• Anonym (help!)

Vad ska jag säga till gynekologen när h*n får syn på det där?!

Jag vet inte hur jag ska beskriva mitt vaginalt 'problem', jag vet inte heller ifall det här är normalt eller ej men jag frågar ändå. I min vagina så är det något som 'hänger' ut. Det ser ut som en mini penis, ibland så tror jag faktiskt att det är det! Men den är ungefär 1 cm lång (kanske en aning mindre) och ljusrosa. Jag har haft den där sen länge...upptäckte den när jag var ungefär 14/15 år gammal. Är det någon annan som har eller haft det? Är det normalt? Tänkte gå till gynekologen och fråga vad det är, fast det skulle vara jävligt pinsamt förståss! Så jag vill veta om det är normalt först innan jag besöker gynekologen...
    Tack.

• Svar på tråden Vad ska jag säga till gynekologen när h*n får syn på det där?!
  • Anonym (help!)

Mitt vaginala*

Anonym (help!) skrev 2014-01-05 19:40:44 följande:
    Jag vet inte hur jag ska beskriva mitt vaginalt 'problem', jag vet inte heller ifall det här är normalt eller ej men jag frågar ändå. I min vagina så är det något som 'hänger' ut. Det ser ut som en mini penis, ibland så tror jag faktiskt att det är det! Men den är ungefär 1 cm lång (kanske en aning mindre) och ljusrosa. Jag har haft den där sen länge...upptäckte den när jag var ungefär 14/15 år gammal. Är det någon annan som har eller haft det? Är det normalt? Tänkte gå till gynekologen och fråga vad det är, fast det skulle vara jävligt pinsamt förståss! Så jag vill veta om det är normalt först innan jag besöker gynekologen...

Tack.

• exceptionell

Har du tittat på bilder på andras vaginor och jämfört? Det är inte klitoris du menar?

• Anonym (help!)

Nej inte klitorisen, utan i 'hålet' där nere. Och jag har jämfört med 1 vagina [en tecknad] och jag hittar inte den där lilla 'mini penisen'.

exceptionell skrev 2014-01-05 19:43:45 följande:
    Har du tittat på bilder på andras vaginor och jämfört? Det är inte klitoris du menar?

• exceptionell

Kolla igenom ett gäng bilder och se om du hittar något liknande beautifullabia.tumblr.com

Men för att stilla din oro låter det bra att göra en gynkoll, då vet du med säkerhet sedan att allt är som det ska. :)

• Anonym (help!)

Jag ser INGEN som har så som jag har! :(

exceptionell skrev 2014-01-05 19:51:00 följande:
    Kolla igenom ett gäng bilder och se om du hittar något liknande beautifullabia.tumblr.com

Men för att stilla din oro låter det bra att göra en gynkoll, då vet du med säkerhet sedan att allt är som det ska. :)

• SupersurasunkSara

Gyn har sett alla varianter och kommer inte att förvånas utan tala om för dig vad det är och om det är något som du behöver göra något åt. (Så att det inte skaver eller så)

• HannaS86

Det enda jag kommer på att det skulle kunna vara är en del av slidkransen som sitter nån cm in (det man brukar kalla mödomshinnan). Det är vanligtvis inte en hinna utan en krans som går sönder första gången man för in en tampong eller har sex. En del har den dock ihopvuxen som en hinna och jag antar att det kan bli större uthängande bitar av den (och säkert annars med). Jag tycker du ska samla mod till dig och gå till gynekologen, det är ju alltid skönare att veta än att inte veta :) Uppdatera gärna vad det var sen efteråt, jag kanske är på helt fel spår.

• NadiaMi

Jag gissar att det inte är något konstigare än en hudflik. 
    Om det skaver eller orsakar problem kan den säkert tas bort, men det lönar sig att ta det försiktigt med ingrepp där det finns många känselnerver. 

Både inre och yttre blygdläppar kan se olika ut, och att ha olika längder eller flikar är fullt normalt. 

Jag tror inte heller att gyn kommer att reagera speciellt på det, mer än att kanske fråga om det är något du känner av. Om de nu ser det som att den skulle kunna orsaka obehag på något sätt. 

• Anonym (help!)

Tack så mycket, det var verkligen det svaret jag ville ha! Åh vilken lättnad!!! :D tusen tack!!!!

HannaS86 skrev 2014-01-05 20:27:44 följande:
    Det enda jag kommer på att det skulle kunna vara är en del av slidkransen som sitter nån cm in (det man brukar kalla mödomshinnan). Det är vanligtvis inte en hinna utan en krans som går sönder första gången man för in en tampong eller har sex. En del har den dock ihopvuxen som en hinna och jag antar att det kan bli större uthängande bitar av den (och säkert annars med). Jag tycker du ska samla mod till dig och gå till gynekologen, det är ju alltid skönare att veta än att inte veta :) Uppdatera gärna vad det var sen efteråt, jag kanske är på helt fel spår.

• Anonym (a)

Tycker också det låter som någon skrev. En del av slidkransen/mödomshinnan. Jag har nämligen haft likadant! Upptäckte dock min först när jag väntade mitt andra barn. Kan ha haft med hormoner att göra, att den då blev större o märkbar trots att den säkert funnits där jämt. Var precis som du beskrev som en liten penis som hängde ut. Det störde mig otroligt mycket! Varje gång jag gick på toa så ramla den ut ännu mer. Och gick med känslan av att ha en tampong som var på väg ut hela tiden.

Jag har opererat bort det nu och det var så skönt att bli av med den!!

• Anonym (Flisan)

Exakt de du beskriver visade någon mig för ngn dag sedan från någon sån där Facebook film som går runt, hon hade liksom en liten skinnflärp som var typ 1 cm, de kan ju vara vara ngn liten missbildning av skinnväst som går att ta bort, har du någon känsel i den?

• Anonym (help!)

Nej jag har ingen känsel i den, jag klämmer på den och känner absolut ingenting, som att klämma på hälen ungefär.

Anonym (Flisan) skrev 2014-01-05 21:07:51 följande:
    Exakt de du beskriver visade någon mig för ngn dag sedan från någon sån där Facebook film som går runt, hon hade liksom en liten skinnflärp som var typ 1 cm, de kan ju vara vara ngn liten missbildning av skinnväst som går att ta bort, har du någon känsel i den?

• Anonym (Flisan)
    Anonym (Flisan) skrev 2014-01-05 21:07:51 följande:

Här är en bild!! Ja bilden är kanske inte den fräschaste direkt men är de så här du menar?
  • Anonym (help!)

Ja, precis så ser den ut, fast en aning smalare.

Anonym (Flisan) skrev 2014-01-05 21:12:43 följande:
    Här är en bild!! Ja bilden är kanske inte den fräschaste direkt men är de så här du menar?

• Anonym (help!)

Tror nog inte att jag behöver operera bort den för det känns knappt, och det stör mig inte alls :) men om den skulle bli 3 cm lång och 2 cm bred så skulle jag nog fundera på en operation...men om man gör operationen, kan det bli svårare att bli gravid då? Eller? Vet inte ifall du vet det men...just asking :) eftersom du själv gjorde operationen.

Anonym (a) skrev 2014-01-05 21:02:17 följande:
    Tycker också det låter som någon skrev. En del av slidkransen/mödomshinnan. Jag har nämligen haft likadant! Upptäckte dock min först när jag väntade mitt andra barn. Kan ha haft med hormoner att göra, att den då blev större o märkbar trots att den säkert funnits där jämt. Var precis som du beskrev som en liten penis som hängde ut. Det störde mig otroligt mycket! Varje gång jag gick på toa så ramla den ut ännu mer. Och gick med känslan av att ha en tampong som var på väg ut hela tiden.

Jag har opererat bort det nu och det var så skönt att bli av med den!!

• Anonym (a)

Nej det är ingen stor grej att ta bort den. Jag gjorde de i samband med att de fixade en förlossningsskada. De kan troligen plocka bort den på dig under lokalbedövning Om du skulle vilja ta bort den. Men du har ju förmodligen vant dig om du haft den så länge. Kan hända att din också växer då du blir gravid men inte alls säkert. Det har inget att göra med dina chanser att bli gravid!

• Anonym (Samma här)

Jag har också så. Det blev så när mödomshinnan sprack vid sexdebuten.

Svar på tråden Vad ska jag säga till gynekologen när h*n får syn på det där?!