Inlägg från: sandlilja |Visa alla inlägg
  • sandlilja

Belöningssystem för bra betyg?

Dels låter det som om det blir väldigt mycket pengar, det är mycket prov på högstadiet....dels låter det fel att ge pengar för resultat på enskilda prov. Om hon missar ett högt betyg på provet med nån poäng är surt i sej, att dessutom missa 600kr låter som ett hårt straff för en tonåring.

Vi körde inte med specifika pengar för enskilda betyg eller prov. Däremot varje termin när betygen kom så fick dom en klumpsumma pengar eller en present som uppmuntran för att de jobbat så bra. Nu hade mina barn eget driv och skötte skolan, jag antar att jag hade tagit till nåt knep om det hade behövts.

Det vi gjorde med ett av barnen var att påminna (=tjata) om att planera så att det funkade med läxor, träning,socialt liv.

Tänk på att om du har flera barn och de presterar olika pga olika förutsättningar så kan de få VÄLDIGT olika mycket pengar att röra sej med, tyvärr tror jag många barn skulle kunna förväxla det med olika mycket kärlek från föräldrarna. Och sen på gymnasiet, få flera tusen mer i månaden om om man väljer en lättare linje och enklare kurser än syrran....

Uppmuntran och presenter/beröm/ pengar för att man jobbat på bra, det tror jag på, oavsett vad betygssiffran blev.

• sandlilja

]tikki masala skrev 2014-01-05 10:09:13 följande:]Vi håller på o kollar det med extra stöd. För det behöver hon anser jag men skolan tja de tycker inte det eftersom hon än så länge inte ligger efter i skolan.[/quote]

Ni kan göra mycket själva. Läs tillsammans, låt henne läsa högt, låna lagom svåra böcker. Spela spel där man räknar (tex yatsi). Det finns massor av pysselböcker med ord och matte. Som sextiotalist säjer, läxhjälp är nog jättebra, men hon är kanske lite för liten ännu,synd om hon börjar se sej som "en som har svårare än andra" om det inte är så.. Kanske är det orealistiskt att det ska vara roligt hela tiden? Vissa grejer som att läsa och räkna måste man ju liksom, det är som att spela instrument- trist att lära sej, kul att kunna.

Svar på tråden Belöningssystem för bra betyg?