• Anonym (tandis)

Tandläkarens bedövning "tog" inte!

Var hos tandläkaren i veckan för att laga ett hål. Tandläkaren la bedövningen, halva sidan domnade bort, MEN jag kände ändå smärtan när borrningen påbörjades!! :-O Fick en spruta till - ingen förändring! Fick betala och gå därifrån med en provisorisk lagning, för att göra ett nytt försök om några veckor. Har någon annan varit med om samma sak? Jag hade inte hört talas om detta förr, att det kunde bli så här, och nu är jag ju rädd för att gå dit igen! (av rätt förklarliga skäl) Fler liknande erfarenheter el kunniga utlåtanden...?

• Svar på tråden Tandläkarens bedövning "tog" inte!
  • Tinzu

Bedövningarna biter inte så lätt på mig, kan få någon spruta av bedövning, det funkar inte, sen provar tandläkaren en annan sort, ja då funkar det helt plötsligt annars brukar jag få ta och dricka lugnande vätska som gör att man glömmer bort hela tandläkarbesöket och man sover av sig ruset

• HWR

Jag tyvärr är det samma för mig :( Får alltid minst tre sprutor, suck. När jag går därifrån kan jag knappt röra den sidan av ansiktet där jag har lagat ett hål eftersom jag fått sååå mycket bedövning!!

Enda gången jag "bara" behövde två sprutor var när jag skulle dra ut en tand..men eftersom jag var så himla nervös innan så fick jag en dog lugnande hos tandläkaren..det tog väl bort en del av smärtan kanske.

• bf2014

Be om att få bedövningen 20-30 min innan så att den får chans att ta ordentligt. Så brukar vi göra med våra svårbedövade patienter. Lycka till nästa gång!

• Anonym (bättre nästagång)
    Anonym (J) skrev 2014-01-05 19:42:34 följande:
    Många har det problemet det är därför tandläkarna har massor med olika sorters bedövningar ! Vilken värdelös tandläkare.. :( !!
    Jag tycker inte att det låter som en värdelös tandläkare, jag tycker det låter som ett bra beslut att lägga en provisorisk lagning och boka en ny tid eftersom TS förmodligen var ganska skärrad av att bedövningen inte tagit till fullo och att det gjort ont. Det kan vara mer jobbigt för patienten att fortsätta en behandling just där och då än att ta nya tag någon vecka senare. Det behöver inte vara fel något fel alls på typen av bedövningsmedel som använts.
  • Anonym (tandis)
    Anonym (bättre nästagång) skrev 2014-01-05 19:39:29 följande:
    Var det i överkäke eller underkäke som du skulle laga din tand? Kindtänder i underkäke kan vara lite "knepiga" att bedöva eftersom man inte bedövar enbart längst upp i tandköttet vid tanden utan längre bak (nerven går genom ben precis vid kindtänderna och därför kan man inte bedöva på samma sätt som övriga tänder, ibland kan bedövningen misslyckas även för den bäste tandläkare och då kan man behöva komplettera - din tandläkare såg säkert hur skärrad du blev när bedövningen lika fullt inte tog på avsett sätt och ville nog inte utsätta dig för fortsatt behandling utan tyckte nog det var bäst att avvakta för att få till ett bättre möte nästa gång med en lyckad bedövning; ibland är det faktiskt bäst att avvakta istället för att forcera fram i behandlingen). Tarbedövningen inte som avsett så gör man precis som du gjorde - att säga att det fortfarande känns - så att tandläkaren får vetskap om det och kan komplettera. MEN ibland kan det vara väldigt svårt att bedöva personer som är väldigt rädda, delvis pga   psykisk aspekt att man är så rädd att man tror att man känner smärta och reagerar på det -psyket är märkligt, det kan verkligen göra ont på riktigt trots att det rimligtvis inte borde göra ont sett till hur mycket bedövning som lagts. Det kan även vara svårt att uppnå en fullgod effekt ifall det är mycket inflammerat i området, men det brukar det inte vara i samband med lagning pga hål i tanden (inflammation vid roten är en annan sak).

Japp, det var en tand i underkäken! Huu... Jag själv var dock inte det minsta rädd innan detta hände (så det var iaf inte därför bedövningen inte tog) men har ju tyvärr blivit det nu :/ .... Det här var således "riktig smärta"; var "bortdomnad" precis på samma sätt som jag brukar vara vid bedövning, men smärtan kändes ändå... vilket blev lite chockartat, så att säga! Jag får väl hålla tummarna för bättre lycka nästa gång... Nu har jag ju fått en vettig förklaring iaf! Tack, vad snällt att du svarade, och så utförligt! (önskar att min tandläkare hade gjort detsamma)
  • elmadumle

Har aldrig lagat med bedövning, och när jag dragit så har den tagit som den ska. En del verkar vara svårbedövade eller om tandläkaren lägger den fel kanske.

• Anonym (Visdom)

Visst kan smärtan bero på för lite bedövning,för kort väntetid,inflammation eller rädsla,men i mitt fall har jag varit med om så mycket att jag vet att jag helt enkelt inte reagerar rent kroppsligt som man "ska". Vissa läkare har t.o.m blitt arga på mig "nu kan du ju inte ha ont längre!",andra vägrat ge mer-som om jag bad om mer för att jag är knarkare typ!- så jag blev oerhört lättad senaste gångerna när de verkligen lyssnat och kommit med andra förslag. För i regel finns det nåt som funkar,kanske i andra kombinationer också. Om man tillfälligt tar mycket mer än vad som är brukligt gör det inget,huvudsaken man blir smärtlindrad.

• Anonym (S)
    Anonym (Visdom) skrev 2014-01-05 19:59:46 följande:
    Visst kan smärtan bero på för lite bedövning,för kort väntetid,inflammation eller rädsla,men i mitt fall har jag varit med om så mycket att jag vet att jag helt enkelt inte reagerar rent kroppsligt som man "ska". Vissa läkare har t.o.m blitt arga på mig "nu kan du ju inte ha ont längre!",andra vägrat ge mer-som om jag bad om mer för att jag är knarkare typ!- så jag blev oerhört lättad senaste gångerna när de verkligen lyssnat och kommit med andra förslag. För i regel finns det nåt som funkar,kanske i andra kombinationer också. Om man tillfälligt tar mycket mer än vad som är brukligt gör det inget,huvudsaken man blir smärtlindrad.

Det är inte bara att ösa på då för mycket bedövning kan ge allvarliga komplikationer...
  • Anonym (samma)

Råkade ut för samma. Gick till tandakuten och lagade färdigt det tandläkaren påbörjade, och bytte sedan tandläkare till samma som jag har nu.

• Life
    Anonym (bättre nästagång) skrev 2014-01-05 19:43:22 följande:
    Man känner att någon petar runt i området, man har fortfarande den typen av beröringskänsel kvar trots fullgod bedövning, men det ska inte göra ont. Påtalade du för din tandläkare att det gjorde ont? Det behöver du göra ifall bedövningen inte har tagit helt och hållet, tandläkaren kan inte gissa sig fram till det och om du har ett riktigt pokeransikte så kan han/hon inte heller se att du har ont baserat på att du rycker till, gör grimaser etc.

Jag har aldrig fått en bedövning innan, det här var det största ingrepp jag gjort så jag förstod väl inte riktigt hur det skulle kännas. Visst domnade det lite men de väntade inte länge, de skulle ha splittat tanden i 2 delar men tandläkaren sa när han började " Det här var en bred mun, vi drar". Han var verkligen snäll och trevlig, så när han började dra och det gjorde ont stönade jag en del. Fattade inte riktigt själv hur det skulle vara, dock gick det fort-tanden var ute på några minuter men så när han höll på att suga ur munnen med den där lilla sugen försvann helt plötsligt hela känseln i området de bedövat. Och visst kände jag att han höll på där men det var "dovt".

Vet inte riktigt vad jag tycker, det gjorde ont som f-n men jag har varit med om en hel del smärta innan så jag har väl höjt tröskeln. Jag betalade och gick hem, inte mer med det...
Svar på tråden Tandläkarens bedövning "tog" inte!