• Kaksmulan

    En tryggare förlossning

    Body Awareness, eller Basal kroppskännedom som det oftast kallas på svenska är en bra metod för att känna sig tryggare under sin graviditet och förlossning.

    Jag testade Basal Kroppskännedom för gravida i Malmö inför min förlossning och kan bara rekommendera alla som vill känna sig lite tryggar inför sin förlossning att göra detsamma. Många bra och användbara, konkreta och praktiska  övningar att ta med sig.

    Lycka Till!

  • Svar på tråden En tryggare förlossning
  • Kaksmulan

    Det är naturligt att känna stress, oro, rädsla inför förlossningen eftersom det är något okänt och något vi inte kan styra över. På kursen Basal kroppskännedom för gravida blev jag tryggare i att jag och min kropp skulle kunna klara av en förlossning. Kursen innebar för mig en stund där jag fick möjlighet att varva ner i vardagen och bara lyssna på mig själv och vad min kropp förmådde.  Och att upptäcka att jag har enorma resurser i mig själv och i min kropp. Vi gjorde avslappnande och nervarvande övningar som meditation, andningsövningar och massage. Vi gjorde även övningar där vi fick öva oss på att lita på andra, att släppa kontrollen. Under en förlossning kan man ju både känna sig väldigt ensam men även väldigt utlämnad till och beroende av andra runt omkring. Andra övningar var både väldigt sköna och så enkla att det var något praktiskt att ta till för att minska min stress och oro under förlossningen.
    Många övningar kunde jag ta med mig hem och visa min sambo så att vi kunde träna tillsammans. Det var oerhört skönt även för min sambo att han visste hur han skulle hålla sina händer för att hjälpa mig under förlossningen.

    Vill du veta mer kan du kolla www.heimanco.se/friskvard

  • samanthaque

    det där verkar va bra om jag visste skulle jag ha prövat de för mitt första men nu väntar jag tredje och vet precis hur jag ska hantera under förlossningen,. detta här är bra tips till andra om de känner att de behöver tryggare o säkert med hantering.

  • citronen13

    Jag har testat basal kroppskännedom för gravida och det var guld värt för självförtroendet när det blev dags att åka in till förlossningen. Det gjorde också att jag lättare kunde följa barnmorskans instruktioner. Jag hade på kursen Basal kroppskännedom fått en trygghet i att min kropp skulle kunna fixa en förlossning och det gjorden faktiskt.

  • flambards

    Kan ni ge konkreta exempel på när i förlossningssituationen som det här hjälpte er? Och på vilket sätt? 

    Luktar reklam.

  • elle9

    när jag skulle få mitt andra barn var jag väldigt förlossningsrädd. Mitt första var också född med snitt pga rädsla. Jag var så rädd för att bli avfärdad och bagatelliserad att jag inte ens vågade prata med min mvc om hur jag kände. Däremot gick jag på gravidyoga i ett desperat försök att få må lite bättre under graviditeten. Det gick åt helvete. Det var bara en massa prestationstjat om naturlig förlossning bla bla. Så min fråga: handlar kursen om att man ska få lov att vara den man är? Eller blir man, som vanligt, pressad till att bli den sjukvården vill ha? Dvs en prestationsprinsessa som sitter hemma med värkar och sedan dansar in med sin egen coachande partner och hoppar över all 'onaturlig' smärtlindring? 

    Efter två snitt kommer jag ju garanterat att slippa föda, men jag grubblar mycket över om det hade kunnat vara annorlunda. Varför presenteras aldrig någon vettig mellanväg? Det är alltid antingen snitt eller den kravfyllda "naturliga" förlossningen.

  • Kaksmulan
    elle9 skrev 2014-08-19 16:35:52 följande:

    när jag skulle få mitt andra barn var jag väldigt förlossningsrädd. Mitt första var också född med snitt pga rädsla. Jag var så rädd för att bli avfärdad och bagatelliserad att jag inte ens vågade prata med min mvc om hur jag kände. Däremot gick jag på gravidyoga i ett desperat försök att få må lite bättre under graviditeten. Det gick åt helvete. Det var bara en massa prestationstjat om naturlig förlossning bla bla. Så min fråga: handlar kursen om att man ska få lov att vara den man är? Eller blir man, som vanligt, pressad till att bli den sjukvården vill ha? Dvs en prestationsprinsessa som sitter hemma med värkar och sedan dansar in med sin egen coachande partner och hoppar över all 'onaturlig' smärtlindring? 

    Efter två snitt kommer jag ju garanterat att slippa föda, men jag grubblar mycket över om det hade kunnat vara annorlunda. Varför presenteras aldrig någon vettig mellanväg? Det är alltid antingen snitt eller den kravfyllda "naturliga" förlossningen.


    Om Du fått Ditt tredje barn så hoppas att allt gick bra med din senaste förlossning. Önskar att Du fått träffa någon som kunde visa dig en vettig mellanväg, utan att avfärda dina rädslor. Body Awareness handlar precis som du säger om att få vara den man är, att bara vara, och att bygga självkänsla istället för självförtroende som innebär att du måste prestera.
  • citronen13
    flambards skrev 2014-08-19 09:27:08 följande:

    Kan ni ge konkreta exempel på när i förlossningssituationen som det här hjälpte er? Och på vilket sätt? 

    Luktar reklam.


    Rent konkret så hade jag flera andningsövningar med mig som fungerade både hemma och under hela förlossningen. Jag hade övat i olika positioner och visste hur jag trivdes bäst och en tydlig ide´ om vad som var bra för mig. Det kunde rent konkret hjälpa mig att hitta en sinnes närvaro som stärkte mig och förberedde mig på vad som skulle ske. Tron och vetskapen att detta fixar jag, min kropp kan det här, gav mig ett självförtroende som var guld värt när jag var på väg in till förlossningen. Väl där så blev jag i gång satt och allt gick väldigt snabbt, värkarna var överväldiga men hade en fantastisk barnmorska som tog kommando och andades med mig. Tror kursen gjorde att jag lyssnade och följde henne så bra eftersom jag var övertygad om att kroppen fixar detta.
    Jag var till slut tvungen att välja epidural. Då var det en ganska lång period när jag stod upp

    och försökte få igång krystvärkarna, under den tiden gjorde jag flera stående övningar jag lärt mig på kursen.. Jag kände även att jag övat de muskler som är med och hjälper till vid krystarbetet och att jag därför lättare kunde hitta de musklerna när jag sedan fick värkstimulerande dropp. Hade också övat på att ta tillvara på pauserna som faktiskt var under förlossningen., rent konkret så hjälpte det mig att spara energi och få en positivare bild av min förlossning.
    Så upplevde jag det. Alla väljer vi våra egna vägar.
Svar på tråden En tryggare förlossning