• Natulcien

2 år 3 mån - sova på dagen?

Det är väl inte mindre "elakt" att hålla vaken än att väcka efter en viss tid..? D.v.s. inte särskilt elakt alls. Han vänjer sig snart. Glad
    Och med tanke på att nätterna och nattningen blir så mycket bättre så är det väl inte så mycket att fundera på..? Förr eller senare kommer ju den dagen när det är dags att ta bort dagvilan.

Varför är det inte aktuellt att ta bort dagsömnen även på förskolan? Jag tycker att 1 timme låter mycket för ett barn på drygt 2 år.
    Vi lät sonen sova 30 min på förskolan ca 3 månader efter det att vi hade tagit bort dagsömnen hemma, vilket vi gjorde när han var ganska exakt 2 år. Men efter 3 månader provade vi att även ta bort sovpasset på förskolan, och det fungerade utmärkt med en gång. Han var alltså 2 år och 3 månader när han slutade sova helt, även på förskolan.

• Natulcien
    Xadime skrev 2014-01-04 07:21:40 följande:
    Natulcien - det känns som tempot är ett helt annat på dagis och alla på hans avdelning sover, de är upp till 3 år. Nån vila där tror jag är bra för att inte va helt slut när vi hämtar. Men det blir nog 45 minuter så får vi se vad det blir av det sen.
    Ja, ni får väl prova er fram... Glad
    Xadime skrev 2014-01-04 07:21:40 följande:
    Somnar inte era barn i bilen när ni tog bort dagsömnen om ni åkte bil nån gång efter 13-14. Lät ni dem sova då eller försökte ni hålla barnet vaket?
    Jo, det hände att han somnade i bilen nån gång, men vi försökte undvika att åka bil på sen eftermiddag en period. Men ibland somnade han ändå, lekande på golvet t.ex. Då fick han sova en powernap på 10-15 min, sen väckte vi honom och räknade med ca en halvtimmes senare nattning.

• Natulcien
    Xadime skrev 2014-01-27 20:32:31 följande:
    Fortsättning följer på sömnstrul... Vi ville dra ner på sömnen på dagis men de säger att det är 1h eller inget som gäller. Det passar inte in i verksamheten att barnen sover tex30 el 45 minuter. Jag har stor respekt för deras jobb men det här gillade jag inte alls! Nu har han varit sjuk ett tag och då är det ju upp och ner med sömn men varit frisk i helgen och sov 30 min på fredag hemma och inget lördag söndag och det har gått bra. Sover 11,5 h på natten när han inte sover på dagen och läggning tar 5 minuter. Idag dagis igen och de sa att han vaknat innan 1 h (kanske väckt av annat barn men det vet vi inte). La han 1h senare idag då han sovit säkert 45 idag ca men nä han verkar pigg. Jag tycker att han ska sova senast halv nio på kvällarna. Vaken hela dagen på dagis verkar jobbigt, personalen tyckte han va sömnig och ville hämta sin snuttefilt oftare än annars. Gaaahh jag vet inte hur man ska göra, blir inte bra hur man än gör. Läggningar på mer än 1 h förstör hela kvällarna och det blir en jobbig stund för alla...
    Men jösses så dumt...vadå inte "passar in"?
    På vår förskola har de en liten whiteboard där de har skrivit upp hur mycket/lite varje barn ska sova, och så gör de en notering vilken tid barnet har somnat och när hen ska väckas. Skitenkelt. Tipsa om det.

Det låter onekligen som om de är slappa på er förskola, och inte ids hålla koll..?
  • Natulcien
    Xadime skrev 2014-01-28 21:47:14 följande:
    De sover ute i vagnar, vilket har passat vår son jättebra. Dock menar de att de kan inte gå ut och väcka dem olika tider under timmen. Det fungerar inte. Vissa barn sover vissa dagar i veckan och vissa dagar inte. Men sover de är det 1 h som gäller... Är det inte barnens behov som är verksamheten?! Blir mer och mer less på det här. Han sover 2 h mindre på natten om han sover 1 h på dagen. 30 min på dagen men somna kl 20 vore kanonbra. Ska man alltså inte va tvungen att acceptera detta? Vill inte bråka med dem heller :/
    Klart de kan gå ut och väcka dem olika tider. De låter väldigt slappa!
  • Natulcien
    Xadime skrev 2014-01-29 20:16:27 följande:
    De säger att förskolechefen bestämt detta. Vet inte om det är för att de ska kunna göra andra saker eller om det är för att de ska ha rast eller vad det är... Störigt är det i alla fall. Inte efter barnens behov!! Speciellt irriterande när jag läser att det går bra på andra förskolor fast de sover ute.
    Prata med chefen. Personalen kanske har "missförstått"...?
Svar på tråden 2 år 3 mån - sova på dagen?