• mane03

igångsättning v 37+4

På tisdag blir jag igångsatt och jag är då i v 37+4. Jag har blivit igångsatt en gång tidigare men var då i v 39+4 och har fött ett barn innan det som kom igång av sig själv.
    Min fundering är om det kan ta väldigt lång tid när man bara är 37 fulla veckor, någon som blivit igångsatt kring v 37-38?? Har hört att ibland kanske man inte ens får någon effekt av igångsättningen och då får man åka hem och försöka om några dagar igen. Någon som kan dela med sig om era erfarenheter?

• Svar på tråden igångsättning v 37+4
  • Gurkan

Blev igångsatt i veck 37+3 och var helt omogen, bebisen var inte ens fixerad utan ruckbar. Kl 10 sattes gel, kl 13 gick vattnet spontant, kl 14 kom värkarna och det gick från noll till fullt värkarbete på en gång, så jag fick Eda för jag hanterade inte smärtan. Kl 19 kom krystvärkaen och kl 20 var sonen född. Det gick fort och det gjorde ont. Jag har inget att jämföra med men mi kropp hade inte övat innan. Inga kraftiga sammandragningar, inga förvärkar. Sonen vände sig bara fem dagar innan igångsättningen! Innan dess låg han med rumpan nedåt. Det gick fort pch lätt men väldigt smärtsamt.

• lizafredriksson

Har inte blivit igångsatt men född en tjej med vidöppen hjässbjudning och jag krystade i 15min och då var hon inte fixerad när jag började krysta dom fick hålla i henne så hon inte skulle göra en vändning.
    Så där gick det fort fast hon kom i vidöppen hjässbjudning.

Hon vägde 4050gr och var 51cm lång när hon kom ut :)

• Ninniisen

Går i samma tankar som du då jag blir igångsatt på tisdag eller onsdag beroende på hur det ser ut med plats på förlossningen. 
    Är på tisdag i vecka 37+1 och ska då även göra en undersökning för att se vilka förutsättningar jag har.

Blev igångsatt vid förra förlossningen ( fjärde barnet) och började då med att få hinnorna tagna och några timmar senare få dropp. Då var jag i vecka 38+3

° ★ Izabelle 071004 ° ★ Felicia 090704 ° ★ Gabriel 100731 ° ★ Alice 120919 ° ★ Skrutten 140126 ° &
  • MtillMoJ
    englasmamma86 skrev 2014-01-04 18:48:36 följande:
    tyckte det ändå lät lite med 45 min krystande vid en vidöppen hjässbjudning ... då hade du nog tur ändå =) jag födde min tös i vidöppen hjässbjudning och krystade aktivt i 5 timmar =( efter en spontant startad förlossning.

Fördelen var nog att det var barn nr 2
  • Lindsey Egot the only one
    mane03 skrev 2014-01-04 18:08:20 följande:
    Fy det lät inge kul. Var det ditt första barn? Jag vet att det kan vara svårare att sätta igång en förstföderska. Båda mina tidigare förlossningar har gått snabbt men jag har aldrig fött i v 37 så därför tänker jag att det ska ta lite längre tid.
    Nej mitt femte barn. De andra har startat spontant och tog

1:an 14 timmar

2:an 1 timma 8 min

3:an ca 10 timmar

4:an ca 10 timmar
  • mane03
    Ninniisen skrev 2014-01-04 18:56:48 följande:
    Går i samma tankar som du då jag blir igångsatt på tisdag eller onsdag beroende på hur det ser ut med plats på förlossningen. 
    Är på tisdag i vecka 37+1 och ska då även göra en undersökning för att se vilka förutsättningar jag har.

Blev igångsatt vid förra förlossningen ( fjärde barnet) och började då med att få hinnorna tagna och några timmar senare få dropp. Då var jag i vecka 38+3
    Hoppas vi inte bor i samma stad då =) eftersom vi båda hoppas på igångsättning på tisdag =)
    vilket sätt kommer dom sätta igång dig på?
    mane03 skrev 2014-01-04 18:52:27 följande:
    Ojj redan 24 stycken, många som fick i december eller?
    Jo jag tyckte som det kunde bli rätt mycket negativa inlägg och så och då orkade jag inte med det när jag hade det så jobbigt. Jag blev igångsatt med cytotec med mitt andra barn och det gick bara bra. Jag jobbar ju på intensivavdelning själv och anser att om sjukvården godkänner den metoden så litar jag på det. Dom skulle ju aldrig använda den om den är farlig, den är väldigt beprövad och visst det har gått dåligt för några men det behöver ju inte bero på tabletten, ibland går ju förlossningar dåligt tyvärr =(
    Eftersom jag hade så god effekt av cytotec för 6 år sedan utan komplikationer och min läkare rekommenderar det så litar jag på det, läkaren skulle ju aldrig ge något som dom vet är farligt eller dåligt. Mitt svar är egentigen kort att jag litar på sjukvården och att dom tar hand om mig och bebis =)
    Varför är du emot cytotec? Vilket sätt kommer du vilja bli igångsatt på?
    Du vet om att läkemedelsföretaget avråder starkt från att använda cytotec vid induktion och friskrivit sig från all form av komplikationer om det inte används som de rekommenderat. Värt att veta om det skulle gå fel så kan man inte få ut något från läkemedelsföretaget. Jag vet inte ens om man får något från LÖF om det skulle gå fel.
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-04 19:16:08 följande:
    Du vet om att läkemedelsföretaget avråder starkt från att använda cytotec vid induktion och friskrivit sig från all form av komplikationer om det inte används som de rekommenderat. Värt att veta om det skulle gå fel så kan man inte få ut något från läkemedelsföretaget. Jag vet inte ens om man får något från LÖF om det skulle gå fel.
    Dvs de rekommenderar att enbart använda cytotec som magsårsmedicin och inte vid igångsättning vid förlossning eftersom placentan kan lossna
  • englasmamma86
    mane03 skrev 2014-01-04 18:52:27 följande:
    Ojj redan 24 stycken, många som fick i december eller?
    Jo jag tyckte som det kunde bli rätt mycket negativa inlägg och så och då orkade jag inte med det när jag hade det så jobbigt. Jag blev igångsatt med cytotec med mitt andra barn och det gick bara bra. Jag jobbar ju på intensivavdelning själv och anser att om sjukvården godkänner den metoden så litar jag på det. Dom skulle ju aldrig använda den om den är farlig, den är väldigt beprövad och visst det har gått dåligt för några men det behöver ju inte bero på tabletten, ibland går ju förlossningar dåligt tyvärr =(
    Eftersom jag hade så god effekt av cytotec för 6 år sedan utan komplikationer och min läkare rekommenderar det så litar jag på det, läkaren skulle ju aldrig ge något som dom vet är farligt eller dåligt. Mitt svar är egentigen kort att jag litar på sjukvården och att dom tar hand om mig och bebis =)
    Varför är du emot cytotec? Vilket sätt kommer du vilja bli igångsatt på?
    ja 3 st födda i januari ,3 i november och resten i december =) .
    jag är skeptisk eftersom man läst så mkt dåligt om det (har alltså ingen erfarenhet själv) det behöver inte bero på medicinen i sig men man blir ändå rädd när man läser om allt.
    jag vill ju såklart helst att jag ska vara så mogen att det räcker med hinnsvepning/ ballong som första åtgärd men tveksamt i v 37+4 så då får det väl bli gele då isåf. om dem inte kan ge annat alternativ? jag hade ju önskat att jag kunnat gå fullt ut och fått värkar spontant vilket jag tror alla önskat såklart men när det är absolut omöjligt både fysiskt och psykiskt finns det ju inte så mkt att be för, jag hoppas bara läkaren godkänner det för min del. känns ju som att man ska vara i princip döende för att få igenom det =/
  • Gudinnan

Jag födde vaginalt 1:a barnet vecka 41+1 och blev igångsatt på slutet då mina värkar tog slut .
    Öppen 4 cm när jag kom in på förlossningen

2:an var tappen omogen för att bli igångsatt vecka 41 och istället fick jag planeradsnitt och pga överdriven stort barn
    så vecka 41+2 fick jag snitt och han hade DÅ skruvat sig fast men fortfarande omogen :-/
    Så enligt honom så skulle han ha bott i magen mist 1-2 veckor till som skulle ha vissat sig att han då skulle väga ca 7000g ööh typ ja hehe
    Han var 5810g och 62cm när han kom till värden.

3:a fick jag välja mellan igångsättning och planeradsnitt ..
    MEN jag skulle få igångsättning BF+1 och inte tidigare och problemet var att i vecka 35+5 vägde han redan 3890g = 4000g alltså
    Och om jag skulle ta igångsättningen tablett i slidan eller balong skulle ungen ha blivit a 5,600g enligt dom ..
    Så jag valde snitt vecka 37+5 BF-15 och det var helt okej för mig/oss då han vägde 4150g och 51cm när han kom till värden + att navelsträngen var 10 cm lång alltså väldigt kort som kunde ha blivit komplikation om jag fött honom vaginalt.

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
Svar på tråden igångsättning v 37+4