Inlägg från: fluu |Visa alla inlägg
  • fluu

Min tvååring är besatt av amning - jag vill sluta!!

För det första är amning vid 2 år normalt, bara avvikande i vårt samhälle.

Som du säger är det tjuren vid hornen som gäller och att vara konsekvent. Är han två år kan du ju dessutom förklara lite för honom att han är stor och att ni ska sluta med amningen, men att ni kan göra andra mysiga saker. När min dotter promt ville amma när det inte passade körde jag med "kom så kramas vi istället" och så fick hon vara ledsen över att det inte blev någon amning. Hon kom över det tillslut och nöjde sig med kramar.
    Så var mjuk och snäll, men tyck inte synd om honom.

Annars kan ni kanske ta det stegvis, bara amma på kvällen exempelvis. Då kan du ju påminna honom om amningsstuden om han blir ledsen på dagen. Kanske kan ni introducera någon ersättning som ett gosedjur eller något. Det gjorde en vän till mig. Hennes son fick själv välja ett gosedjur i affären och så fick han det när han blev ledsen efter amning. Det funkade bra för dem.

Lycka till och kämpa på!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Fast att åka iväg för att avsluta amningen... really? Då blir han ju dubbelt "övergiven" och varför ska han inte få lov att sörja att något han tycker mycket om är över?

• fluu
    Bumblebee skrev 2014-01-04 11:21:52 följande:
    Hörde om någon barnpsykolog (pratat om avvänjning på radion) som rekommenderade att man sätter sig ner med barnet och förklarar att nu ska vi sluta med bröstet, även om barnet inte förstår fullt ut ska detta fungera om man sen är uthållig. Hon rekommenderade inte att  lämna bort barnet eller sova i annat rum, detta är en "strid" mellan mamman och barnet som måste utkämpas. 
  • fluu
    straw2008 skrev 2014-03-02 18:48:02 följande:
    Jag tycker du ska åka iväg ett par dagar. Ta mjölkstoppande så finns förhoppningsvis ingen mjölk då du är hemma igen.
    Eftersom det är lättare att ignorera ett problem än att ta i tu med det?
  • fluu
    Summerili skrev 2014-03-03 08:27:04 följande:
    Jag sitter i exakt samma sits. Min dotter fyllde två i januari, och ammar fortfarande. Jag känner att folk i min familj börjar tycka att det är nog nu, så även om jag själv inte har något emot att fortsätta känns det som att jag nog måste börja tänka på att sluta snart. Men jag vet inte hur man gör! Jag vill absolut inte lämna bort henne under en helg, det känns ju så otroligt grymt. Min make föreslog att vi skulle muta henne med choklad, men det känns också galet... 

Jag ville mest säga att du inte är ensam. Lycka till!
    Gör inget för andras skull! Skit i att de är trångsynta om ni båda vill fortsätta. VILL du eller hon sluta så kör inte med mutor eller att åka iväg. Har skrivit lite tips i inlägg 1.
  • fluu
    straw2008 skrev 2014-03-03 08:31:34 följande:

Varför ens prata med ANDRA om hur ni sköter så pass intima saker som att amma? Sen undrar jag hur det kan vara grymt att åka iväg et par dagar förutsatt att di nman är med barnet ? Reser du aldrig i jobbet eller sover borta om du gör något med väninnor ? Framför allt strunta i omgivningn (klaga inte hller då förstår jag att de tröttnar). Fortf... kan inte ge bättre råd än at åka bort en helg... ännu taskigare att fresta men inte ge.
    Och "överge" barnet dubbelt upp?( ta bort två tryggheter samtidigt) Typ inte.
  • fluu
    straw2008 skrev 2014-03-03 10:05:36 följande:

Men man kan väl ringa hem o berätta at man saknar varandra osv? Givetvis är inte barnet övergivet, det har ju pappan ? Överger man på samma sätt om man reser i jobbet ? Reser aldrig din man ?
    Vad jag vet kan man inte amma över telefon. Och att mjölken kanske minskat när man kommer hem varken ändrar eller bekräftar barnets känslor.
    Varför inte vara ärlig med att nu är det dags att sluta, låta barnet sörja, vara ledsen, ta ut sin frustration och bekräfta alla dessa känslor. Att vara med hela vägen.
    Visst kan en pappa också ta emot barnets känslor, men det är ändå inte han som har ammat barnet. Det är inte med honom barnet haft amningen och den kontakten.
    Jag tror på att det är bättre att mamman som har ammat barnet är där och bekräftar och hela tiden visar att det är rätt beslut och att hon står fast. Inte flyr och gömmer sig. Inte tar tryggheten med amningen(många större barn ammas ju dessutom vid den känsliga läggningen och under natten) med sig.

Flertalet barnpsykologer är inne på samma bana.

Nej, min sambo reser inte i jobbet. Vad det nu har med saken att göra.
  • fluu
    straw2008 skrev 2014-03-03 10:38:18 följande:

Menade att det är vardag för många familjer att någon eller båda reser i arbetet, inte sviker man barnet för det? GIVETVIS kan mamman ta den striden hemma men OM hon o barnet bara tycker det blir större lidande.
    Det är ju givetvis skillnad på måste och måste inte. Nej, man överger inte barnet då och man ammar troligen inte länge om mamman ligger borta i veckorna exempelvis. Och då är barnet dessutom vant vid detta. Det är en helt annan sak än att plötsligt försvinna flera dar och plötsligt också sluta med en annan stor del i livet.
  • fluu
    Elli7801 skrev 2014-03-07 19:26:18 följande:
    Nu har nog amningen fått sitt naturliga slut. Jag åkte på världens halsfluss och åkte på antibiotika. Därför kunde jag inte amma lillen mer, så jag följde ett av råden här och satt plåster på tuttarna.  

Förklarade för lillen att tuttarna inte mår bra och måste vila. Han verkar köpa det än så länge
  • fluu
    pappapappa12 skrev 2014-03-07 23:05:06 följande:

Hur gammalt är barnet? Vad handlar det om när man ljuger för sitt barn? Varför inte berätta att du tycker att det är nog nu och att du dessutom inte kan amma för du äter starka mediciner som hamnar i mjölken och som han inte ska få i sig?
    Jag tycker att det var en väldigt fin förklaring som ett barn lättare kan ta till sig än "jag äter medicin förstår du och den går ut i mjölken och då kan det påverka dig så här och så här"...
Svar på tråden Min tvååring är besatt av amning - jag vill sluta!!