• Anonym (Ts)

Vad tycker du om östgötskan?

Vad tycker du om östgötskan? Motivera gärna ditt svar!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om östgötskan?
  • Anonym (Östgöte)

Den låter för hemsk, inte är den vacker iallafall. 

• Butterscotch

Jag har inga problem att förstå vad som sägs, men jag gillar ändå inte den dialekten. Sveriges fulaste dialekt tror jag minsann.

• LillGris

Jag tycker det är en härlig dialekt. Folk från typ linköping, norrköping är ju fullt begripliga men en kille jag jobbar med kommer från nån by utanför söderköping, helt obegripligt! Men det låter härligt.

• Velouria

Enda dialekten i hela Sverige som låter jättegullig och härlig! Speciellt om jag är någonstans där alla har en annan dialekt, och jag möter en östgöte - då känns det som hemma

Mother cake
  • Sagamarielouise

Jättelätt och förstå! Är själv från Linköping så jag fattar varenda ord!

Nathan 07-12-08 ~ Nellie 12-12-31 ~ Noah 14-01-04
  • Vilhelmina001

Gillar! Som alla ursprungliga svenska dialekter jag kan komma på nu, är den harmonisk. Trygg. Genuin. Sedan är det en annan sak, att det är bra att kunna rikssvenska också, att ta till i vissa formella sammanhang.

• Vilhelmina001

Glömde svara på om den är lätt att förstå. Första gången jag hörde den så tyckte jag inte det, men jag vande mig fort. (Har en kollega från Skärblacka som talar den riktigt breda och ursprungliga östgötskan.)

• Anonym (HEN)

Jo då, det är knullbart!

• Anonym (inte knullbart)
    Anonym (HEN) skrev 2014-01-07 08:49:10 följande:
    Jo då, det är knullbart!

Ha ha just knullbart funderade jag faktiskt över lite grann när jag läste på universitetet i Linköping. I mitt fall gick östgötar dock helt bort - otroligt osexig dialekt
  • Ernst Hugo

Det är en skön dialekt och vackra landskap. Allt utom göteborgska funkar

• Anghammarad

Eftersom jag är född och uppvuxen i Östergötland så är det inte särskilt svårt för mig att förstå. Jag tycker ändå att det är en apful dialekt, kanske den fulaste av alla.

• Anonym (råger)

östgötskan kommer bara på tredje plats bland förfärliga dialekter:

1. Norra skåne
    2. Närke/Örebro
    3. Östgötskan

finaste svenska dialekten är finlandssvenska/åländska

• Anonym (kluven)

Eftersom jag själv är från Linköping är min syn på den något kluven... Jag har ju inga problem att förstå den givetvis, och lider inte av den till vardags. Men när jag hör någon på TV prata den... Då skäms jag ihjäl! Ful är den, något fruktansvärt.

• Thomas66
    LillGris skrev 2014-01-06 08:53:00 följande:
    Jag tycker det är en härlig dialekt. Folk från typ linköping, norrköping är ju fullt begripliga men en kille jag jobbar med kommer från nån by utanför söderköping, helt obegripligt! Men det låter härligt.

Du kan ju inte jämföra Linköping med Norrköping , men iaf lite konstig dialekt. Inte samma men lite seg och bonnig som småländska. Iof antagligen som dom flesta andra .
  • Engångspostaren

Väljer att illustrera min åsikt med ett klassiskt klipp med Anders Borg: 
    ">

Han kan väl sägas ha gjort rätt som tränade bort dialekten...

• EnLitenSvamp

De enda dialekter jag gillar är Stockholmska och Gotländska för de låter så sööta när dem pratar.

Be with a man who ruins your lipstick, not your mascara.
Svar på tråden Vad tycker du om östgötskan?