• mee79

lämna 6 månaders hemma eller ta med?

I mars åker jag tillsammans med min 5 åriga dotter, min vännina och hennes 3 döttrar till ett all inclusive hotell i Hurghada.(1 vecka) Jag har en son som kommer att vara 6 månader i mars ,och tanken är att han ska vara hemma med sin pappa.  (jag pumpar ut mjölk han ska få under den veckan) . tänkte att det inte skulle vara sååå problematiskt med tanke på att han kommer att vara i sin vanliga miljö med sin pappa. 
    börjar dock tveka lite nu och fundera på om jag borde ta med sonen också........ har rest väldigt mycket med dottern sen hon var 7 månader gammal så själva den biten är inget problem, utan frågan är hur mycket skada det gör att INTE ta med honom.....   

hur tycket ni att jag ska göra?

• Svar på tråden lämna 6 månaders hemma eller ta med?
  • Maryam88

Lämna honom med pappan :) De är väl inga problem? Varför skulle han ta skada av de?

• mee79
    Maryam88 skrev 2014-01-05 14:53:26 följande:
    Lämna honom med pappan :) De är väl inga problem? Varför skulle han ta skada av de?

så tycker jag själv också! eftersom han är just hemma tillsammans med sin pappa!
    men efter att ha surfat runt här verkar det vara jätteskadligt att lämna sitt barn 1 vecka.. så därför börjar jag själv tvivla lite..
  • Dixie
    mee79 skrev 2014-01-05 14:55:47 följande:

så tycker jag själv också! eftersom han är just hemma tillsammans med sin pappa!
    men efter att ha surfat runt här verkar det vara jätteskadligt att lämna sitt barn 1 vecka.. så därför börjar jag själv tvivla lite..

fast det handlar väl om när man lämnar till barnvakt eller mormor och morfar? nu ska han ju vara hemma med sin pappa!
  • Maryam88

Hej och välkommen till familjeliv! Tungan ute

Eftersom din son är van vid att vara med sin pappa så är de ingen fara. De hade varit jobbigare för barnet ifall han inte hade så bra kontakt med pappan eller om de varit släktingar som barnet inte kände så bra. 
    Men att lämna barnet med en av sina anknytningspersoner är inga problem :) 

Åk du och ha kul på semestern med gott samvete med din dotter. 

• CaraMelli12

Skulle lämna. Bra att de får bonda lite. Han kan ju äta lite vanlig mat vid 6 mån också. Du kommer säkert sakna honom men både han och du kommer ha det trevligare om han inte följer med.

• MikuAndSaraLi

Personligen skulle jag aldrig kunna resa bort från mitt barn så länge.

Och en Bebis.

Jag skulle få abstinens, jag MÅSTE ha pussar och kramar och mys Minst tre gånger om dagen från min lilla älskling.

Sen om du ammar - blir det inte jädrigt jobbigt att behöva pumpa på semestern för att slippa mjölkstockning?

• AnnaGreta 378

Klart han kan vara med sin pappa! Dessutom blir det roligare för din femåring om ni åker utan bebisen.

• mee79

åh tack vad gulliga ni är! trodde jag skulle bli lynchad när jag skrev inlägget!
    känns mycket bättre nu! :)  givetvis kommer jag sakna honom massor massor, men som sagt, det blir nog roligare för dottern också att få hitta på en massa roliga saker utan lillebror i släptåg. och hans pappa tycker det ska bli jättemysigt.

• Natulcien

Det är ju omöjligt att svara på. Det måste du ju själv avgöra.
    Jag skulle själv aldrig lämna en 6 månader gammal bebis så länge. Men i vårt fall så skulle inte pappan heller ha velat vara utan honom så länge, så att jag skulle ha rest iväg med bebisen hade heller inte varit aktuellt. Vi valde, helt enkelt, bort resor på egen hand när sonen var så liten. Nu är han 3 år, och både jag och pappan har varit borta som mest 2 dygn från sonen vid varsina tillfällen. Men det är ju så vi vill ha det.

Er son tar sannolikt ingen skada om han är med sin andra anknytningsperson. Det enda är väl att din och hans relation eventuellt kan strula lite. Så små barn har ju inte samma minne som vuxna. Han kommer ju inte att kunna minnas att du finns medan du är borta s.a.s.

• Alexi

Har pappan varit föräldraledig en längre period så att pappan är lika viktig och trygg som du är när ni åker iväg? Annars skulle jag aldrig reflektera över att lämna en bebis så länge. Jag helammade min son och var föräldraledig med honom när jag åkte bort med honom en vecka när han var 3-4 månader. Alltså var han borta från sin pappa en vecka men eftersom det var jag som var den kända och trygga då gjorde det ingenting för honom. Men tvärtom hade för mig varit fullständigt otänkbart.

Varför följer inte pappan och bebisen med istället? Och pumpa i en vecka, har du helammat fram till resan har du rätt mycket jobb framför dig.

Svar på tråden lämna 6 månaders hemma eller ta med?