kub test med dåligt resultat
Hej jag är 25 och i vecka 15 med mitt andra barn, har en frisk liten flicka på 15 månader och ska nu få en liten bebis i början på Juli.
men vi var på Kub test för inte så länge sedan och fick ett dåligt resultat. vi fick 1/90 på downs syndrom, alla andra siffror var bra förutom denna och jag har ju blivit jätte orolig alltså visst 1 på 90 kan ju också betyda att jag har 89% chans att det inte är något fel, men man blir lika orolig för det ändå.
nu är det då det med fostervattenprov, jag vill inte göra ett då jag är rädd för missfalls risken, min syster som är sköterska tycker jag är dum i huvudet för att jag inte vill göra det, mest för att hon inte själv skulle vilja ha ett barn med en sjukdom. någonstans då bryr jag mig inte för den här bebisen är hur välkommen som helst oavsett vad, den kommer älskas lika mycket som jag älskar min dotter utan tvekan. så därför är abort pga kromosom fel otänkbart för mig.
men nu när man precis fått resultatet är jag som sagt orolig för dom är duktiga på att sätta skräck och rädsla i huvudet på folk inne på sjukhuset. jag letar egentligen råd och tips för hur jag ska hantera detta, samt att kan det vara så att hon som gjorde ultraljudet har fått ut fel info, först och främst hade hon svårt att se något då jag bevisligen har väldigt tjock vävnad och mycket blev bara svart på ultraljudet. pga detta sa hon själv att det var svårt att få måtten och hon kämpade länge med detta.
hon kan ha haft fel va? vet ju att KUB är bara 90% tillförlitligt och de säger att om man sedan gör fostervattenprovet då får 99 av 100 fall bara positiv information om att inget är fel. så risken så att säga är väl rätt låg ändå att mitt barn skulle få downs egentligen även trots de 1/90 som hon sa på sjukhuset?
ja jag tjatar på men oron finns även om vi har tagit beslutet att inte göra fostervattenprov och bara lita på att allt är bra, så råd och tips är så hjärtligt välkommet!!