• Ooops

Jobba som fotograf!

Hur gör man, vad behövs, är kurser och liknade dyrt!? Alla tips och råd tas tacksamt emot

• Svar på tråden Jobba som fotograf!
  • Catlady2013

Du behöver en F-skattsedel och sen är det bara att köra på...om du får några kunder är ju en annan femma. I grund och botten måste du ju ha talang och stort intresse. Rikta in dig på ett område. Det finns utbildningar på alla möjliga nivåer, men iom att du behöver fråga tror jag att du har en lång väg att vandra.
    Kan du inte dela med dig av lite bilder du tagit?

• Ooops

Saken är att jag har alltid haft ett intresse för fotografering, men jag kan inget. Visst får jag rätt många bilder som är bra, men om det är tur eller skicklighet vet jag inte. Kan visst se att med den och den bakgrunden så blir det bättre. Men jag har absolut lång väg att gå. Har anmält mig till en nybörjarkurs. Jag är mest intresserad av att fota natur och djur bilder.

• emsapemsa
    Ooops skrev 2014-01-03 21:58:23 följande:
    Hur gör man, vad behövs, är kurser och liknade dyrt!? Alla tips och råd tas tacksamt emot

Moderskeppet har två bra kurser som du kan läsa på distans från Jönköpings högskola. Sedan är det bara att fota, fota, öva, öva. Men tänk på att det är väldigt svårt att försörja sig som fotograf i dagens läge. Men har du ett annat jobb så kan du ju ha fotografverksamhet vid sidan av. Natur och djurbilder finns det dock inte så stor marknad för. Vill du få in lite pengar bör du satsa mer på porträtt, produkt, fastigheter etc. Men visst kan man jobba som naturfotograf också, men konkurrensen är stor och efterfrågan liten.
Svar på tråden Jobba som fotograf!