag söndag och det har gått bra. Sover 11,5 h på natten när han inte sover på dagen och läggning tar 5 minuter. Idag dagis igen och de sa att han vaknat innan 1 h (kanske väckt av annat barn men det vet vi inte). La han 1h senare idag då han sovit säkert 45 idag ca men nä han verkar pigg. Jag tycker att han ska sova senast halv nio på kvällarna. Vaken hela dagen på dagis verkar jobbigt, personalen tyckte han va sömnig och ville hämta sin snuttefilt oftare än annars. Gaaahh jag vet inte hur man ska göra, blir inte bra hur man än gör. Läggningar på mer än 1 h förstör hela kvällarna och det blir en jobbig stund för alla...
    Om du säger att han bara ska sova 30 minuter på dagis så ska han göra det. De får anpassa sig efter det. 
  • strojes
    Xadime skrev 2014-02-09 19:30:23 följande:
    Det har fungerat ok med att sova ungefär var 3e dag. Men ännu bättre hade varit att sova 30 min varje dag. Då hade han orkat bättre men ändå somnat hyfsad tid på kvällen. Men förskolan säger ju nej till att sova mindre än 60 min... Irriterad på detta!! Inte för barnens bästa enligt mig.
    Det är alltid barnets bästa som ska gälla! Om föräldern vill att barnet sover 30 minuter varje dag så ska det bli så. Vänd er högre upp ifall personalen inte lyssnar på era krav!
Svar på tråden 2 år 3 mån - sova på dagen?