• Luspudel78

4,5 åring vägrar sova

Vår dotter på 4,5 år vill inte sova. Nattningen funkar jättefint men sen hör man henne tassa rundor och sen börjar det med ursäkter:
    kissig, törstig, hungrig, inte trött, kan inte sova, läs mer saga, vuxna ska lägga sig samtidigt som barn, kliar på ryggen, vill ha pyjamas, vill inte ha pyjamas osv......
    Gissar att det är nån period, men det har pågått rätt länge och problemet blir att jag inte får upp henne på morgonen fast att vi behöver aldrig gå upp före 7.30.
    Några tips? Ska man prova ändra rutiner eller vad?

• Svar på tråden 4,5 åring vägrar sova
  • I969

Vi har här en snart 5-åring som började få lite svårare att somna runt 4-årsstrecket. Vi har inte heller bråttom upp, han väcks ofta runt 8, men om man låter honom sova så kan han tryna till 10-tiden. Förut fick han läsa själv hur mkt han ville, efter högläsningen, men nu får han 4 tidningar och efter han läst dem släcker vi lampan och har lite svag musik på ute i köket om han vill det. Det kan ändå dröja till 22 innan han somnar. Vi lägger honom vid 20.30 cirka, börjar läggningsritualen vid 20. Han tycker att det är fruktansvärt orättvist att alla andra får vara uppe längre, men vi bara uthärdar med att vi är större och då är det så att man lägger sig senare. Pyjamasar på eller av lägger vi oss inte i. Vår store pojke var sån som alltid vaknade kl 6 oberoende av när han somnade så vi är lite ovana vid detta... Viktigast är att man får något i magen innan läggning för efter tandborstningen så säger vi att det inte blir något att äta.

• Luspudel78

Jag blir snart knäpp. Blev ingen rolig morgon idag direkt:( Nu borde hon vara trött tycker man efter en dag på förskolan men hon bara skriker om att det är tråkigt att gå och lägga sig:(

• happy in hell

Men om de sover så länge på morgonen borde de väl inte bli trötta förrän framåt 21-21:30. Vår son är 5,5 år och han sover i snitt 10,5 timmar per natt. Jag tror att det är ganska normalt. Räknar man baklänges från 8:00 blir det 21:30. Så ni kanske börjar nattningen lite för tidigt?

• Luspudel78

Hon brukar sova ca 12 timmar, vi började natta vid 18.30 igår och hon somnade kanske 20.30.

Imorse var hon trött och ville inte gå upp och då tar ju allting mkt längre tid än om hon vaknar av sig själv.

• I969

Jag skulle tippa att hon ändå minskat sitt sömnbehov. Vi får väcka vår lille på morgonen, han är morgontrött i motsats till vår store, visst är det lättare om de är sådana att de vaknar av sig själva, men man får ju ta barnen lite som de kommer det är väldigt vanligt att sova 10-11 timmar i den åldern.

Svar på tråden 4,5 åring vägrar sova