• Anonym (orolig)

Analfistel! HJÄLP!

Jag och min man har nyss upptäkt att min man har en analfistel. Den är otroligt liten, knappt synbar (bara ett liiiitet litet hål 10 cm ovanför analöppningen. Det är inte svullet eller rött. Irriterar inte och blöder inte. Märks inte heller att det kommer någon typ av vätska från den.

Vi undviker gärna att gå till doktorn ang detta om det inte är en stor grej. VAD kan egentligen hända om man skiter i att gå till doktorn? Vad kan doktorn gör åt den? Någon med egna erfarenheter?

• Svar på tråden Analfistel! HJÄLP!
  • Anonym (Mamma)

Min då 17-åriga son har haft en sådan, den upptäcktes när den utvecklade sig till en knytnävsstor böld full med stinkande var. Bölden tömdes men kom tillbaka och då blev det operation, de skar bort all hud med fistegångar och allt, han hade tur och det läkte ihop bra och nu är han besvärsfri. (läste många skräckhistorier på nätet om att det kunde ta år innan det läkte)

Det är ganska vanligt med sådana fistelgångar och så länge den inte ger något besvär så görs inget! Se till att hålla normal hygien bara och sök hjälp om den ger besvär.

Min son satt mkt stilla, (plugg och datorspel) vilket läkaren sa var en utlösande faktor till att det blev en böld, för det är annars vanligast att det blir till en böld hos lastbilschaufförer enligt den läkar som hjälpte min son.

Så se till så att din gubbe inte sitter nedsjunken vid datorn hela dagarna!

Svar på tråden Analfistel! HJÄLP!