• skorpan123

Gravid-diabetes - Behöver hjälp och råd!

Hjälp!
    Jag är i vecka 20, med mitt andra barn. Fick i fredags reda på att jag har graviddiabetes. efter glykostestet hade jag 13,7 i blodsocker. Innan låg jag på 10,2 oftast. Det tog tid innan dom lät mig göra glykosbelastningen pga jul och nyår och nu när jag fick veta det så är det precis innan vi skall resa utomlands i tre veckor. jag hinner inte träffa spec.mödravården innan jag åker, men de råder mig att åka ändå och bara hålla kosten bra och röra mig. Jag har fått låna en blodsockermätare av en kompis mamma.. Har uteslutit socker helt och kolhydrater nästan helt i flera dagar, rört mig, men har ändå högt blodsocker. Hade nyss 8,8 1,5 timme efter måltid. Igår 9,2 1,5 timme efter måltid. Mitt fastevärde på morgonen har legat på 6,4 ungefär. 

Jag undrar: 
    Vad skall mina värden ligga på?
    Fastevärde och efter måltid?
    Hur ofta bör jag kontrollera mitt blodsocker? 
    (Hittar bara info gällande vanliga diabetiker inte grav.diabetes)
    Jag är inte överviktig alls, hade BMI 19 innan graviditeten. Är vegetarian och äter hälsosamt i vanliga fall, rör mig inte jättemycket men ganska. Är sjukt chockad över att jag fått detta och ledsen att det skall påverka barnet, min framtid, osv... Gråter

Undrar om jag bör ställa in resan ändå :( En dag kvar tills vi åker... 
    Jättetacksam om någon har tankar, råd att ge!

• Svar på tråden Gravid-diabetes - Behöver hjälp och råd!
  • 2013

Min ordination var att ta 7 blodsocker om dagen enligt följande

1. Innan frukost
    2. En timme efter frukost
    3. Innan lunch
    4. En timme efter lunch
    5. Innan middag
    6. En timme efter middag
    7. 22.00

De ville att jag skulle ha ett fastevärde på runt 5 och ett måltidsvärde på runt 8.

• skorpan123
    2013 skrev 2014-01-05 22:43:51 följande:
    Min ordination var att ta 7 blodsocker om dagen enligt följande

1. Innan frukost
    2. En timme efter frukost
    3. Innan lunch
    4. En timme efter lunch
    5. Innan middag
    6. En timme efter middag
    7. 22.00

De ville att jag skulle ha ett fastevärde på runt 5 och ett måltidsvärde på runt 8.
    Tack för svar!!! Är fastevärdet bara det som man har på morgonen eller varje gång innan måltid? Hur menade dom "runt", skulle det alltså vara närmare 5 och närmare 8 eller fick det var tex 5,8 och 8,8? 
  • enbyxaochenboll

Hej!

Klart du ska åka på resan! Förstår att det är ett superjobbigt besked du fått och att det inte är lätt, men försök att andas lite :) tänk på att det är jättebra att du fått reda på detta nu och kan tänka på vad du äter under resan. Att strunta i den ändrar ingenting och man försöker kostreglera diabetesen innan man överväger medicinering i villket fall.

Värdena ska (helst) ligga mellan 4 och 8, både i fastevärde och efter måltid. Jag kontrollerade blodsockret precis före varje måltid och en timme efter. 6,4 i fastevärde är bra, de andra lite höga. Alltså, det du kan göra innan du får träffa spec. mödravården är precis det du gör - tänka på vad du äter och försöka röra dig.

Rekommendationerna jag fick när jag hade graviditetsdiabetes med min son (som föddes för nio månader sen) var att äta enligt tallriksmodellen, gärna mycket fiber. Kan säga att jag åt mer GI-inspirerat, med mindre kolhydrater och mer fibrer och protein. Regelbundenhet är mycket viktigt, försök att äta samma tider varje dag (tre mål och två-tre mellanmål) och ska du äta nåt sött/frukt så försök göra det i anslutning till en måltid då det söta "rider med" det andra och då inte orsakar lika stor höjning i blodsockret. Gå gärna ut och gå mycket, motion sänker blodsockret.

Detta är jättejobbigt för dig, jag vet det. Men det finns egentligen inte så mycket mer du kan göra just nu så mitt råd är att åka på resan, tänka på vad du äter och försöka slappna av. Det kommer gå jättebra :) fråga om du undrar nåt mer!

• enbyxaochenboll

Var otydlig gällande mätningarna ser jag direkt. Jag innan och en timme efter frukost, lunch och middag och sen ett värde innan jag la mig på kvällen. Ordinationen precis som 2013 skrev, men jag tog senare än 22 då jag ofta ätit precis då och det ska vara fastevärde. 

• nadi

Hej, jag är typ 1 diabetiker och kan bara ge råd utifrån min bild som diabetiker och gravid, men värdemässigt borde det ju inte skilja sig så mycket tycker man ... Värden mellan 5,0 och 8,0 är "normala" värden, alltså för någon som inte har diabetes, och därmed värden att sträva efter som diabetiker .. Dock tycker jag de värden du nämner i din text inte är särskilt oroväckande om du kan hålla dem under din semester och inte gå över det högsta värdet du skrev .. Även om de är lite i överkant ... Jag har fått förklarat för mig att det är högt hba1c vid befruktning och tidig graviditet som kan påverka fostrets hälsa i form utav missbildningar, hjärtfel osv, eftersom högt blodsocker påverkar hela din kropp och bebisens boendemiljö därför inte är optimal, som hos en frisk person .. Så som högt blodsocker påverkar bebisen senare i graviditeten är att den växer fort och blir stor... Påverkas säkert senare i livet också, men jag är inte läkare och återberättar bara det jag fått veta av min diabetesläkare .. Jag är gravid med andra barnet nu och är i vecka 27, mina värden pendlar mellan 3,4 (vilket är för lågt) och 13 (vilket är i överkant). Jag vaknar också på runt 6,5 och det tycker jag är bra .. Det viktigaste för mig är att jag inte ligger högt för länge. Mitt hba1c (långtidssocker) är fortf ok med dessa värden. För mig fungerar styrketräning väldigt positivt på blodsockret och håller det jämt under en längre tid ... Vet inte om det här hjälpte dig något och jag hoppas du får en skön semester utan för mycket att oroa dig för!

• skorpan123
    enbyxaochenboll skrev 2014-01-05 23:07:38 följande:
    Hej!

Klart du ska åka på resan! Förstår att det är ett superjobbigt besked du fått och att det inte är lätt, men försök att andas lite :) tänk på att det är jättebra att du fått reda på detta nu och kan tänka på vad du äter under resan. Att strunta i den ändrar ingenting och man försöker kostreglera diabetesen innan man överväger medicinering i villket fall.

Värdena ska (helst) ligga mellan 4 och 8, både i fastevärde och efter måltid. Jag kontrollerade blodsockret precis före varje måltid och en timme efter. 6,4 i fastevärde är bra, de andra lite höga. Alltså, det du kan göra innan du får träffa spec. mödravården är precis det du gör - tänka på vad du äter och försöka röra dig.

Rekommendationerna jag fick när jag hade graviditetsdiabetes med min son (som föddes för nio månader sen) var att äta enligt tallriksmodellen, gärna mycket fiber. Kan säga att jag åt mer GI-inspirerat, med mindre kolhydrater och mer fibrer och protein. Regelbundenhet är mycket viktigt, försök att äta samma tider varje dag (tre mål och två-tre mellanmål) och ska du äta nåt sött/frukt så försök göra det i anslutning till en måltid då det söta "rider med" det andra och då inte orsakar lika stor höjning i blodsockret. Gå gärna ut och gå mycket, motion sänker blodsockret.

Detta är jättejobbigt för dig, jag vet det. Men det finns egentligen inte så mycket mer du kan göra just nu så mitt råd är att åka på resan, tänka på vad du äter och försöka slappna av. Det kommer gå jättebra :) fråga om du undrar nåt mer!
    Tusen tack för ditt svar!  Känns jättebra att läsa. 
    Frågar gärna bara, om man har över 8, eller tom högre - vad bör man göra då? (är det typ undvika något, vila, uppsöka läkare etc..?)
    Undrar även om du har tips på fiberrik mat! 
  • skorpan123
    nadi skrev 2014-01-05 23:16:00 följande:
    Hej, jag är typ 1 diabetiker och kan bara ge råd utifrån min bild som diabetiker och gravid, men värdemässigt borde det ju inte skilja sig så mycket tycker man ... Värden mellan 5,0 och 8,0 är "normala" värden, alltså för någon som inte har diabetes, och därmed värden att sträva efter som diabetiker .. Dock tycker jag de värden du nämner i din text inte är särskilt oroväckande om du kan hålla dem under din semester och inte gå över det högsta värdet du skrev .. Även om de är lite i överkant ... Jag har fått förklarat för mig att det är högt hba1c vid befruktning och tidig graviditet som kan påverka fostrets hälsa i form utav missbildningar, hjärtfel osv, eftersom högt blodsocker påverkar hela din kropp och bebisens boendemiljö därför inte är optimal, som hos en frisk person .. Så som högt blodsocker påverkar bebisen senare i graviditeten är att den växer fort och blir stor... Påverkas säkert senare i livet också, men jag är inte läkare och återberättar bara det jag fått veta av min diabetesläkare .. Jag är gravid med andra barnet nu och är i vecka 27, mina värden pendlar mellan 3,4 (vilket är för lågt) och 13 (vilket är i överkant). Jag vaknar också på runt 6,5 och det tycker jag är bra .. Det viktigaste för mig är att jag inte ligger högt för länge. Mitt hba1c (långtidssocker) är fortf ok med dessa värden. För mig fungerar styrketräning väldigt positivt på blodsockret och håller det jämt under en längre tid ... Vet inte om det här hjälpte dig något och jag hoppas du får en skön semester utan för mycket att oroa dig för!
    Tack till dig med! Undrar bara, när du skriver om mitt högsta värde - menar du då 13,7 eller menar du det högsta jag haft sen jag ändrade kosten dvs 9,2? Undrar för att jag vill veta vad jag borde ha som "högsta värde", och isåfall, samma fråga som ovan, vad skall jag göra om det blir för högt???
    När jag var på BMkontroll i vecka 9 så hade jag normalt socker, och rutinultraljudet i vecka 19 såg bra ut. Då borde väl bebisen vara okej tänker jag? 
  • enbyxaochenboll
    skorpan123 skrev 2014-01-05 23:39:19 följande:
    Tusen tack för ditt svar!  Känns jättebra att läsa. 
    Frågar gärna bara, om man har över 8, eller tom högre - vad bör man göra då? (är det typ undvika något, vila, uppsöka läkare etc..?)
    Undrar även om du har tips på fiberrik mat! 
    Det är ingen direkt fara om du skulle få ett högt värde - det som händer vid graviditetsdiabetes är precis det som nadi skriver, att barnet växer för fort och mycket. Det är ingenting som sker och blir akut, då skulle du aldrig bli ivägsläppt utan att ha träffat spec. mödravården först :)

Fiberrik mat... hm. Man glömmer fort haha! Bröd med hela nötter och frön i, havregryn i filen och så. Det blir mest relevant när det gäller saker som det annars är mycket kolhydrater i. Man får försöka hitta långsamma kolhydrater istället, som det jag nämde samt t ex fullkornspasta, råris och quinoa.

Vad skönt att det känns bättre :) hoppas du får en fin semester!

En sak jag kom på, gör gärna en matdagbok där du antecknar vad du äter och dina värden - så kan du se ett samband mellan viss mat och om du får högt värde. Det hjälpte mig mycket! Allas kroppar funkar olika sa spec. mvc till mig, vissa kan äta ganska mycket snabba kolhydrater innan blodsockret reagerar medan andra är känsligare så man får testa sig fram :) och man är olika känslig för olika saker och så
  • nadi
    skorpan123 skrev 2014-01-05 23:43:29 följande:
    Tack till dig med! Undrar bara, när du skriver om mitt högsta värde - menar du då 13,7 eller menar du det högsta jag haft sen jag ändrade kosten dvs 9,2? Undrar för att jag vill veta vad jag borde ha som "högsta värde", och isåfall, samma fråga som ovan, vad skall jag göra om det blir för högt??? När jag var på BMkontroll i vecka 9 så hade jag normalt socker, och rutinultraljudet i vecka 19 såg bra ut. Då borde väl bebisen vara okej tänker jag? 

Jag syftade på 9,2 värdet, men jag anser inte att det är ett jättehögt värde, men jag behandlar ju å andra sidan med insulin och kan sänka mitt snabbare än vad du kan med motion och kost, därför tycker jag du kan försöka ha det som riktmärke att hålla dig kring eller under efter måltid .. Jag tror absolut att bebis mår ok! Skulle blodsockret dra iväg uppåt 15 och inte gå ned så tycker jag att du ska kontakta sjukvården, mest för att man mår inte så bra själv av att gå omkring med högt socker ... Inte för att göra dig mer orolig, men jag fick veta sist jag åkte utomlands (v.20) att värme kan påverka blodsockret, och det förklarar en del för mig i alla fall Men ett kortare mer intensivt styrkepass varje dag håller mitt blodsocker i schack i alla fall .. Att promenera eller röra sig på annat sätt hjälper förstås också!
  • skorpan123
    enbyxaochenboll skrev 2014-01-05 23:52:31 följande:
    Det är ingen direkt fara om du skulle få ett högt värde - det som händer vid graviditetsdiabetes är precis det som nadi skriver, att barnet växer för fort och mycket. Det är ingenting som sker och blir akut, då skulle du aldrig bli ivägsläppt utan att ha träffat spec. mödravården först :)

Fiberrik mat... hm. Man glömmer fort haha! Bröd med hela nötter och frön i, havregryn i filen och så. Det blir mest relevant när det gäller saker som det annars är mycket kolhydrater i. Man får försöka hitta långsamma kolhydrater istället, som det jag nämde samt t ex fullkornspasta, råris och quinoa.

Vad skönt att det känns bättre :) hoppas du får en fin semester!

En sak jag kom på, gör gärna en matdagbok där du antecknar vad du äter och dina värden - så kan du se ett samband mellan viss mat och om du får högt värde. Det hjälpte mig mycket! Allas kroppar funkar olika sa spec. mvc till mig, vissa kan äta ganska mycket snabba kolhydrater innan blodsockret reagerar medan andra är känsligare så man får testa sig fram :) och man är olika känslig för olika saker och så
    Tack! Känns svårt att förstå vad som är kolhydrater bara och vad som är mer kostfibrer. Men jag ska nog klura ut det!
    Jättebra, det skall jag göra, anteckna vad jag ätit och så. Tack för peppen!
Svar på tråden Gravid-diabetes - Behöver hjälp och råd!