• Anonym (tandis)

Tandläkarens bedövning "tog" inte!

Var hos tandläkaren i veckan för att laga ett hål. Tandläkaren la bedövningen, halva sidan domnade bort, MEN jag kände ändå smärtan när borrningen påbörjades!! :-O Fick en spruta till - ingen förändring! Fick betala och gå därifrån med en provisorisk lagning, för att göra ett nytt försök om några veckor. Har någon annan varit med om samma sak? Jag hade inte hört talas om detta förr, att det kunde bli så här, och nu är jag ju rädd för att gå dit igen! (av rätt förklarliga skäl) Fler liknande erfarenheter el kunniga utlåtanden...?

• Svar på tråden Tandläkarens bedövning "tog" inte!
  • Queenie70

Japp, jag har samma problem. De brukar få sätta 5-6 sprutor på helt ologiska ställen. Måste ha

Nåt onormalt på "ledningarna" som vuxen så blir man ju gudskelov TRODD, men som barn trodde de ju bara att man sjåpade sig, vilket resulterade i att det borrades friskt i tänder som faktiskt var obedövade. Svimmade en gång av i stolen som barn.

• Anonym (tandis)

Vad otäckt! Men då är jag inte ensam om problemet bevisligen... Jag fick ingen direkt förklaring av tandläkaren heller, så jag kände mig både rädd och förvirrad när jag gick därifrån... Har aldrig haft det hr problemet förr dätemot, så jag hoppas nu att det var en engångsföreteelse! Vad hemskt att inte bli trodd som barn... snacka om trauma! Tack för ditt svar!

• Anonym (Visdom)

Japp,fick 5 sprutor när jag skulle operera ut min första visdomstand. Operation alltså så han hade redan börjat och ville avsluta,men jag kände alltihopa!! Han hade aldrig råkat ut för nån så extrem och han hade varit tandläkare i 19 år. Senare har jag lärt mig den hårda vägen att jag är extremt svårbedövad. Ketogan t.e.x är rena sockerpillret,vid lokalbedövning i tån har det krävts tre sprutor och vid en laparoskopi senast krävde jag att få så det skulle räcka och det gjorde det! Glad Så nu står det i journalen,men vilken kamp det varit... "Ja,men du är så smal och tjej,det här ska bita" Jo,tjena!

• Jayt

Det hände mig en gång. Fick bedövning för jag skulle laga en tand, jag kände ingenting på länge och tillslut sa tandläkaren att vi kör igång, det kommer börja verka snart. Men icke. Led igenom hela lagningen utan bedövning. Men det läskiga är att ca en timme efter att jag lämnat tandläkaren satte det igång. Det har som tur är inte hänt efter det!

• elyse

Ja, jag brukar behöva trippel dos för att bedövningen ska ta. 

• Life

När jag drog min ena visdomstand kände jag allt, blev helt paff! Sen när han var klar kom bedövningen, han hade inte väntat tillräckligt länge helt enkelt. Usch!

• Anonym (bättre nästagång)

Var det i överkäke eller underkäke som du skulle laga din tand? Kindtänder i underkäke kan vara lite "knepiga" att bedöva eftersom man inte bedövar enbart längst upp i tandköttet vid tanden utan längre bak (nerven går genom ben precis vid kindtänderna och därför kan man inte bedöva på samma sätt som övriga tänder, ibland kan bedövningen misslyckas även för den bäste tandläkare och då kan man behöva komplettera - din tandläkare såg säkert hur skärrad du blev när bedövningen lika fullt inte tog på avsett sätt och ville nog inte utsätta dig för fortsatt behandling utan tyckte nog det var bäst att avvakta för att få till ett bättre möte nästa gång med en lyckad bedövning; ibland är det faktiskt bäst att avvakta istället för att forcera fram i behandlingen).

Tarbedövningen inte som avsett så gör man precis som du gjorde - att säga att det fortfarande känns - så att tandläkaren får vetskap om det och kan komplettera. MEN ibland kan det vara väldigt svårt att bedöva personer som är väldigt rädda, delvis pga  
    psykisk aspekt att man är så rädd att man tror att man känner smärta och reagerar på det -psyket är märkligt, det kan verkligen göra ont på riktigt trots att det rimligtvis inte borde göra ont sett till hur mycket bedövning som lagts. Det kan även vara svårt att uppnå en fullgod effekt ifall det är mycket inflammerat i området, men det brukar det inte vara i samband med lagning pga hål i tanden (inflammation vid roten är en annan sak).

• Anonym (tandis)

Oj! Det verkar inte helt ovanligt ju! *ryser*

• Anonym (J)
    Anonym (tandis) skrev 2014-01-04 23:35:52 följande:
    Var hos tandläkaren i veckan för att laga ett hål. Tandläkaren la bedövningen, halva sidan domnade bort, MEN jag kände ändå smärtan när borrningen påbörjades!! :-O Fick en spruta till - ingen förändring! Fick betala och gå därifrån med en provisorisk lagning, för att göra ett nytt försök om några veckor. Har någon annan varit med om samma sak? Jag hade inte hört talas om detta förr, att det kunde bli så här, och nu är jag ju rädd för att gå dit igen! (av rätt förklarliga skäl) Fler liknande erfarenheter el kunniga utlåtanden...?
    Många har det problemet det är därför tandläkarna har massor med olika sorters bedövningar ! Vilken värdelös tandläkare.. :( !!
  • Anonym (bättre nästagång)
    Life skrev 2014-01-05 17:51:35 följande:
    När jag drog min ena visdomstand kände jag allt, blev helt paff! Sen när han var klar kom bedövningen, han hade inte väntat tillräckligt länge helt enkelt. Usch!
    Man känner att någon petar runt i området, man har fortfarande den typen av beröringskänsel kvar trots fullgod bedövning, men det ska inte göra ont. Påtalade du för din tandläkare att det gjorde ont? Det behöver du göra ifall bedövningen inte har tagit helt och hållet, tandläkaren kan inte gissa sig fram till det och om du har ett riktigt pokeransikte så kan han/hon inte heller se att du har ont baserat på att du rycker till, gör grimaser etc.
Svar på tråden Tandläkarens bedövning "tog" inte!