• Anonym (Jaha?)

Inte så lätt som folk tror,

Är det fler bonusmammor än jag som finner det en svår balansgång när det gäller förhållandet till bonusbarnen? Jag har skaffat barn med en man som har barn! Mina bonusbarns mamma har varit väldigt tydlig med att jag inte ska ta en mammaplats, vilket jag respekterat. Men det är svårt att veta sin plats tycker jag!! För folk förväntar sig att jag ska ställa upp alltid för barnen, och om man gör minsta antydan att det är jobbigt så tror folk att man inte gillar dem, däremot kan deras föräldrar gnälla och säga att det är skönt att de åkt till den andra föräldern, föräldrarna själva kan åka på semester utan sina egna barn och aldrig ifrågasättas, medans om jag åker med pappan så ifrågasätter väldigt många varför inte barnen får följa med!,! Det ställs ju högte krav på mej än på deras egen mor!! Min man ska åka utomlands och jag orkar och vill inte ta hand om deras barn då, direkt ifrågasätts min relation tilll barnen, även av deras mamma som tydligt markerar att jag inte ska ta plats, men när det gäller att ställa upp att ta hand om hennes barn så hon slipper så ska jag ta fullt föräldraansvar om min man inte kan!! Barnen själva är noga med att markera att jag minsann inte alls känns som en mamma och om någon tror att kah och maken är deras föräldrar så ser de ut som en citron och markerar att jag inte är mamman vilket jag förstår! Men när jag sedan benämner min egen son som just bara " min son" så strålar svartsjukan i deras ögon! Vafan gör man i den situationen som bonusmamma! Jag måste väl ändå få behandla mitt eget barn som mitt eget barn?? Eller ska han inte få någon mamma alls eftersom jag inte är bonusbarnens mamma, det känns som folk tycker det i allmänhet, att jag ska inte tro att jag ska få ta kred när jag ställer upp för bonusarna eller att jag ens är en toppenbonusmamma som faktsikt alltid utom just nu ställt upp genom dessa år. Men jag ska inte heller få vara mamma till mitt eget barn för då är det oxå orättvist mot bonusarna! Känner mej hunsad?

• Svar på tråden Inte så lätt som folk tror,
  • Fånga dagen
    Anonym (Jaha?) skrev 2014-01-05 14:30:36 följande:
    Är det fler bonusmammor än jag som finner det en svår balansgång när det gäller förhållandet till bonusbarnen? Jag har skaffat barn med en man som har barn! Mina bonusbarns mamma har varit väldigt tydlig med att jag inte ska ta en mammaplats, vilket jag respekterat. Men det är svårt att veta sin plats tycker jag!! För folk förväntar sig att jag ska ställa upp alltid för barnen, och om man gör minsta antydan att det är jobbigt så tror folk att man inte gillar dem, däremot kan deras föräldrar gnälla och säga att det är skönt att de åkt till den andra föräldern, föräldrarna själva kan åka på semester utan sina egna barn och aldrig ifrågasättas, medans om jag åker med pappan så ifrågasätter väldigt många varför inte barnen får följa med!,! Det ställs ju högte krav på mej än på deras egen mor!! Min man ska åka utomlands och jag orkar och vill inte ta hand om deras barn då, direkt ifrågasätts min relation tilll barnen, även av deras mamma som tydligt markerar att jag inte ska ta plats, men när det gäller att ställa upp att ta hand om hennes barn så hon slipper så ska jag ta fullt föräldraansvar om min man inte kan!! Barnen själva är noga med att markera att jag minsann inte alls känns som en mamma och om någon tror att kah och maken är deras föräldrar så ser de ut som en citron och markerar att jag inte är mamman vilket jag förstår! Men när jag sedan benämner min egen son som just bara " min son" så strålar svartsjukan i deras ögon! Vafan gör man i den situationen som bonusmamma! Jag måste väl ändå få behandla mitt eget barn som mitt eget barn?? Eller ska han inte få någon mamma alls eftersom jag inte är bonusbarnens mamma, det känns som folk tycker det i allmänhet, att jag ska inte tro att jag ska få ta kred när jag ställer upp för bonusarna eller att jag ens är en toppenbonusmamma som faktsikt alltid utom just nu ställt upp genom dessa år. Men jag ska inte heller få vara mamma till mitt eget barn för då är det oxå orättvist mot bonusarna! Känner mej hunsad?
    Hur gamla är dina bonusbarn? Vem mer än deras föräldrar förväntar sig att du ska ställa upp för dem?
  • Anonym (Jaha?)

Men det gör nog de flesta! Min makes kollegor och deras fruar! Mina kollegor, barnens mamma som samtidigt tydligt markerar för barnen att jag inte är " bra". Deras farmor och farfar, mina vänner! Ja alla jag känner! Ännu mer faktiskt sedan jag själv blev gravid och sedan fick barn, för då ska jag självfallet sätta bonusarnas behov först, för de var här först! Men det är jobbigt nog med en bebis och jag var på väg in i väggen i höstas av alla förväntningar. Det är så känsligt, det räcker ju med en plump kommentar från min sida så betyder det att bonusarna är särbehandlade! Jag råkade säga att jag inte höll med faster om att sonen var lik en av bonusarna och då tog det hus i helvete, har fått skit i ett år efter det med småkommentarer och skvaller. Det var bara en ärlig kommentar från min sida, men det får jag inte ha, det känns som jag ska bara ställa upp sedan va tyst och inte ta plats.

• nymedlem

Hur gamla är bonusarna och hur länge har du varit med?

• Fånga dagen
    Anonym (Jaha?) skrev 2014-01-05 15:20:35 följande:
    Men det gör nog de flesta! Min makes kollegor och deras fruar! Mina kollegor, barnens mamma som samtidigt tydligt markerar för barnen att jag inte är " bra". Deras farmor och farfar, mina vänner! Ja alla jag känner! Ännu mer faktiskt sedan jag själv blev gravid och sedan fick barn, för då ska jag självfallet sätta bonusarnas behov först, för de var här först! Men det är jobbigt nog med en bebis och jag var på väg in i väggen i höstas av alla förväntningar. Det är så känsligt, det räcker ju med en plump kommentar från min sida så betyder det att bonusarna är särbehandlade! Jag råkade säga att jag inte höll med faster om att sonen var lik en av bonusarna och då tog det hus i helvete, har fått skit i ett år efter det med småkommentarer och skvaller. Det var bara en ärlig kommentar från min sida, men det får jag inte ha, det känns som jag ska bara ställa upp sedan va tyst och inte ta plats.
    Var står din man i allt detta? Hur agerar han?
  • Anonym (bibo)

Låter som att du kommit bland både tråkig familj och vänner... Du får nog släppa alla förväntningar och vara så som DU vill vara. Du har ett barn och självklart ska du sätta ditt batn först. Helt naturligt. Samtidigt får du ju inte glömma att vara en bra vuxen för bonusarna. Men jag är som jag är när det kommer till mina bonusar. Ingen mamma men mamman i detta huset så att säga.

Har alltid varit noga för oss att vi är en familj. Barnen är syskon. Inte snack hit och dit om halva och hela syskon.

Min ena är lik sin halvsyster och drn andra till sättet mer. Så likheter behöver ju inte sitta i utseendet bara.

Min ena bonus är otroligt lik mig till sättet så hon skulle kunna vara min även om hon är lik sin mamma utseendemässigt.

Den andra är precis som sin mamma men lik pappa osv..

Har aldrig fått känslan av att folk haft förväntningar på mig. Mest jag som verkligen kämpat för att få dom att känna sig hemma när dom är här. Även om det är vh.

• Anonym (Jaha?)
    nymedlem skrev 2014-01-05 15:33:33 följande:
    Hur gamla är bonusarna och hur länge har du varit med?

Jag har varit med i 6 år som sambo och sedan fru. Barnen är 12 å 8 år.
    Anonym (bibo) skrev 2014-01-05 17:48:37 följande:
    Låter som att du kommit bland både tråkig familj och vänner... Du får nog släppa alla förväntningar och vara så som DU vill vara. Du har ett barn och självklart ska du sätta ditt batn först. Helt naturligt. Samtidigt får du ju inte glömma att vara en bra vuxen för bonusarna. Men jag är som jag är när det kommer till mina bonusar. Ingen mamma men mamman i detta huset så att säga. Har alltid varit noga för oss att vi är en familj. Barnen är syskon. Inte snack hit och dit om halva och hela syskon. Min ena är lik sin halvsyster och drn andra till sättet mer. Så likheter behöver ju inte sitta i utseendet bara. Min ena bonus är otroligt lik mig till sättet så hon skulle kunna vara min även om hon är lik sin mamma utseendemässigt. Den andra är precis som sin mamma men lik pappa osv.. Har aldrig fått känslan av att folk haft förväntningar på mig. Mest jag som verkligen kämpat för att få dom att känna sig hemma när dom är här. Även om det är vh.

Ja, så har vi väl det med. Men deras mamma har haft så otroligt stora problem med detta så barnen for illa och hon har sett till att de med åren förstått att man inte ska gilla mej. Så när hon instruerat barnen att säga att de vill att bara mamma och pappa ska umgås tillsammans så sket jag i att försöka fylla mamma i hemmet rollen för barnen for illa. De hade inte tillstånd av mamman att slappna av i vårat hem. Låter knäppt, men föräldrars känslor påverkar mycket och de svartsjukekänslor hon hade mot mej var absurda. Jag har slutat försöka vara mamman i hemmet sedan dess och barnen markerar om det blir så. Samtidigt blir de svartsjuka för att jag är mamma till deras syskon och vill göra detta som jag nu inte får med dem!! Jag ville att allt skulle vara bra, som set var de första åren innan deras mamma flippade! Men det känns som våran relation är trasig och jag hittar ingen väg, samtidigt paralellt till de känslorna känner jag att jag inte orkar mer, jag vill slappna av lite och kunna hitta min son och fokusera på det positiva där som faktiskt ger något tillbaka!! Där jag får vara älskad och "bra". jag försökt med allt som gått för att få en bra relation, varit involverad, jag har tagit mycket ansvar, tagit ledigt för att vara med dem om de varit för trötta för dagis. Men det blir bara skit ju!
  • Anonym (Jaha?)

Usch vad trist jag låter.....men jag är nog sårad och ganska ledsen över att det är så negativt och att jag inte får komma dem nära som förr. Jag tänker väldigt mycket på detta, funderar och funderar....om jag gör si eller så då kanske det blir bra.

• Furstinna

Är du gift med barnen mamma? Dina inlägg handlar större delen om deras mamma men nämner knappt pappan? Var är pappan? Han får fixa detta! Och snälla du, bry dig inte om deras mamma! Du låter helt besatt av henne. Detta är pappans problem, låt honom sköta det och lämna mamma utanför!

• Anonym (bonusmamma3)

läser din tråd och känner igen mig. Det positiva för mig är att bonusarna gillar mig och jag dem. men det här om förväntningar hit och ditt känner jag igen. Det bästa du kan göra är att var dig själv. om du provat att ha bonusarna själv men att det inte fungerar strunta i det. om nån muttrar bry dig inte. Försök istället och hitta på saker som familj som alla gillar. tex ta alla och åk till simhallen eller nåt. bonusarna har 2 föräldrar redan. bry dig inte om mamman eller bestäm dig för att inte låta henne påverka dig. försök att bara vara en vuxen som bonusarna ska respektera och du ska respektera dem med men gå inte in som en mammaroll åt dem. du har ett eget barn och du har all rätt att bara vara mamma åt honom!

• Anonym (intelättalls)

Nu är jag rätt ny i situationen och vi bor inte ihop. Vi träffas kanske tre gånger i veckan och barnet bor till största delen hos honom. Barnet är sex år och föräldrarna har varit separerade sedan slutet av 2011. Ikväll uppstod en helt ny sak. Sonen krävde att pappan skulle sova hos barnet hela natten. När vi förklarade att pappa ligger hos dig tills du somnat och sedan får du jättegärna väcka pappa på morgonen eller krypa ned mellan oss. Detta genereade ett hysteriskt utbrott och han kommer inte till ro. Jag höll om barnet under utbrottet och sa att pappa finns alltid där för dig, men det betyder inte att man alltid får som man vill. Pappan gjorde likadant. Jag har barn själv, men det har aldrig varit sådant här drama från mitt barns sida. Jag känner mig rätt ställd. Så jag håller med TS det är inte lätt, samtidigt så håller jag inte med dem som endast förespråkar kärnfamiljen. Problemen ter sig bara lite olika och bara för att föräldrarna råkar vara biologiska säger det inget om hur kapabla de är att ta hand om barnen. Jag tycker extremt mycket om bonusen och jag vet att barnet tycker om mig. Vi har kul ihop och jag är den vuxna och har rätt att sätta gränser i vanliga fall.

Svar på tråden Inte så lätt som folk tror,