• Anonym (Mamma)

Vad är jag skyldig att betala utöver underhåll?

Hej!

Jag har mina tre barn onsdag till måndag varannan vecka. Alltså 10 dagar i månaden (4 dagar per månad mindre än växelvis boende) Jag betalar nu via försäkringskassan 1273 kr/ barn och månad.

Min fråga är vad som skall ingå i underhållet. Enligt barnens pappa är det jag betalar enbart för att täcka upp hans kostnader för dom 4 dagar extra han har barnen utöver växelvis boende. Detta kan väl inte stämma? Han kräver att jag skall betala halva barnens försäkringar, fritidsavgifter, vinterkläder, aktiviteter m.m plus underhåll till honom.

Självklart betalar jag för dom kostnader barnen har när dom är hos mig dvs. kläder och mat samt annat dom behöver. Jag betalar även deras mobiltelefoner som dom även använder när dom är hos honom.

Är det verkligen meningen att jag skall betala underhåll samt stå för hälften av alla kostnader när jag ändå har dom 10 dagar per månad? Vi bor i likadana lägenheter så kostnaderna för oss där är lika förutom att han har en sambo som står för halva boendekostnaden medan jag är ensamstående, påverkar detta något?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad är jag skyldig att betala utöver underhåll?
  • Anonym (Mamma)

Tack så jättemycket för era svar. Jag hade för mig att jag inte skulle behöva stå för hälften av allt när jag betalar underhåll men var inte helt säker.
    Att man kunde göra avdrag på underhållet visste jag inte men då ska jag ringa till försäkringskassan på måndag och höra efter hur jag skall gå till väga. Perfekt isf så att jag har råd att hitta på något roligt med barnen.

• Anonym (Mamma)

Okej jag har ju lite större inkomst än honom men däremot har han halva boendekostnaden än vad jag har då han har sambo och jag är ensamstående. 

• Anonym (Mamma)

Tack så jättemycket för alla svar. Jag har försökt att prata med pappan om detta och även föreslagit samarbetssamtal för att vi ska kunna reda ut det här så att barnen slipper hamna i kläm men han vägrar. Enda anledningen att han har barnen 4 dagar mer än halvtid är för att han krävde detta. Han ville annars att barnen skulle gå igenom en vårdnadsutredning och jag ville att barnen skulle slippa detta. Jag har i 4 år försökt få detta att fungera och har alltid backat för barnens skull men nu går det inte längre. Min ekonomi klarar inte av att både betala underhåll till honom och dessutom betala för halva barnens kostnader. Jag har barnen nästintill växelvis och jag står för alla utgifter när dom är hos mig. Anledningen till min fråga var att pappan pressar mig på att jag skall betala fritids, försäkringar och deras aktiviteter. Barnens totala fasta kostnader med fritids och försäkringar är 1800 kr per månad förutom aktiviteterna. Sedan tillkommer ju mat och kläder självklart. Han får alltså 3819 kr av mig varje månad men kräver ändå att jag ska stå för minst hälften av dessa kostnader. Är inte det lite konstigt? Jag handlar alla kläder barnen har hos mig och mat. Det som diffar är 4 dagar oss emellan och detta är enligt honom det han får 3819 kr för att täcka upp för.

• Anonym (Mamma)
    Lukom skrev 2014-01-05 17:31:57 följande:
    Alså herregud jag är endamstående mamma och jag får inte ett öre mer än 1250kr av min sons pappa!! Jag har min son 100%!

Hade jag inte haft mina barn alls hade jag självklart inte haft något emot att bidra mer för att barnen ska få allt dom behöver . Men nu har jag dom bara 4 dagar mindre än heltid och betalar 3819 kr varje månad och barnens pappa kräver att jag dessutom skall betala hälften av alla barnens kostnader samt stå för allt när barnen är hos mig. Detta är en omöjlighet för mig och detta resulterar i att han själv inte lägger några pengar alls på barnen utan jag står för allt!
  • Anonym (Mamma)

Anledningen till att jag betalar till försäkringskassan är att dom rekommenderade mig att göra så eftersom jag har betalat till pappan direkt tidigare men då inte skrev underhåll varpå han fick dubbelt dessa månader eftersom han sa till försäkringskassan att det jag hade betalat inte kunde räknas som underhåll så blev jag skyldig att betala igen :( Nu har jag som sagt barnen enbart 4 dagar mindre än växelvis boende. Barnens fasta kostnader om man räknar bort deras mobiler som jag betalar är dessa 1800 kr. Sedan betalar jag självklart för barnens mat och kläder dom behöver när dom är hos mig. Som det ser ut nu betalar jag hälften av dom 1800 samt 3819 kr till barnens pappa varje månad och då enbart för att han har dom 4 dagar mer än heltid. Han får alltså 3819 kr för 4 dagars matkostnaderna. Detta anser jag är fel. Jag har dessvärre inte ekonomi för detta. Barnens pappa har en sambo dessutom så han har bara halva boendekostnaden jämfört med mig. Hur kan jag få detta att fungera utan att barnen drabbas?

• Anonym (Mamma)
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-05 20:00:44 följande:
    Kräv att få ha barnen halva tiden. Även om han drar dit till rätten så kommer det troligen att bli så eftersom det hittills har fungerat utmärkt men i stort sett varannan v. Alt att DU får boendet för att HAN har samarbetsproblem. Yrkar du i första hand på vv boende och i andra hand att han får end vh så kommer det mest troligt att bli vv för er och ni betalar var och en själva det barnen använder hos er och får komma överens om aktiviteter, men det kan man också ta med i stämningen om man vill, så man får även det reglerat på en gång.

Nackdelen är att jag gick med på att ha barnen 4 dagar mindre än växelvis i tingsrätten för att barnen skulle slippa gå igenom en vårdnadstvist och behöva gå igenom en vårdnadsutredning :( (barnens papp krävde detta) Jag trodde att detta skulle göra att barnen äntligen fick lite lugn och ro i sin tillvaro men tyvärr har allt bara blivit värre. Däremot pratades det inte alls om underhåll utan ordföranden tog aldrig upp den biten utan sa bara att vi skulle dela barens kostnader lika emellan oss. Men försäkringskassan har ju sedan tagit ett beslut om att jag skall betala underhåll då jag enligt dom har barnen 2 dagar för lite för att slippa betala underhåll. Kan jag ta detta till rätten en gång till? Jag vill helst ha barnen mer och jag vill att vi alla ska få en bra och trygg tillvaro. Vore skönt om allt fanns reglerat så att barnens pappa inte kan bråka med mig mer och inte kan utnyttja mina känslor för barnen för att få igenom det han vill.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Qwe) skrev 2014-01-05 20:02:01 följande:
    Ts, din före detta hävdar alltså att barne kostar 447 kr per dag/barn? Med andra ord borde mina ungar kosta mig ca 28 620 kr i månaden? Inte konstigt att pengarna inte räcker till här hemma

Precis barnens pappa hävdar detta och menar på att jag är en dålig mamma som inte betalar allt. Jag har försökt resonera med honom men han vägrar prata med mig i telefonen och skriver 3 A4 sidor långa mail med länkar till diverse sidor och lagtexter samt talar om hur värdelös jag är som mamma.
  • Anonym (Mamma)
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-05 20:18:42 följande:
    Ja, du kan stämma pappan för att få igenom det, prata med advokaten om orsaken till att du gick med på detta tidigare, men att det ändå inte blivit någon lugn och ro kring detta så då kan du lika gärna ha vv och slippa tjafset om pengarna. Vad då barnen gå igenom vårdnadsutredning? Är du på något sätt olämplig som förälder eller vad?

Då ska jag prata med advokaten om detta och se om det går att få tillbaka växelvis boende för det här tjafset om pengarna har blivit ohållbart. Det är en lång historia kring detta då barnens pappa har anmält mig till socialen ett antal gånger bl.a. För att jag lät vår 10 åring borsta tänderna själv och för att han anser det olämpligt att jag ibland låter min pojkvän vara här samtidigt som barnen är här. Han har inte kommit någonstans med detta men jag vill inte att barnen skall behöva utsättas för det här pga av att deras pappa vill göra det svårt för mig. Detta har hållt på i över 4 år och tillsist stämde jag honom för att få till ett avtal så att det skulle bli lugn och ro. Detta har fungerat ända fram tills han begärde underhåll och sedan började bråka om pengarna. Han har innan han begärde underhåll fått halva summan för alla räkningar samt halva summan av alla vinterkläder och skor som barnen har behövt och jag har utöver det betalat deras mobiltelefoner och busskort till lästa sonen. Så vi har delat på allt. Nu däremot kräver han att vi fortfarande skall dela på allt medan han utöver detta skall få underhåll.
  • Anonym (Mamma)
    h8him skrev 2014-01-05 20:19:48 följande:
    Men om barnen är hos dig 10 dagar i månaden så är de väl de övriga 20 dagarna hos sin pappa? Du har barnen en tredjedel av tiden enligt vad du själv skriver.

Det som skiljer från växelvis boende är 4 dagar. När jag hade dom växelvis hade jag 4 dagar mer än jag har nu. Sedan har jag dom mer över jul, lov och flera veckor i sträck över sommaren.
  • Anonym (Mamma)

Intressant att få höra hur det är för andra. Jag har pratat med min advokat som säger att jag själv inte kan gå till rätten för att få ett underhåll bestämt i tingsrätten eftersom barnen är skrivna hos sin pappa. Han är enligt advokaten den enda som kan gå till tingsrätten för att eventuellt söka högre underhåll. Jag försöker nu att få till ett avtal med pappan där vi räknar ut ett underhåll som är rimligt för dom 4 dagar han har barnen utöver heltid.
    Mitt mål är att räkna fram dom exakta extra utgifter han har för dessa 4 dagar och att vi sedan grundar ett underhåll på det och att vi sedan fortsättningsvis delar på barnens alla kostnader som vi hittills har gjort.

Såg att någon skrev att har man barnen 12 dagar per månad eller mer utgår inget underhåll alls. Jag har barnen10 dagar per månad. Däremot har jag dom mer över lov och semester så om man slår ut alla dagar jag har barnen under 1 helt år och delar på 12 månader så blir det ca 12 dagar per månad. Kan försäkringskassan i efterhand ta hänsyn till detta trots att dom har fattat ett beslut att jag är underhållsskyldig?

Anledningen till att jag betalar till försäkringskassan istället för till pappan är för att han kan yrka på att jag inte har betalat något underhåll till honom om jag missar att märka betalningen med underhåll. Pappan har nämligen gjort detta tidigare varpå jag blev tvungen att betala dubbelt.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (***) skrev 2014-01-14 15:13:09 följande:

Hej TS, Något som inte har framgått som jag tycker är av betydelse - Vem får barnbidraget? Fakta är... Barnen är skrivna hos pappan. Du är skyldig att betala underhåll till pappan med 1273kr/barn. Om Du har barnen mer än fem dygn i ett sträck eller sex dygn på en månad får du göra avdrag för varje dag med 1/40 av underhållet per dag (vid 1273 blir det 31kr per dag). Detta redovisas till Försäkringskassan i ditt fall. Du ska vad gäller underhållet ta kontakt med försäkringskassan. Kräver pappan mer pengar i underhåll, hänvisa honom till att då får han stämma dig. Dock - om du är den som får barnbidragen då tycker jag att du defenitivt skall betala mer till pappan. Får du barnbidraget så tycker jag det är lämpligt att du betalar barnens försäkringar och dyrare aktiviteter. Och, om de fritidsplatser som betalas även används av dig när du har barnen - då tycker jag också att du ska bidra. Ni kan kontakta kommunen så att dom fakturerar er båda 50% av kostnaden. (Alla kommuner gör inte detta men många) Men som sagt - TS - du har inte nämnt barnbidraget. Hur gör ni med det???
    Hej,

Som det ser ut nu så har vi delat barnbidrag. Jag betalar fortfarande hälften av alla barnens räkningar. Jag behöver inte utnyttja fritids när jag har barnen men betalar ändå halva räkningen. Jag betalar hälften av alla aktiviteter samt vinterkläder etc då pappan säger att barnen får sluta med alla aktiviteter om jag inte betalar.  Barnens pappa får alltså 3819 kr för 4 dagar (utöver växelvis boende) och den enda kostnaden han har mer än mig är mat för 4 dagar. Detta gör mig frustrerad då han inte lägger dessa pengar på barnen. Jag har knappt råd att ha kvar min lägenhet pga av att jag fortfarande betalar hälften av alla räkningar och han som bara har halva kostnaden för boendet då han har en sambo har en massa pengar han lägger på sig själv. Detta drabbar ju i slutändan barnen då vi inte kan hitta på något alls när dom är hos mig eftersom pengarna inte räcker till. Sedan om man slår ut detta över året med alla lov etc. har jag barnen 12 dagar per månad så det fiffar egentligen bara 2 dagar per månad från växelvis boende. Jag har försökt prata med pappan om ett underhållsavtal där han får en summa som täcker hans extra utgifter per månad uträknat från konsumentverket vad mat och förbrukningsvaror kostar utefter barnens ålder. Men han vägrar att försöka komma överens och hävdar att han har rätt till 3819 kr per månad och att det är upp till honom vad han vill lägga dessa pengar på.
Svar på tråden Vad är jag skyldig att betala utöver underhåll?